• MrFahrenheit

    Låt oss tala om religion på ett sofistikerat sätt

    Jag tänkte börja tråden med att säga att jag har alltid haft ett dåligt förhållande till religion som utgör sig för att vara någon slags sanningssägare om vad som är rätt och fel. För ju mer globaliserade vi blir (vilket är oundvikligt) så kommer även "sanning" att fortsättas ställas gentemot "sanning" oavsett hur vi vrider och vänder på planeten...

    Men är det inte mer intressant att fokusera på själva sanningen än det som fortsatt väljer att vilseleda oss? Religion förlorar sina grunder i ett stadigt tempo och har fortsatt att göra det under de senaste hundratals åren, i takt med verklighetens dagliga upptäckter...


    En vis man sa en gång ingenting
  • Svar på tråden Låt oss tala om religion på ett sofistikerat sätt
  • Aniiee

    Ja, vad är det du egentligen vill tala om? Ska vi gå igenom hela bibeln och kommentera/diskutera vad som står, ska vi diskutera likheterna och skillnderna mellan mono- och polyteistisk religion, ska vi titta på specifika religioners utveckling från inception till nutid, eller vad ska vi egentligen prata om?

    Ursäkta skrivfelen, äter med ena handen, skriver med andra.


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • MrFahrenheit
    Aniiee skrev 2016-07-28 20:23:05 följande:

    Ja, vad är det du egentligen vill tala om? Ska vi gå igenom hela bibeln och kommentera/diskutera vad som står, ska vi diskutera likheterna och skillnderna mellan mono- och polyteistisk religion, ska vi titta på specifika religioners utveckling från inception till nutid, eller vad ska vi egentligen prata om?

    Ursäkta skrivfelen, äter med ena handen, skriver med andra.


    Lika luddigt formulerande som varje religiös text har varit i brist på annat så tänker jag inte vara sämre jag, men kanske i en annan riktning än enbart uppåt..

    Det här är på riktigt och inget jävla försök!
    En vis man sa en gång ingenting
  • Aniiee
    MrFahrenheit skrev 2016-07-28 20:31:25 följande:
    Lika luddigt formulerande som varje religiös text har varit i brist på annat så tänker jag inte vara sämre jag, men kanske i en annan riktning än enbart uppåt..

    Det här är på riktigt och inget jävla försök!
    Jag frågade bara vilken tråd du vill dra i först. Det finns MASSOR att diskutera inom ämnet religion, tro mig, jag har ägnat mer än halva livet åt att göra det, och man måste börja diskussionen någonstans. 

    Om du vill ha en diskussion måste du också leda diskussionen någonstans. I princip står det i din trådstart: "Religioner existerar", vilket inte är så himla mycket att diskutera. Det är ju sant, religioner existerar. Och nu då? VAD är det vi ska diskutera? 

    Det gör inget, eller rättare sagt, det är bara bra, om diskussionen är rörligt och flexibel och spänner vitt, men i någon tråd måste man dra för att få in ett nät.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • MrFahrenheit
    Aniiee skrev 2016-07-28 20:41:05 följande:
    Jag frågade bara vilken tråd du vill dra i först. Det finns MASSOR att diskutera inom ämnet religion, tro mig, jag har ägnat mer än halva livet åt att göra det, och man måste börja diskussionen någonstans. 

    Om du vill ha en diskussion måste du också leda diskussionen någonstans. I princip står det i din trådstart: "Religioner existerar", vilket inte är så himla mycket att diskutera. Det är ju sant, religioner existerar. Och nu då? VAD är det vi ska diskutera? 

    Det gör inget, eller rättare sagt, det är bara bra, om diskussionen är rörligt och flexibel och spänner vitt, men i någon tråd måste man dra för att få in ett nät.
    Att diskutera annat än sanningen i sig självt är den enda moroten man får i denna tråd...
    En vis man sa en gång ingenting
  • Aniiee
    MrFahrenheit skrev 2016-07-28 20:52:11 följande:
    Att diskutera annat än sanningen i sig självt är den enda moroten man får i denna tråd...
    Vilken sanning? Min sanning, eller din sanning eller någon annans sanning?

