• bubbla24

    Svärfamilj suck

    Snälla ge mig perspektiv jag blir snart tokig på dessa barnsligheter!

    jag och svägerskan har tappat relationen som tidigare var bra. Vi har bebisar med 1månads mellanrum. Jag hörde av mig nyligen då jag ville önska dom en trevlig semester och dåskriver hon att jag inte ska låta våra barn glömma henne och att hon älskar dom. jag svarar att det självklart aldrig kommer ske och att hon gärna får komma förbi när hon är hos sin mamma på besök om hon vill umgås med barnen då vi inte kan åka dit alla gånger (10 min körsträcka mellan svärmor och oss) då säger hon att vi av någon anledning behöver andrum så hon har låtit oss få det! Detta ifrågasätter jag och svarar att vi inte känner det och att det var en tråkig uppfattning dom fått jag ber om ursäkt om vi har gjort något omedvetet. Detta tas emot bra men sen skriver hon att allt handlar om att vi inte kommit hem till dom på 6 månader och att hon känner att hennes bror ovh jag saknar intresse för sitt syskonbarn (vi har själva 2 barn varav ett spädbarn och gör så gott vi kan med att ge uppmärksamhet). jag svarar återigen att jag vet att det gått lång tid men att vi har ju setts när hon varit här hemma. och att vi gärna kommer på besök när vi har tid för det jag säger även att det känns jobbigt att hon känner så gällande sitt barn och att vi självklart älskar bebisen och dom. (hon har varit hos sin mamma på besök ett flertal gånger utan att ens höra av sig, hon träffar sina kompisar mer än oss och väljer att avvika från sammankomster då vi är samlade för att gå iväg och umgås med andra) och ändå är det vi som inte visar intresse? Hon har lovat mycket gällande vår bebis som hon inte hållit och aldrig har vi varit på henne om detta. Nu droppen av allt så glömde hon vår bebis 1årsdag!! Jag är så arg på denna jävla dubbelmoral så det är inte sant. Jag orkar inte bry mig men ändå så har jag en klump i magen, det känns som att vår bebis inte är värd något. Till råga på allt så säger farmor ofta att hon måste träffa sin dotters bebis för det har gått mer än 2 veckor men när det gäller våra barn så går det mer än 5 veckor emellan. jag är så Arg, ledsen kränkt trött jag vet inte vad mer för känslor jag känner. Men snälla hjälp mig ändra på mina tankar så att jag tänker på något annat

  • Svar på tråden Svärfamilj suck
  • Farfallos

    Att svärmor säger som hon gör är väl antagligen för att hon fått hintar av svägerskan att hon inte bryr sig. Du får nog bara försöka bry dig mindre om vad svärmor och svägerskan säger och gör och agera som du tycker känns rätt utan att motivera ditt agerande med vad de andra har eller inte har gjort. 

  • bubbla24

    tack för svaret det kan nog stämma, från och till blir dom så kyliga mot oss och kommer med kommentarer som att barnen ex har glömt dom. men jag kan känna att jag gör så gott jag kan folk får ju själva ta sig tid att komma och umgås med barnen om dom nu vill ha en närmare relation. Tidigare har alltid jag och maken åkt för att träffas och vi har bara tyckt att det har varit trevligt att umgås men på senaste tiden har vi dragit oss tillbaka för att vi känner att vår tid inte räcker till allt detta farande fram och tillbaka.. istället för att mötas av släkt som saknar oss och vill träffa oss så får man märkliga kommentarer? Detta förstår jag mig inte på och jag hatar denna eviga orättvisa som finns. Vi har alltid funnits där för alla och ändå får vi nu all skit, men för vad?

  • bubbla24

    självklart tar även farmor och grattar vår 1åring på fel dag! Kan det bli bättre haha dessa människor alltså. Hon glömde även vår äldsta dotters födelsedag men alla andras födelsedagar glömmer hon inte, mycket märkligt. Lite för bra för att vara sant för så glömsk är man nog inte...

