• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 8 Aug 13:30
    2738 visningar
    14 svar
    14
    2738

    Extremt graviditetsillamående, abort, ingen hjälp.

    Upptäckte efter längre tids sjukdom att jag är gravid. Lidit av hyperemesis alla graviditeter, har 7 grav bakom mig samt 3 barn.

    Jag är mitt i en separation och under sjukdomen har jag ätit 7 olika mediciner som i sig och var för sig kan ge fosterskador.

    Har ingen aning om hur länge jag varit gravid då sjukdomen i sig gett illamående.

    Nu har jag bestämt att jag vill ha abort, behöver då vänta 2 veckor för inledande ultraljud. Mår nu så illa att jag inte kan arbeta, kan inte gå upp ur sängen. Kräks. Har ungefär en timma per dygn jag kan äta något, annars bara dricka viss juice.

    Sökte idag akut på kk för att jag mår så illa. Jag lider enormt av detta psykiskt. Jag klarar inte ta hand om barnen, de är ganska stora så de äldre får ta hand om den yngre. Klarar inte matlukt, kräks när jag går och handlar.

    Tidigare har jag provat alla mediciner, den enda som hjälper lite är zofran.

    På kk fick jag inte träffa läkare, bara en sjuksköterska som trots allt jag berättade i samråd med läkare via telefon bestämde att jag inte får zofran, bara lergigan (som jag vet inte fungerar, tvärtom kräks jag när jag tar den). Detta eftersom jag inte har ketoner i urinen (än, det kommer förr eller senare)

    Jag förstår inte detta. Jag känner att jag blir straffad. Vet inte hur jag ska klara allt nu. Jag ska enligt läkare prova ta lergigan ändå, för denna gång till skillnad mot de andra sju gångerna kanske den fungerar enligt henne som inte ens har tid att träffa mig.

  • Svar på tråden Extremt graviditetsillamående, abort, ingen hjälp.
  • Äldre 8 Aug 13:43
    #1

    Låter väl som ganska dåliga förutsättningar att ta hand om ett barn. Men beslutet måste vara ditt eget. Hoppas du gör det som känns bäst för dig ????

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 8 Aug 13:53
    #2

    Vet inte om jag var otydlig, men mitt graviditetsillamående är problemet. Jag förstår inte varför jag inte kan få en medicin som fungerar, förstår om man vill vara restriktiv med någon som inte ska göra abort, nu förstår jag inte försiktigheten.

  • Äldre 8 Aug 15:47
    #3

    De kan inte veta att du kommer göra abort innan du tagit tabletten, har varit i liknande situation och lider med dig. Försök få tid för abort snabbare.

  • Äldre 8 Aug 16:21
    #4

    Illamående är normalt vid graviditet. Kan vara anledningen.

  • Anonym (Du vet inte vad du talar om)
    Äldre 8 Aug 16:35
    #5
    eMund skrev 2016-08-08 16:21:40 följande:

    Illamående är normalt vid graviditet. Kan vara anledningen.


    Läs på vad hyperemesis gravidarum är innan du uttalar dig om "normalt".
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 8 Aug 17:33
    #6

    Finns tyvärr inget snabbare ställe. Dock ger de medicinen till en del gravida hela graviditeten, så antar att jag måste rasa ihop helt och hamna på sjukhus först.


    Meriall skrev 2016-08-08 15:47:46 följande:

    De kan inte veta att du kommer göra abort innan du tagit tabletten, har varit i liknande situation och lider med dig. Försök få tid för abort snabbare.


  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 8 Aug 17:36
    #7

    Precis, är inget normalt med detta. Livet blir en mardröm. Är sjösjuk och kan bara ligga i sängen, blir yr av tv, allt luktar äckligt. Om jag får en kram kräks jag pga personens doft. Det är psykiskt påfrestande, ingen vila. Vaknar på natten av illamåendet.

    Det hemska är att jag gjort en abort tidigare, pga att jag inte klarade illamåendet och att ta hand om mina barn som var små då.


    Anonym (Du vet inte vad du talar om) skrev 2016-08-08 16:35:00 följande:

    Läs på vad hyperemesis gravidarum är innan du uttalar dig om "normalt".


  • Äldre 8 Aug 20:04
    #8

    Kontakta en privat läkare/gynekolog och be dem skriva ut, de är oftast inte lika återhållsamma. Vilken stad bor du i?

  • Anonym (Du vet inte vad du talar om)
    Äldre 8 Aug 21:30
    #9

    Du är inte ensam om att ha gjort abort pga hg. Det kan knäcka vem som helst!

  • Äldre 9 Aug 07:22
    #10
    Anonym (Du vet inte vad du talar om) skrev 2016-08-08 16:35:00 följande:

    Läs på vad hyperemesis gravidarum är innan du uttalar dig om "normalt".


    Jo det är normalt att vara illamående. Men naturligtvis ska man tala med läkare om man tror att det är något onormalt.
  • Äldre 9 Aug 11:04
    #11
    eMund skrev 2016-08-09 07:22:07 följande:

    Jo det är normalt att vara illamående. Men naturligtvis ska man tala med läkare om man tror att det är något onormalt.


    Ja det är normalt att må illa när man är gravid. Det är inte normalt att ha extremt graviditetsillamående som gör att man tappar massor i vikt och får vätskebrist. Barnet och mamman kan skadas av detta. Hyperemesis gravidarum räknas som en "graviditetsrelaterad sjukdom" på samma sätt som havandeskapsförgiftning eller graviditetsdiabetes. Man kan behöva bli inlagd på sjukhus för det. Det är annorlunda än 'vanligt' graviditetsillamående.
  • Anonym (Du vet inte vad du talar om)
    Äldre 9 Aug 11:43
    #12
    eMund skrev 2016-08-09 07:22:07 följande:
    Jo det är normalt att vara illamående. Men naturligtvis ska man tala med läkare om man tror att det är något onormalt.
    "Lite illamående" är absolut normalt. Men ungefär fem procent av alla gravida drabbas av sjukligt gravillamående.

    Jag har spytt mig igenom två graviditeter med inläggning akut flera gånger trots väldigt starka mediciner som potentiellt är fosterskadande.

    Man märker väldigt fort om det man lider av är "normalt" och det är människor som du som INTE förstår som förstör, knäcker och motarbetar hg-patienterna. Lämna du till de medicinskt kunniga att ha åsikter och håll tyst i övrigt.

    Tack.
  • Äldre 9 Aug 16:14
    #13
    Anonym (Du vet inte vad du talar om) skrev 2016-08-09 11:43:00 följande:

    "Lite illamående" är absolut normalt. Men ungefär fem procent av alla gravida drabbas av sjukligt gravillamående.

    Jag har spytt mig igenom två graviditeter med inläggning akut flera gånger trots väldigt starka mediciner som potentiellt är fosterskadande.

    Man märker väldigt fort om det man lider av är "normalt" och det är människor som du som INTE förstår som förstör, knäcker och motarbetar hg-patienterna. Lämna du till de medicinskt kunniga att ha åsikter och håll tyst i övrigt.

    Tack.


    Har man minsta misstanke om att det inte är normalt ska man naturligtvis söka vård. Ett forum kan inte ge någon vård.
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 14 Aug 09:30
    #14

    Fick läggas in och få Zofran ändå. Har nu recept. Känns så bissarrt att de inte kunde göra aborten också, utan att jag ska behandlas för hg och sedan vänta en vecka till, med risk för att bli inlagd igen.

Svar på tråden Extremt graviditetsillamående, abort, ingen hjälp.