• Anonym (längt­ar)
    Äldre 30 Jul 12:25
    3724 visningar
    20 svar
    20
    3724

    Hur strikta är migrationsverket med försörjningskravet?

    Hejsan

    Min pojkvän sedan 2 år tillbaka ansökte den 18 juli om att få flytta till mig här i Sverige (han är från Jemen, bor i Egypten). Jag har aktivitetsersättning.. Jag bor i en 2:a och har mina barn på helger. Min lägenhet är ganska stor (65 kvm) och vardagsrummet har jag delat upp i 2 så att jag har min säng där med en gardin som avdelare. Så jag tycker ju att lägenheten har 3 rum. På migrationsverkets webbplats står det att försörjningskravet innebär att jag behöver ha en lägenhet med minst 2 sovrum och 1 vardagsrum... Kommer de neka hans ansökan pga detta, anses det för litet även fast jag har mitt "sovrum" i vardagsrummet? Det är ju många par som bor i en etta eller har bäddsoffa osv så varför är det ett problem? Jag har en betalningsanmärkning och vet att det kommer vara väldigt svårt att få en ny lägenhet. Jag är superorolig nu... Uppskattar svar från någon med erfarenhet eller rent av någon som jobbar på migrationsverket. 

  • Svar på tråden Hur strikta är migrationsverket med försörjningskravet?
  • Äldre 30 Jul 12:40
    #1

    I praktiken har du inte två rum och vardagsrum och aktivitetsersättning räcker inte till att försörja honom och dig.

  • Anonym (längt­ar) Trådstartaren
    Äldre 30 Jul 12:44
    #2
    Froken Lokens skrev 2016-07-30 12:40:37 följande:

    I praktiken har du inte två rum och vardagsrum och aktivitetsersättning räcker inte till att försörja honom och dig.


    Jag behöver inte kunna försörja honom eftersom han ansökte innan lagändringen... Jag behöver bara visa att jag kan försörja mig själv. Min fråga är om bostaden...
  • Äldre 30 Jul 12:45
    #3
    Anonym (längtar) skrev 2016-07-30 12:44:29 följande:

    Jag behöver inte kunna försörja honom eftersom han ansökte innan lagändringen... Jag behöver bara visa att jag kan försörja mig själv. Min fråga är om bostaden...


    Bostaden är för liten. Med ditt sätt att tänka kan du ju sätta upp gardiner och dela av rummet i fler delar, det ger dig ändå inte fler rum .
  • Anonym (längt­ar) Trådstartaren
    Äldre 30 Jul 13:00
    #4
    Froken Lokens skrev 2016-07-30 12:45:55 följande:
    Bostaden är för liten. Med ditt sätt att tänka kan du ju sätta upp gardiner och dela av rummet i fler delar, det ger dig ändå inte fler rum .
    Jobbar du på migrationsverket? Min fråga i TS är om hur strikta de är med detta kravet, inte om min bostad är för liten enligt deras standard, det vet jag redan (även om jag tycker det är sanslöst att min 2a på 65 kvm är för "liten" medan en 3a på 55 är "stor" nog) och om det ens gäller mig öht, eftersom det står olika på olika sidor. På regeringens sida står det att man är undantagen försörjningskravet och kravet på bostad om ansökan inkommit innan 20 juli. På migrationsverkets sida stod det samma sak tills nyligen då det istället står att kraven är "lägre". Jag vet inte vad som stämmer. 
  • Äldre 30 Jul 13:02
    #5
    Anonym (längtar) skrev 2016-07-30 13:00:32 följande:

    Jobbar du på migrationsverket? Min fråga i TS är om hur strikta de är med detta kravet, inte om min bostad är för liten enligt deras standard, det vet jag redan (även om jag tycker det är sanslöst att min 2a på 65 kvm är för "liten" medan en 3a på 55 är "stor" nog) och om det ens gäller mig öht, eftersom det står olika på olika sidor. På regeringens sida står det att man är undantagen försörjningskravet och kravet på bostad om ansökan inkommit innan 20 juli. På migrationsverkets sida stod det samma sak tills nyligen då det istället står att kraven är "lägre". Jag vet inte vad som stämmer. 


    Då ringer man och frågar.
  • Anonym (Jemen­)
    Äldre 30 Jul 15:28
    #6

    Vill inte vara dum, men har du verkligen tänkt igenom det här? Pratat med andra som tagit hit män och sett hur det ofta går när de har sitt uppehållstillstånd? Tänker att det är extra viktigt att tänka igenom detta när du har barn som alltså ska dela hem med honom när de är hos dig. 

  • Anonym (längt­ar) Trådstartaren
    Äldre 30 Jul 15:46
    #7
    Anonym (Jemen) skrev 2016-07-30 15:28:40 följande:

    Vill inte vara dum, men har du verkligen tänkt igenom det här? Pratat med andra som tagit hit män och sett hur det ofta går när de har sitt uppehållstillstånd? Tänker att det är extra viktigt att tänka igenom detta när du har barn som alltså ska dela hem med honom när de är hos dig. 