  • Anonym (sa)

    och din man? var finns han i detta? Såna här trådar startas i princip alltid av "svärdottern", vad säger sonen om sin mamma och sin syster?

  • bubbla24

    han är jättebesviken de har knappt kontakt. jag hänvisar alltid till honom när svärfamiljen när de är igång men då börjar det snicksnackas om att allt detta är mitt fel. Att han är arg på dom för att jag tvingar honom så han har tagit mer avstånd än jag. jag vill att allt ska bli bra han med men han orkar inte diskutera med dom för då vänder dom på allt och säger att han är trångsynt lägger energi på smågrejer osv. men det enda vi funderar på är varför dom är så kalla och uppför sig så fel men inte ens det får han påpeka för då blir alla arga på honom. men jag har dragit mig undan mer jag med det senaste fast då får man ju skit från det för att vara ointresserad

    det känns som att dom väljer att tycka att allt vi gör är fel och varför jag ens bryr mig har jag ingen aning om. Antagligen för barnens skull det gör så ont i hjärtat när farmor och faster i princip ignorerar dom

  • Anonym (Petig)

    En ettåring är inget spädbarn. Hur många gånger har ni hälsat på svärföräldrarna aedan yngsta barnet föddes?

  • bubbla24

    Många gånger i princip 2 gg per vecka men när lilltjejen blev 6 månader kände vi att dom gärna också kan ta sig tiden, alla babyleksaker hon hade var till kusinen som hon köpt och inget till mig dotter. Farmor kunde säga vill "Lisa" ha "pelles" leksak. Leksaker jag och mannen lämnat hos svärmor har hon gett bort och när vi påpekat att det inte är ok så blir hon arg men "pelles"leksakermåste man vara så rädd om. Det är ursäkt efter ursäkt när man bjuder hem dom och det har lett till att även vi har struntat i att åka dit.

  • bubbla24

    Till en början åkte vi in 9 gånger av 10 till svärmor när svägerskan var på besök men då var det svärmor som bjöd in oss, svägerskan hörde inte av sig,men när vi fick höra ursäkten om att det är svårt för henne att komma hem till oss med ett litet barn och så mycket lättare för oss så blev det bara för mycket.

  • Anonym (Petig)
    bubbla24 skrev 2016-07-28 12:04:45 följande:

    Många gånger i princip 2 gg per vecka men när lilltjejen blev 6 månader kände vi att dom gärna också kan ta sig tiden, alla babyleksaker hon hade var till kusinen som hon köpt och inget till mig dotter. Farmor kunde säga vill "Lisa" ha "pelles" leksak. Leksaker jag och mannen lämnat hos svärmor har hon gett bort och när vi påpekat att det inte är ok så blir hon arg men "pelles"leksakermåste man vara så rädd om. Det är ursäkt efter ursäkt när man bjuder hem dom och det har lett till att även vi har struntat i att åka dit.


    Är detlika lätt för dem att åka då? Det måste vara tufft att först jobba heldag och sen åka 10 mil för att träffa familjen och sen hem igen och sova innan man ska upp och jobba igen.
  • bubbla24

    Jag kan känna att om vi klarar av att åka 10 min med 2 barn för att vi vill ses då bör andra med klara det. Men om dom inte vill ses utan istället leta fel och komma med ursäkter så är de såklart en annan femma. Jag hade även haft full förståelse om min svägerska sa att det är jobbigt att köra ytterligare 10 minuters körsträcka och att hon gärna vill ses hos sina föräldrar det är jag helt med på. Men bristen på kommunikation finns det och jag har lagt av med att påpeka att om man vill ses så hör man av sig. Dom verkar ju inte vilja fatta galoppen

