• Anonym (Rarasara)

    Ska man berätta för släkten att man vunnit pengar?

    Jag och min man vann för någon vecka sedan en större summa pengar. Jag undrar hur ni som vunnit pengar gjort när det kommer till att berätta för omgivningen. Vi vill gärna berätta för våra närmaste men samtidigt känns det som att det kan orsaka avundsjuka och kanske förväntan att man ska dela med sig. Är det bättre att ingenting säga? Samtidigt kommer de ju undra hur man har råd att ändra sin levnadsstandard.

  • Svar på tråden Ska man berätta för släkten att man vunnit pengar?
  • Rappakalja

    Nej, det ska man inte. Om de är ofina nog att fråga er varför ni plötsligt 'slösar' så kan ni ju säga som det är. Har ni några som ni är säkra på fattar att era vinstpengar är era och som inte skulle drömma om att tänka att ni ska dela med er eller plötsligt stå för alla fika/middagsnotor så kan ni ju berätta

  • Anonym (123)

    Har en polare som säger att han ångrade att han berättade för någon alls, till och med vi som är hans bästa vänner. Efter att det kom ut så började ett tiggeri-helvete.

    Så hade jag varit er så hade jag inte tagit risken. Berättar ni för några så berättar ni för alla.

  • Anonym (Min mamma)

    Nej berätta INTE. Mamma sålde en lägenhet inne i Stockholms innerstad för några år sen.
    Min mamma har alltid behövt vända på varenda krona under hela sitt liv. Hon jobbade som städerska. När hon sålde sin lägenhet fick hon pengar att leva för och göra vad hon alltid drömt om som att resa eller köpa en ny soffa. Hon förtjänar verkligen detta. Som hon kämpat. MEN folk var avundsjuka. Började ta för givet att hon skulle bjuda på resor betala på restaurang betala för deras sjuka djurs behandling för att dom inte var försäkrade mm mm mm. För "hon har ju råd" fan vad giriga människor är. Varför i helvete skulle hon göra allt detta? Dom skulle aldrig göra detsamma för henne. Men så fort hon fick lite extra pengar ringde folk och försökte ta del och gama till sig. Tur hon är en kvinna som vet hur man står på sig. Men nej jag skulle ALDRIG berätta en sån sak om det var jag som vann pengar.

  • Anonym (Nej)

    Nej jag skulle inte berätta. Det är inte samma sak som en lottovinst men min man är delägare i ett företag som eventuellt kan komma att säljas för tiotals miljoner och OM det händer skulle vi kunna köpa ett stort hus kontant i det finaste området i vår stad. Dock om vi gör det skulle jag nog hellre låta folk tro att vi är belånade upp över öronen än att de kanske blir avundsjuka och vill att vi ska betala en massa för dem. Eller att min chef får reda på det och tycker att jag inte behöver några mer löneförhöjningar trots att jag gör ett bra jobb.

  • Anonym (Bruce den allsmäktige)

    På vilket sätt ska ni ändra er levnadsstandard? Är det nödvändigt att börja spendera så mycket på skryt-saker att omgivningen fattar att något har hänt?

    Vill ni behålla era nuvarande vänner tycker jag ni ska hålla tyst och spendera pengar på sådant som inte märks så mycket. Om någon undrar kan ni säga att ni har lånat pengar. Skulle ni berätta för någon att ni vunnit pengar så berätta ahsolut inte hur mycket.

    Det kan vara annorlunda i andra länder, men i Sverige ser jag inte att det skulle innebära något positivt för er om ni berättar.

    Tänk på att kapitalinkomsten i deklarationen är en offentlig uppgift. Om någon råkar se att ni har stora kapitalinkomster kan man ju räkna ut att det finns stora tillgångar. ISK eller kapitalförsäkring kanske är smartast. Då är den synliga kapitalinkomsten låg, men tyvärr får man ju betala skatt på den även om värdet har gått ner.

  • sarafamilj

    Berätta inte, för säkerhets skull. Pengar gör ibland märkliga saker med människor, bättre att inte väcka den björnen. 

    Grattis till vinsten förresten!

  • Physalis

    Jag tycker inte som vissa (om det är seriöst) att ni ska låta bli att köpa det ni vill för att ingen ska ana något eller till och med placera pengarna så att eventuella vänner som kollar upp era tillgångar inte ska kunna se något. Det är ju helt galet.

    Jag skulle nog trots allt berätta. Det är ju en glad nyhet och jag förväntar mig att mina närmsta ska bli glada för min skull. Inte bli avundsjuka och tigga.

    Sen hade jag kanske inte berättat för Kreti och pleti.

    Sen får man ju vara medveten om att det finns en risk att folk reagerar illa. Där kanske du och din partner ska prata om hur ni skulle hantera något sådant.

Svar på tråden Ska man berätta för släkten att man vunnit pengar?