    Är inte helt hundra på vad du syftar på men vi båda är muslimer, mina barn är muslimer och vår kultur skiljer sig inte mycket. Han kommer inte hit för att få uppehållstillstånd, han vill bo med mig för vi älskar varandra. Han föreslog i början av förhållandet att jag skulle flytta ned men efter jag berättade att jag har barn förstod han att det inte är ett alternativ så den enda lösningen är att han flyttar hit. 
  • Äldre 30 Jul 15:51
    #8
    Anonym (längtar) skrev 2016-07-30 15:46:48 följande:

    Är inte helt hundra på vad du syftar på men vi båda är muslimer, mina barn är muslimer och vår kultur skiljer sig inte mycket. Han kommer inte hit för att få uppehållstillstånd, han vill bo med mig för vi älskar varandra. Han föreslog i början av förhållandet att jag skulle flytta ned men efter jag berättade att jag har barn förstod han att det inte är ett alternativ så den enda lösningen är att han flyttar hit. 


    Hur träffades ni?
  • Äldre 30 Jul 15:51
    #9
    Anonym (längtar) skrev 2016-07-30 15:46:48 följande:

    Är inte helt hundra på vad du syftar på men vi båda är muslimer, mina barn är muslimer och vår kultur skiljer sig inte mycket. Han kommer inte hit för att få uppehållstillstånd, han vill bo med mig för vi älskar varandra. Han föreslog i början av förhållandet att jag skulle flytta ned men efter jag berättade att jag har barn förstod han att det inte är ett alternativ så den enda lösningen är att han flyttar hit. 


    Hur träffades ni?
  • Äldre 30 Jul 15:59
    #10
    Anonym (längtar) skrev 2016-07-30 15:46:48 följande:
    Är inte helt hundra på vad du syftar på men vi båda är muslimer, mina barn är muslimer och vår kultur skiljer sig inte mycket. Han kommer inte hit för att få uppehållstillstånd, han vill bo med mig för vi älskar varandra. Han föreslog i början av förhållandet att jag skulle flytta ned men efter jag berättade att jag har barn förstod han att det inte är ett alternativ så den enda lösningen är att han flyttar hit. 
    Han bad dig flytta till honom innan han ens visste att du hade barn? Och du tog honom på allvar?

    Du tycker att det är helt rätt att Svenska Staten ska försörja din karl som inte har gjort ett smack för Sverige så att du ska kunna ha ett "kärleksförhållande"?


  • Anonym (längt­ar) Trådstartaren
    Äldre 30 Jul 17:11
    #11
    Tihi skrev 2016-07-30 15:59:51 följande:
    Han bad dig flytta till honom innan han ens visste att du hade barn? Och du tog honom på allvar?

    Du tycker att det är helt rätt att Svenska Staten ska försörja din karl som inte har gjort ett smack för Sverige så att du ska kunna ha ett "kärleksförhållande"?
    Vi diskuterade boendesituationen iom att vi bor i olika länder, vad är konstigt med det? Uppfattningen vi har är inte att man dejtar några år och sedan dumpar hela grejen om det inte funkar, vi var ute efter giftermål båda två och då vill man bo tillsammans. Kan du inte respektera att folk har olika synsätt? Vem har sagt att "Svenska Staten" (det skrivs inte med stor bokstav) ska försörja honom? Vilka förutfattade meningar du har. Han vill studera och sedan jobba. 
  • Äldre 30 Jul 17:13
    #12
    Anonym (längtar) skrev 2016-07-30 17:11:28 följande:

    Vi diskuterade boendesituationen iom att vi bor i olika länder, vad är konstigt med det? Uppfattningen vi har är inte att man dejtar några år och sedan dumpar hela grejen om det inte funkar, vi var ute efter giftermål båda två och då vill man bo tillsammans. Kan du inte respektera att folk har olika synsätt? Vem har sagt att "Svenska Staten" (det skrivs inte med stor bokstav) ska försörja honom? Vilka förutfattade meningar du har. Han vill studera och sedan jobba. 


