• Anonym (ledsen)

    att inte få ett till barn..

    När jag var gravid med första barnet så fick jag myom som jag fortfarande har besvär av nu 2.5 år senare. Flera läkare har frågat om jag kan tänka mig att ta bort livmodern vilket jag givetvis inte vill så nu har jag påbörjat min 3e behandling för att bli av med myomen. Men det är ändå tveksamt om jag kommer kunna bli gravid igen (och hur jag skulle må) så risken är stor att det inte blir syskons.... Alls. Jag känner mig så usel pga det här för jag tror att mitt barn hade velat ha ett syskon. Hur ska man tänka? Finns det något som väger upp att inte ha ett syskon?

  • Svar på tråden att inte få ett till barn..
  • Anonym (K)

    Det är säkert en klen tröst för dig, men jag vet flera som har -och i stort sett alltid har haft- väldigt risiga relationer till sina syskon. Det har varit en börda och ständiga konflikter istället för närheten och kärleken man väl önskar.

    Det finns inga garantier för att ett syskon berikar, det är bara det jag menar.

    Önskar dig lycka till hur det än blir.

  • Anonym (Ett barn)

    Är också mamma till ett barn men drömde om fler. Nu blev det ju inte så och det var nog först när mitt barn kom upp i skolåldern som drömmen började klinga av. Nu är jag visserligen singel men de fördelar jag kan se är att jag har mer tid med mitt barn och jag har råd att göra saker med hen som jag inte kunnat om det funnits syskon.

  • Harvester

    Håller på att jobba på syskon men det ser mörkt ut.. Det känns hemskt att han ska bli ensam kvar i världen när jag och pappan dött :,(((

  • daimstrut

    Jag har kusiner där de två yngsta syskonen i familjen är adopterade pga att de inte fick fler biologiska Vet inte om det är nåt alternativ för er, men det eller fosterbarn kan ju vara ett sätt.

  • Anonym (Enbarnsmamma)

    Har samma fundering som du. Träffade min man ganska sent och när vi försökte skaffa barn var det inte så lätt. Fick efter många prövningar vårt älskade barn, men när vi försökte få fler barn hände inget och nu är vi för gamla.

    Det som känns jobbigast för mig är att barnet inte har några "naturliga lekkamrater". Om vi inte bokat in playdates har hon ingen att leka med. Det finns inget syskon som underhåller på hemmadagar, bilresor, semesterresor eller besök hos mor- och farföräldrar osv.

    Att det blir jobbigt för barnet när vi blir gamla, visst, det kan det bli. Men då hoppas jag att vårt barn har egen familj som stöttar. Och man kan aldrig veta... många syskon blir osams just för att föräldrarna åldras och arv kommer på tal, så det bekymrar jag mig inte över nu.

    Men när jag ser hur andra syskon har glädje av varandra smärtar det. Jag hoppas av hela mitt hjärta att vårt barn får vänner och verkar lycklig ändå, så kanske sorgen kan lägga sig längre fram.

    Just nu tycker jag det känns terapeutiskt att diskutera känslorna med andra i samma sits. Känner tyvärr inga andra med bara ett barn IRL, så får söka tillfällen här på Familjeliv.

Svar på tråden att inte få ett till barn..