• ilseli­ls
    Äldre 29 Jul 16:20
    4550 visningar
    29 svar
    29
    4550

    Mamman hindrar pappan från att träffa sonen

    Jag och sambon har hamnat i en jobbig situation som rör hans ex/son.

    Det är en lång historia men ska förklara i korthet vad som hänt o vad det handlar om.

    Min sambo har en son från ett tidigare förhållande. Då han bor hos sin mamma träffar vi inte sonen så ofta.. (Bor en bra bit ifrån) I sommar har vi haft honom hos oss 1 vecka. Pga jobb (oregelbundna tider båda två) så har vi haft svårt att hitta tid men nu i augusti så passar det att han kan komma till oss en vecka.

    Grejen är den att vi nu fick reda på att mamman skickar iväg honom till ett annat ex till min sambo som han hade en kort relation med. Det utan att hon ens har diskuterat detta med min sambo då. Han vill inte att sonen åker dit (för vafan ska han dit o göra till o börja med?!) Men hon lyssnar inte. Detta ska då ha planerats in samma vecka som vi tänkte hämta honom.. men hon vägrar ge sig och hindrar ju då min sambo från att träffa sin son.

    Det går inte att diskutera med henne överhuvudtaget..

    Vad gör vi? Kan vi bara dyka upp och hämta honom? Det är väl lite det vi tänker göra. Det går som sagt inte att prata med mamman.

    Sonen är 7 år.. Vi känner att han är för ung att bestämma själv. Han vill båda åka till oss och till den andra tjejen. Men vi anser att hans pappa måste väl ändå gå före än nåt ex eller? Dom har delad vårdnad om sonen.

    Jag är bara så sjukt frustrerad och ledsen över hela situationen, speciellt för min sambons skull för han vill ju umgås med sitt barn när han har möjlighet..

    Jag tycker det är sjukt att hon hellre skickar iväg han till ett ex än till hans egen pappa iaf.

    Vill gärna ha tips och råd om hur vi ska göra och hantera situationen. Kanske nån annan har upplevt nåt liknande och vill dela med sig?

  • Svar på tråden Mamman hindrar pappan från att träffa sonen
  • Ego Lovers
    Äldre 29 Jul 17:02
    #1

    Har det gjorts en faderskapsutredning med DNA? Så hon inte lurat två killar på att vara far till barnet och kanske tom får underhåll direkt från två pappor

  • Äldre 29 Jul 18:08
    #2

    Tänk på barnet! Ni kan inte bara komma och hämta honom hur som helst!

    Nu var ju detta redan planerat innan ni valde att ni skulle ha honom. Då får ni backa.

  • Litet My
    Äldre 29 Jul 18:16
    #3

    Låter som det som behövs är en ordentlig planering inför somrarna. Rent krasst gör hon som hon vill under sin umgängestid. Sommarumgänget gör man med fördel innan sommaren, förstår att det känns surt dock.

  • Anonym (Didi)
    Äldre 29 Jul 18:16
    #4

    Jag har också en sambo med ett ex som strular med umgänget.

    Här förstår jag dock mamman. Din sambo borde självfallet kunna planera in sitt barn i sitt liv. Hur tänkte han när han skaffade barn?

    Han kan inte tänka att han ska komma sättande och kräva umgänge precis när det passar HONOM.

  • Litet My
    Äldre 29 Jul 18:19
    #5
    Litet My skrev 2016-07-29 18:16:31 följande:

    Låter som det som behövs är en ordentlig planering inför somrarna. Rent krasst gör hon som hon vill under sin umgängestid. Sommarumgänget gör man med fördel innan sommaren, förstår att det känns surt dock.


    För att he ett konkret tips, be din sambo att boka ett samarbetsamtal på familjerätten på socialkontoret och försök att få ett umgängesschema. Det är kostnadsfritt, kan se problemet ut både mammans och pappans synvinkel.
  • Anonym (Alexi­a)
    Äldre 29 Jul 18:25
    #6
    Anonym (Didi) skrev 2016-07-29 18:16:35 följande:

    Jag har också en sambo med ett ex som strular med umgänget.

    Här förstår jag dock mamman. Din sambo borde självfallet kunna planera in sitt barn i sitt liv. Hur tänkte han när han skaffade barn?

    Han kan inte tänka att han ska komma sättande och kräva umgänge precis när det passar HONOM.