    Jag tolkar det som att ni träffats på nätet och förmodligen inte Irland. Han fick jackpott när han hittade dig.
  • Anonym (längt­ar) Trådstartaren
    Äldre 30 Jul 17:17
    #13
    Froken Lokens skrev 2016-07-30 15:51:18 följande:
    Hur träffades ni?
    Via en datingwebsite.
  • Äldre 30 Jul 22:35
    #14
    Anonym (längtar) skrev 2016-07-30 17:11:28 följande:
    Vi diskuterade boendesituationen iom att vi bor i olika länder, vad är konstigt med det? Uppfattningen vi har är inte att man dejtar några år och sedan dumpar hela grejen om det inte funkar, vi var ute efter giftermål båda två och då vill man bo tillsammans. Kan du inte respektera att folk har olika synsätt? Vem har sagt att "Svenska Staten" (det skrivs inte med stor bokstav) ska försörja honom? Vilka förutfattade meningar du har. Han vill studera och sedan jobba. 
    Han vill studera på Sveriges bekostnad alltså för det är ju inte så att han tänker betala studierna ur egen ficka. Sen ska han förstås ha studiebidrag och diverse andra bidrag för sina levnadskostnader i Sverige för han har ju inga pengar på banken att försörja sig själv för. Du har också bidrag tydligen och tycker inte att du ska behöva försörja honom fast du drar hit honom. Så då har vi två bidragstagare varav en inte ens borde ha rätt att ta del av vår välfärd och du ser inget fel i det? Sen att du tror att han är kär i dig och inte kommer hit enbart för uppehållstillstånd och den räkmacka Sverige erbjuder... håhåjaja... vad ska man säga...? Vakna!!!
  • Anonym (Jemen­)
    Äldre 31 Jul 11:57
    #15
    Tihi skrev 2016-07-30 22:35:40 följande:
    Han vill studera på Sveriges bekostnad alltså för det är ju inte så att han tänker betala studierna ur egen ficka. Sen ska han förstås ha studiebidrag och diverse andra bidrag för sina levnadskostnader i Sverige för han har ju inga pengar på banken att försörja sig själv för. Du har också bidrag tydligen och tycker inte att du ska behöva försörja honom fast du drar hit honom. Så då har vi två bidragstagare varav en inte ens borde ha rätt att ta del av vår välfärd och du ser inget fel i det? Sen att du tror att han är kär i dig och inte kommer hit enbart för uppehållstillstånd och den räkmacka Sverige erbjuder... håhåjaja... vad ska man säga...? Vakna!!!
    Tyvärr ligger det nog en del i detta. Varför inte träffa en man som bor i Sverige och redan har ett uppehållstillstånd? Framför allt tänker jag på dina barn, en nätdejt som ska flytta hit från ett högriskland i dessa frågor. Tänk efter innan du tar hit honom. Risken finns att du kommer ångra dig i efterhand annars. Tyvärr. 
  • Anonym (oj)
    Äldre 31 Jul 12:06
    #16

    Jag förstår mer och mer varför de ändrade lagen.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 31 Jul 18:07
    #17

    Jag är ganska säker på att det är just precis det som står som gäller och att de inte gör några undantag - i annat fall skulle det stå att "normalt gäller detta", eller "i synnerliga fall kan man få bo mindre" eller liknande. Det de skriver på sin sida är ju baserat på vad som står i lagen, och den får de givetvis inte bryta mot.

  • Anonym (React­or)
    Äldre 1 Aug 10:00
    #18
    Anonym (längtar) skrev 2016-07-30 17:17:27 följande:

    Via en datingwebsite.


    Ding ding ding ding ding ding ding BINGO

    Anonym (oj) skrev 2016-07-31 12:06:25 följande:

    Jag förstår mer och mer varför de ändrade lagen.


    Eller hur?
  • Anonym (Y)
    Äldre 1 Aug 10:29
    #19
    Anonym (Jemen) skrev 2016-07-31 11:57:37 följande:

    Tyvärr ligger det nog en del i detta. Varför inte träffa en man som bor i Sverige och redan har ett uppehållstillstånd? Framför allt tänker jag på dina barn, en nätdejt som ska flytta hit från ett högriskland i dessa frågor. Tänk efter innan du tar hit honom. Risken finns att du kommer ångra dig i efterhand annars. Tyvärr. 


    De vill kanske inte ha henne?

    Det är oftast anledningen till att folk importerar män/kvinnor de knappt känner och som behöver uppehållstillstånd och bidrag/försörjning...
  • Anonym (Jemen­)
    Äldre 2 Aug 12:05
    #20
    Anonym (Y) skrev 2016-08-01 10:29:43 följande:
    De vill kanske inte ha henne?

    Det är oftast anledningen till att folk importerar män/kvinnor de knappt känner och som behöver uppehållstillstånd och bidrag/försörjning...
    Tragiskt i så fall! Men är man medveten om att det är så är det än mer fel att göra på det viset. Det är ingen mänsklig rättighet att ha eller köpa sig till en kärleks- eller sexuell relation. 

    Tror dock att många av de här kvinnorna skulle kunna träffa en man på hemmaplan, bara att det kräver mer tid och engagemang. Det känns nog som en lätt väg att ta hit någon som verkar som rena drömprinsen. Men det som verkar för bra för att vara sant är ju oftast det. 

    Tycker det är särskilt hemskt eftersom barn är inblandade, barn vars föräldrar separerat och som nu riskerar bevittna en dålig och i värsta fall hotfull relation. 
Svar på tråden Hur strikta är migrationsverket med försörjningskravet?