• kalmar brud

    Sjukt barn/blodkroppar

    Vi har en son som blir 2 år nu om 2 veckor. Från februari till maj hade han en massa infektioner som alltid avslutades med antibiotika kur. Började med lunginflammation, halsfluss, bakterier i näsan, hög feber och hög sänka, slutade o maj med kraftig uvi, på 1 månad åt han 4 kurer med antibiotika. Och på allt detta besvär med sin förkylnings astma.

    I början på juni var vi och träffade hans barnläkare som han haft sen han hade rs virus vid 6 månader.

    Hon lyssnade och kollade genom hans journal. Fortsätter hans virusinfektioner så vill dom kolla lite mer prover som hans blodkroppar.

    Nu heja sommaren har han varit utan infektioner och feber, men däremot blåmärke på benen utan vidare. Och väldigt trött och tjurig. Äter som en liten myra. Han ska bli buren jämt, sover gör han 2-3 timmar på dagen. Men ändå sur och tvär hela tiden.

    Någon som varit med om att ens barn haft fel på vita eller röda blodkroppar, blåmärke och det visat sig varit något allvarligt??

    Ska träffa hans barnläkare nu början av augusti igen och då ska jag ta upp hans tillstånd.

  • Svar på tråden Sjukt barn/blodkroppar
  • Oklok

    Japp. Mitt barn hade leukemi. Det hoppas jag inte ditt har. Be läkarn om blodprov nu.

  • LejonSa

    Hoppas innerligt att det inte är något allvarligt!!

    Det där med blåmärket, är du säker på att det bara dykt upp huxflux? Tänker att 2 åringar kan vara väldigt kvicka o slå sig lite här och var...?

    Hoppas att allt går bra för er!!

  • kalmar brud
    Oklok skrev 2016-08-04 21:38:36 följande:

    Japp. Mitt barn hade leukemi. Det hoppas jag inte ditt har. Be läkarn om blodprov nu.


    Hur upptäckte ni då att ditt barn hade leukemi???
    Nu har ju sonen varit frisk hela sommaren men det är dessa blåmärke som kommer från ingenstans som oroar än lite mer... 
    Vad hade ditt barn för symtom? Mycket sjuk,, lite sjuk, blåmärke, eller något helt annat??? 
    LejonSa skrev 2016-08-05 00:10:09 följande:

    Hoppas innerligt att det inte är något allvarligt!!

    Det där med blåmärket, är du säker på att det bara dykt upp huxflux? Tänker att 2 åringar kan vara väldigt kvicka o slå sig lite här och var...?

    Hoppas att allt går bra för er!!


    Han är väldigt duktig på att gå han trillar väldigt sällan och trillar han så har han redan haft blåmärken då innan... SÅ, dom kommer av sig själva. På smalben och ljumske har dom börjat visa sig nu med. 

    Jag hoppas ju att hans barnläkare har skickat ut en kallelse så vi får komma till henne snart och ta upp detta nu innan dagis början om 1 vecka... 
  • LakritsMatte

    Sök akut direkt, barnakuten. Säger som Oklok, hoppas verkligen att han är frisk men det låter misstänkt likt leukemi... Blåmärken, trötthet, vill bli buren men gnäller ändå (vilket beror på diffus skelettsmärta), dålig aptit. Ett enkelt blodprov (stick i fingret) kan utesluta denna diagnos, så behöver du inte oroa dig för det. Är provet onormalt krävs dock mer omfattande prover för diagnos.

    www.barncancerfonden.se/fakta-och-rad/barncancersjukdomar/diagnoser/leukemi-cancer-i-benmargen/

  • Oklok
    kalmar brud skrev 2016-08-06 18:42:34 följande:
    Hur upptäckte ni då att ditt barn hade leukemi???
    Nu har ju sonen varit frisk hela sommaren men det är dessa blåmärke som kommer från ingenstans som oroar än lite mer... 
    Vad hade ditt barn för symtom? Mycket sjuk,, lite sjuk, blåmärke, eller något helt annat??? 
    LejonSa skrev 2016-08-05 00:10:09 följande:

    Hoppas innerligt att det inte är något allvarligt!!

    Det där med blåmärket, är du säker på att det bara dykt upp huxflux? Tänker att 2 åringar kan vara väldigt kvicka o slå sig lite här och var...?

