• Misszandra

    Era SF-mått i vecka 40?

    Jag är så nyfiken på om min mage är lagom förhållande till andra.

    Så, vad var era sf-mått i vecka 40? Skriv gärna längd/vikt på bebis och när den föddes.

    Tack för svar.

  • Svar på tråden Era SF-mått i vecka 40?
  • Misszandra
    Linnis92 skrev 2016-07-28 17:26:37 följande:

    35. 49,5 cm vägde 3790g föddes vecka 41+0


    Spännande! Själv har jag 36cm. Ny bm, så det kändes inte som att de mätte likadant, hon mätte ännu längre ner än vad min ordinarie gjorde. 
  • FruGrävling
    Misszandra skrev 2016-07-28 17:36:44 följande:

    Spännande! Själv har jag 36cm. Ny bm, så det kändes inte som att de mätte likadant, hon mätte ännu längre ner än vad min ordinarie gjorde. 


    Enl min erfarenhet är det väldigt olika hur olika bm mäter. Hos min vanliga bm har jag alltid haft små mått och ligger precis på den undre kurvan. Vid ett tillfälle dippade jag under den understa kurvan och fick gå på tillväxt-ul som var ok.

    En vecka efter att min bm mätt 29 cm träffade jag en ny bm - hon mätte 34 cm. Jag skulle alltså ha ökat 5 cm på en vecka! Kan säga att jag tog det måttet med en hel näve salt. Ytterligare en vecka senare fick jag träffa en annan bm, då var mitt mått 32 cm. Jag skulle alltså ha tappat 3 cm. Lyckligtvis skakade hon bara på huvudet och undrade hur bm nr 2 hade mätt.

    Två veckor senare var jag tillbaka hos min ordinarie bm och surprise surprise 32 cm (igen!) vilket förde mig exakt tillbaka till min vanliga kurva.

    Med andra ord mätte bm2 mycket annorlunda mot de andra och bm3 lite större än min vanliga bm.

    Vad det gällde din irsprungliga fråga så har jag inte varit hos bm än denna veckan. Men på 38+4 var jag alltså 32 cm. Har en liten mage och har endast gått upp 4 kg i vikt (startade från normalvikt) men enl tul är bebisen precis på medel (-0.8% vilket är försumbart)
  • Enddra

    Var hos BM i måndags 1/8 och är idag (5/8) i v37 och hade sf mått 37 ????!

    Tycker det där måttet verkar knepigt då man väl mäter med "fettet" på magen och inte vara rent mått på livmodern. Men huvudsaken är väl att man följer sin egen kurva!?
    Jag ligger strax över övremåttet och har följt det hela grav.

    Lycka till!

Svar på tråden Era SF-mått i vecka 40?