    Sanningen är att när det kommer till filosofi så finns det ingen sanning. Men, igen, om du vill diskutera sanning eller icke-sanning i religion, för bryter man ned det lite så kan ju även det diskuteras, så får du allt ta och börja någonstans. Eller någon annan för den delen. Eller så kan jag alltid börja, genom att förkasta alla heliga skrifter ever på vetenskaplig grund, för rent vetenskapligt finns där inga sanningar. 
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • MrFahrenheit
    Aniiee skrev 2016-07-28 21:01:45 följande:
    Vilken sanning? Min sanning, eller din sanning eller någon annans sanning?

    Sanningen är att när det kommer till filosofi så finns det ingen sanning. Men, igen, om du vill diskutera sanning eller icke-sanning i religion, för bryter man ned det lite så kan ju även det diskuteras, så får du allt ta och börja någonstans. Eller någon annan för den delen. Eller så kan jag alltid börja, genom att förkasta alla heliga skrifter ever på vetenskaplig grund, för rent vetenskapligt finns där inga sanningar. 
    Varför ens diskutera möjligheten till osanning med mig?

    Jag förespråkar kritik, så länge den har en grund och det är också vad denna tråden handlar om.

    Tråden handlar inte om att visa sig vara bättre än andra, utan denna tråd handlar helt enkelt om gemenskap och möjligheten att vara kritisk (eller konstruktiv), vilket du redan har visat
    En vis man sa en gång ingenting
  • KillBill
    MrFahrenheit skrev 2016-07-28 20:31:25 följande:
    Lika luddigt formulerande som varje religiös text har varit i brist på annat så tänker jag inte vara sämre jag, men kanske i en annan riktning än enbart uppåt..

    Det här är på riktigt och inget jävla försök!
    En vis man sa en gång ingenting
    Coolt, Du fick med en textrad från låten Rocka Billigt med Bob Hund!



  • hemligmamma

    Frågan är vad religion gör med oss människor! Varför dras vissa ned i sektliknande religioner? Varför skänker folk bort sin inkomst till ngn annan fastän de vet att om att det inte har med religion att göra? Varför anser vissa att deras religionsutövande står högre i kurs än annan religion eller i ickereligös? Hur många krig har startat av religiösa skäl?

  • Aniiee
    hemligmamma skrev 2016-07-28 21:25:50 följande:

    Frågan är vad religion gör med oss människor! Varför dras vissa ned i sektliknande religioner? Varför skänker folk bort sin inkomst till ngn annan fastän de vet att om att det inte har med religion att göra? Varför anser vissa att deras religionsutövande står högre i kurs än annan religion eller i ickereligös? Hur många krig har startat av religiösa skäl?


    Folk dras in i sekter/sektliknande religioner oftast för att de antingen är mycket ensamma och söker gemenskap, eller för att de gifter in sig. De allra flesta är födda in i sekterna, antingen mitt i eller i utkanten av någon avlöpare. Barnen blir sedan nyfikna och söker upp sekten.

    Alla är ALLTID välkomna in i sekter, men ingen är välkommen att gå ur. De flesta sekter är extremt trevliga och fina på ytan, och sedan... ja, det är bara att läsa på varningstecken . n . nu, sekter fungerar exakt likadant. 
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • MrFahrenheit
    KillBill skrev 2016-07-28 21:20:05 följande:
    Coolt, Du fick med en textrad från låten Rocka Billigt med Bob Hund!
    Här kommer en till ^^

    "This all could be simpler, it all could be simpler
    But all this is sickness, the feeling ain't in this"
    En vis man sa en gång ingenting
  • KillBill
    MrFahrenheit skrev 2016-07-28 22:44:29 följande:
    Här kommer en till ^^

    "This all could be simpler, it all could be simpler
    But all this is sickness, the feeling ain't in this"
    Nu är jag riktigt OT men jag måste ändå säga att Black Rebel Motorcycle Club var en mycket angenäm bekantskap (hade inte hört dem förr).
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Låt oss tala om religion på ett sofistikerat sätt