    Hoppas att allt går bra för er!!


    Han är väldigt duktig på att gå han trillar väldigt sällan och trillar han så har han redan haft blåmärken då innan... SÅ, dom kommer av sig själva. På smalben och ljumske har dom börjat visa sig nu med. 

    Jag hoppas ju att hans barnläkare har skickat ut en kallelse så vi får komma till henne snart och ta upp detta nu innan dagis början om 1 vecka... 
    Han fick återkommande öroninflammationer trots penicillin så kom de tillbaka hela tiden. Annars var han mådde han bra.
    Han var 6år då. Hans lärare i förskoleklass ringde och sa vid två tillfällen att han somnat i skolan, en gång i tre timmar. Han pt även dåligt.
    Nån dag senare skulle jag läsa saga för honom och han somna, vilket var så olikt honom, så där och då som en våg som sköljde över mig insåg jag att han hade leukemi, då såg jag nämligen alla blåmärken...
    Vc nästa dag, där läkaren sa till mig att han var en frisk och välmående pojke. Jag fick böna och be och sa att jag var säker på att han hade leukemi. Men nej han ville att vi skulle komma åter efter helgen och ta leverprov. Men jag gav mig inte, jag skulle ha ett blodprov. När jag börja lipa gav han med sig. Och 40 min senare var vi skickade till akuten med en tafatt ursäkt.
  • kalmar brud
    LakritsMatte skrev 2016-08-06 18:54:15 följande:

    Sök akut direkt, barnakuten. Säger som Oklok, hoppas verkligen att han är frisk men det låter misstänkt likt leukemi... Blåmärken, trötthet, vill bli buren men gnäller ändå (vilket beror på diffus skelettsmärta), dålig aptit. Ett enkelt blodprov (stick i fingret) kan utesluta denna diagnos, så behöver du inte oroa dig för det. Är provet onormalt krävs dock mer omfattande prover för diagnos.

    www.barncancerfonden.se/fakta-och-rad/barncancersjukdomar/diagnoser/leukemi-cancer-i-benmargen/


    Hans blåmärken försvinner ju men kommer tillbaka efter några dagar... Han blöder ganska lätt när man bortatar hans tänder uppe framtänderna...

    Idag är en väldigt dålig dag... Väldigt pip och skrik hela tiden... Inte mycket som duger... 
  • kalmar brud
    Oklok skrev 2016-08-06 19:29:34 följande:
    Han fick återkommande öroninflammationer trots penicillin så kom de tillbaka hela tiden. Annars var han mådde han bra.
    Han var 6år då. Hans lärare i förskoleklass ringde och sa vid två tillfällen att han somnat i skolan, en gång i tre timmar. Han pt även dåligt.
    Nån dag senare skulle jag läsa saga för honom och han somna, vilket var så olikt honom, så där och då som en våg som sköljde över mig insåg jag att han hade leukemi, då såg jag nämligen alla blåmärken...
    Vc nästa dag, där läkaren sa till mig att han var en frisk och välmående pojke. Jag fick böna och be och sa att jag var säker på att han hade leukemi. Men nej han ville att vi skulle komma åter efter helgen och ta leverprov. Men jag gav mig inte, jag skulle ha ett blodprov. När jag börja lipa gav han med sig. Och 40 min senare var vi skickade till akuten med en tafatt ursäkt.
    Han har ju varit kanon frisk nu hela sommaren... utom hans trötthet då om man ska nämna den... Idag är en jävuslk dag känns det som... pip och skrik inget som hjälper. 
  • Oklok
    kalmar brud skrev 2016-08-07 10:02:48 följande:
    Hans blåmärken försvinner ju men kommer tillbaka efter några dagar... Han blöder ganska lätt när man bortatar hans tänder uppe framtänderna...

    Idag är en väldigt dålig dag... Väldigt pip och skrik hela tiden... Inte mycket som duger... 
    Åk in.
    Hellre en gång för mycket än en för lite eller hur? ????
  • Oklok
    Oklok skrev 2016-08-07 14:32:34 följande:
    Åk in.
    Hellre en gång för mycket än en för lite eller hur? ????
    Frågetecknena bar hjärt emojis. Hoppas det inte är något. Men kolla upp det.
Svar på tråden Sjukt barn/blodkroppar