• Hallon88

    Vecka 4

    Tog ett gravtest idag som visade två solklar streck, tog ytterligare ett för att jag inte vågade lita på det första . Min pojkvän och jag har väl tänkt händer det så händer det, men var helt övertygad om att det skulle ta lång tid av olika orsaker. Jag var så övertygad om att jag skulle bli jätteglad o även min kille. Men vi vart nog båda väldigt chockade. Och jag känner mig inte alls glad utan bara rädd . Rädd för hur allt ska lösa sig. Och livrädd för förlossningen. För att det ska förstöra relationen mellan mig o min kille efteråt. Osv . Är det normalt att känna så? Nån mer som Känt likadant ?

  • Svar på tråden Vecka 4
  • MissHelene

    Helt normalt :) ring mödravårdscentralen och boka tid för inskrivning, dom har garanterat lugnande svar på era frågor, det finns även kurator/psykologhjälp att få om man vill :) jag tror många har lite panik när man plussar, blir många frågetecken som man inte trodde man skulle tänka på :)
    Och grattis till plusset!:)

  • Hallon88

    Tack ja det är nog som du säger , så mycket tankar som

    Snurrar i huvudet som man aldrig trodde . Tack för peppande ord :)

  • Anonym (Lea)

    Jag väntar 4:e barnet och oroar mig också jättemycket. Har gjort det alla mina graviteter. Skulle säga det är fullt normalt!

  • Verben

    Samma här:) väntar första barnet och vi har försökt i över 1 år att bli gravida och när man plötsligt blir det kommer alla tankar, tänk om, kommer vi klara det, tänk om jag kommer bli en dålig mamma, kommer jag verkligen orka, och svaret på alla frågor är ja men man blir bara så orolig, tror det är helt normalt :)

  • Ivana1988

    Helt normalt, jag hade panik I början... köpte en bok - Föda utan rädsla och lyssnar på podden Vattnet går och blir lugnare och lugnare... oroade mig för précis allt innan, att jag inte kände bebisen, att nåt ska gå fel, att vi inte får flytta till huset, att jag kommer att bli av med jobbet för jag sviker ju dom med mammaledighet... ja..massa konstiga tankar..men allt löser sig:)

  • Linalinalina

    Helt normalt! Och stort grattis!

    Jag läste också föda utan rädsla samt gick gravid-förlossningsyoga i samma stil som boken. Toppen! (Läste dessutom två böcker till). Kan varmt rekommendera, var inte alls rädd när förlossningen startade och så här i efterhand var det en helt fantastisk upplevelse! Är aspepp på att föda ett barn till! (Dock inte på att vara gravid, det var stundtals jobbigt för mig men är olika för alla)

    Om du är en sån som gillar att läsa på så gör det. Men än så länge är det en bit kvar och du kommer att smälta det med tiden. När du sedan känner dig redo för att "ta tag" i förlossningen så kan du läsa boken.

    Åh, grattis!!!

  • mfgr

    Hej!

    Förstår precis, kände precis likadant!
    De har psykologer på det ämnet oftast på MVC. Prata med dem=) Vore nästan konstigt om man inte var lite nervös. Försök njuta och ta en dag i taget !

Svar på tråden Vecka 4