• thvall

    Fattar ingenting/viktnedgång

    Hej, jag är en kille på 15 år och tränar ganska mycket och äter nyttigt, mest för att gå ner i vikt. Men nu är problemet att jag fattar ingenting. Alla säger "du måste vara i kaloriunderskott", och som jag fattar det, äta ca 2000 kcal och sen träna bort allt det så att kroppen "tar" av fettets energi? Hur orkar man det och det verkar ju jättesvårt? Så oklart! Dock är jag IQ-befriad å fattar 0 så de skulle hjälpa om någon kunde beskriva det på ett enkelt och lättförståeligt sätt.

    Och snälla inga kommentarer som "du är ung, du ska inte gå ner i vikt" etc. för jag måste, jag överdriver inte och kan inte ens kolla i speglar längre, så illa är det. 

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Fattar ingenting/viktnedgång
  • Aniiee

    Alltså, det är inte meningen att du ska ligga minus. Du ska inte täna bort 2100 kcal. Med kaloriunderskottså menar man att du ska ligga under vad du behöver, för bra viktnedgång ska du ligga ungefär 300 till 700 kcal under vad du behöver varje dag. 

    Till exempel, om din TDEE (totala energiförbränning per dag) är 2000 kcal så bör du ligga på 1500 kcal för att gå ner. Sen om du tränar bort 500 (svårast), tar bort 500 från maten (lättast) eller kombinerar de (nyttigast) spelar ingen roll. 

    Alla ska/behöver inte äta lika mycket. Det beror på vad du väger, hur gammla du är, hur lång du är, hur aktiv du är, med mera. 

    Jag tycker att om du verkligen är överviktig så är det lovvärt att du vill gå ned, men ta hjälp och stöd från vuxna runt omkring. Om det inte fungerar med mamma och/eller pappa, så kanske någon annan vuxen du känner förtroende för. 


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Spaceman

    Ja som sagt. Du måste inte träna bort 2000 kalorier varje dag. Det gör nästan bara elitidrottare och folk som styrketränar. Man bränner nästan 2000 kalorier (grovt räknat) Bara genom att leva som vanligt med lätt motion.

Svar på tråden Fattar ingenting/viktnedgång