  • bubbla24

    Föräldralediga båda två så inga jobb med förutom från partnernas sida

  • Farfallos
    bubbla24 skrev 2016-07-28 12:40:44 följande:
    Jag kan känna att om vi klarar av att åka 10 min med 2 barn för att vi vill ses då bör andra med klara det. Men om dom inte vill ses utan istället leta fel och komma med ursäkter så är de såklart en annan femma. Jag hade även haft full förståelse om min svägerska sa att det är jobbigt att köra ytterligare 10 minuters körsträcka och att hon gärna vill ses hos sina föräldrar det är jag helt med på. Men bristen på kommunikation finns det och jag har lagt av med att påpeka att om man vill ses så hör man av sig. Dom verkar ju inte vilja fatta galoppen
    Få människor fattar någon galopp... Så om du vill få bukt med det hela så ge inte igen med subtila metoder som att inte komma när du blir juden bara för att ge igen. Idioter fattar inte det ändå. Kort och gott - försök agera mot dem som om de aldrig gjort något orätt mot dig. Ha överseende med idioterna helt enkelt. Bjud dem på kalas när dina barn fyller år och skicka en hälsning eller kom på deras kalas när deras barn fyller år. Får du sedan skit för något så kan du med all rätt fråga vad de menar och peka på en fläckfri historik. Har du gett igen så kan ni aldrig komma fram till vem som började. Så bete dig korrekt mot dem bara. Jag lovar att det kommer kosta mindre energi än att fundera på hur du ska agera annars. 
  • Anonym (Petig)
    bubbla24 skrev 2016-07-28 12:41:34 följande:

    Föräldralediga båda två så inga jobb med förutom från partnernas sida


    Naturligtvis men jag räknade med att din partner är med som du skrev. Har hon bil, sambo/man, friska barn?
  • bubbla24

    ja allt är toppen, ingenting som hämmar henne på något vis annars hade jag självklart förstått det. Snäll sambo som ställer upp och avlastar så det finns inget hinder.

  • bubbla24

    Fasen vilken bra svar Farfallos, har tänkt så mångamånga gånger men det ger inte samma känsla av tillfredsställelse som att ge igen. Men jag ska nog hålla mig till det du skrev. Varför falla ner på den nivån när jag själv ser hur märkligt det är. Nästintill pinsamt för vuxna människor att agera så. jag behöver ju inte vara så hjälpsam som tidigare utan bara finnas där o va go och glad så får dom väl störa sig på det med? jag sköter mitt så får som sköta sitt

  • Ego Lovers

    Skaka av dig både svägerskan och svärmor. De babblar på för att lätta sitt egna samvete kring att de är de stora kålsuparna. De vet båda två om det men försöker få det till något helt annat för att göra sig skuldfria.

  • Ego Lovers
    Farfallos skrev 2016-07-28 13:01:52 följande:
    Få människor fattar någon galopp... Så om du vill få bukt med det hela så ge inte igen med subtila metoder som att inte komma när du blir juden bara för att ge igen. Idioter fattar inte det ändå. Kort och gott - försök agera mot dem som om de aldrig gjort något orätt mot dig. Ha överseende med idioterna helt enkelt. Bjud dem på kalas när dina barn fyller år och skicka en hälsning eller kom på deras kalas när deras barn fyller år. Får du sedan skit för något så kan du med all rätt fråga vad de menar och peka på en fläckfri historik. Har du gett igen så kan ni aldrig komma fram till vem som började. Så bete dig korrekt mot dem bara. Jag lovar att det kommer kosta mindre energi än att fundera på hur du ska agera annars. 
    Så har jag börjat agera efter avundsjuka släktingar och deras sambos agerande. Det tär mer på dom att jag kommer på kalasen för de hoppas ju på att man inte ska komma. Två gånger har vi inte kunnat gå pga arbete och annat inplanerat. Däremot har en sambo till en släkting inte kommit på över två år och släktingen har urskuldat sig att hon är sjuk medan sambon själv lagt ut att hon senare på kvällen ska på fest
Svar på tråden Svärfamilj suck