    Så gör mitt ex också. Han kommer och kräver umgänge när det passar honom - dyker upp, helt oanmäld. Är vi inte hemma just när han kommer och ringer på dörren, så ringer han på min telefon och gapar att jag inte bara kan ta som och dra hur som helst. Han anser att vi borde vara hemma eller i närområdet och rulla tummarna i väntan på honom. - Det hade vi kanske kunnat gjort om han kom någorlunda regelbundet. Men nu kommer han ibland med en veckas mellanrum, ibland med tre veckor - men för det mesta hinner det gå mellan 7-10 veckor.
  • ilseli­ls
    Äldre 29 Jul 18:49
    #7

    Jo alltså jag fattar ju att man inte kan komma bara sådär och kräva att få hem honom. Men hela grejen med att skicka iväg sonen till ett ex till min sambo tycker jag faktiskt är helt för jävligt. Min sambo har varit tydlig med att han inte vill att sonen ska dit (det har kommit upp tidigare) just för att det bara är ett ex som han hade ett kort förhållande med bara några månader. Hon har inget i hans sons liv o göra. Sen går mamman ändå o bestämmer att han ska åka dit en vecka utan att knappt känna människan. Hade inte jag gjort med mitt barn iaf.

    Sen har vi sagt till henne tidigAre att vi ville hämta honom i början på augusti. Bara att vi inte haft ett bestämt datum innan.

    Sen vill jag inte behöva åka dit utan att dom löst det heller. Vet bara inte hur jag ska göra. Är "ny" på det här så att säga.

    Men vi få ta kontakt med familjerätt då. Det låter ju ändå vettigt.

  • Anonym (Y)
    Äldre 29 Jul 19:03
    #8
    ilselils skrev 2016-07-29 18:49:02 följande:

    Jo alltså jag fattar ju att man inte kan komma bara sådär och kräva att få hem honom. Men hela grejen med att skicka iväg sonen till ett ex till min sambo tycker jag faktiskt är helt för jävligt. Min sambo har varit tydlig med att han inte vill att sonen ska dit (det har kommit upp tidigare) just för att det bara är ett ex som han hade ett kort förhållande med bara några månader. Hon har inget i hans sons liv o göra. Sen går mamman ändå o bestämmer att han ska åka dit en vecka utan att knappt känna människan. Hade inte jag gjort med mitt barn iaf.

    Sen har vi sagt till henne tidigAre att vi ville hämta honom i början på augusti. Bara att vi inte haft ett bestämt datum innan.

    Sen vill jag inte behöva åka dit utan att dom löst det heller. Vet bara inte hur jag ska göra. Är "ny" på det här så att säga.

    Men vi få ta kontakt med familjerätt då. Det låter ju ändå vettigt.


    Det är inte upp till dig och din sambo vem barnet vill umgås med på mammans tid.

    Men fortsätt bara som ni gör nu om ni vill slippa sonen för all framtid , ni gör en toppenjobb i så fall.

    Du har inte mer att göra med sonen än hon i alla fall.
  • Äldre 29 Jul 19:13
    #9
    ilselils skrev 2016-07-29 18:49:02 följande:

    Jo alltså jag fattar ju att man inte kan komma bara sådär och kräva att få hem honom. Men hela grejen med att skicka iväg sonen till ett ex till min sambo tycker jag faktiskt är helt för jävligt. Min sambo har varit tydlig med att han inte vill att sonen ska dit (det har kommit upp tidigare) just för att det bara är ett ex som han hade ett kort förhållande med bara några månader. Hon har inget i hans sons liv o göra. Sen går mamman ändå o bestämmer att han ska åka dit en vecka utan att knappt känna människan. Hade inte jag gjort med mitt barn iaf.

    Sen har vi sagt till henne tidigAre att vi ville hämta honom i början på augusti. Bara att vi inte haft ett bestämt datum innan.

    Sen vill jag inte behöva åka dit utan att dom löst det heller. Vet bara inte hur jag ska göra. Är "ny" på det här så att säga.

    Men vi få ta kontakt med familjerätt då. Det låter ju ändå vettigt.


    När mamman har barnet har hon rätt att lämna barnet till vem hon vill, detta utan ditt eller din sambos godkännande.
    My life, My choice!
  • Anonym (Didi)
    Äldre 29 Jul 19:26
    #10
    Anonym (Alexia) skrev 2016-07-29 18:25:10 följande:

    Så gör mitt ex också. Han kommer och kräver umgänge när det passar honom - dyker upp, helt oanmäld. Är vi inte hemma just när han kommer och ringer på dörren, så ringer han på min telefon och gapar att jag inte bara kan ta som och dra hur som helst. Han anser att vi borde vara hemma eller i närområdet och rulla tummarna i väntan på honom. - Det hade vi kanske kunnat gjort om han kom någorlunda regelbundet. Men nu kommer han ibland med en veckas mellanrum, ibland med tre veckor - men för det mesta hinner det gå mellan 7-10 veckor.


    Helt absurt! Mitt ex höll också på så. Ringde på Nyårsafton vid 17-tiden när vi satt och åt nyårsmiddag och krävde att få hämta dottern.
Svar på tråden Mamman hindrar pappan från att träffa sonen