• korvenamanda

    Första gången gravid. Tvillingar!

    Hej! Fick reda på min graviditet i början på juni. Är i vecka 17, men förra veckan så fick jag åka in till akuten pga magsmärtor. Gjorde UL och allting såg fint ut med.. Barnen!!

    Jag väntar alltså tvillingar och vill ha alla tips och råd jag kan få! Ska på RUL 22 augusti så får veta mer om mina bebisar då.

    Jag backades tillbaka två veckor så jag är alltså runt vecka 15 istället för 17.

    Någon som har tvillingar eller väntar som jag? ????????????????????

  • Svar på tråden Första gången gravid. Tvillingar!
  • Anonym (Twinmama)

    Jättegrattis!

    Absolut viktigaste tipset från mig: se till att ni är två föräldrar hemma samtidigt åtminstone första halvåret! (Alternativt om någon annan anhörig kan vara där när den ena är borta, men helst båda föräldrarna) Det går inte jämföra att få tvillingar med att få ett barn. Du vill inte lämna ditt ena barn gråtande medan du sköter om det andra. Då lider både barnet och du. Vissa barn är lätta, men de flesta bebisar kräver en hel del. Lägg till sömnbrist som är betydligt värre med två som turas om att vakna. Räkna inte med att få få någon tid alls för dig själv på länge.

    Läs på om prematurer. Måla inte fan på väggen men räkna med att de kommer för tidigt och att ni kan få börja er tid som familj på neonatal.

    Sjukskriv dig senast i v 25. (Det är standard även hos försäkringskassan). En tvillinggraviditet är en högriskgraviditet och kan de stanna några extra veckor i magen så är det värt massor. (Själv sjukskrevs jag tidigare än så och låg inlagd från några veckor senare).

    Gå tvillingkurs på svenska tvillingklubben.

    Det är tufft att få två barn på en gång, men det är underbart också! Dubbel glädje, dubbel kärlek och härligt att se deras samspel med varandra.

    Är ni hemma båda två så kommer ni båda få en nära relation till barnen och en större förståelse för varandra. Läs på massor innan barnen kommer och ta emot all hjälp ni kan få sedan (jag menar inte att ni ska lämna ifrån er barnen utan mer praktisk hjälp). Om ni har möjlighet, underlätta gärna vardagen genom att ta städhjälp regelbundet, hemkörning av mat osv. Fokusera på barnen i början. Allt annat kan vänta!

    Och du, ni kommer att känna er väldigt speciella som tvillingföräldrar! Man kan inte visa sig på stan utan att folk kommer fram och tittar och börjar prata om allt möjligt runt tvillingar! (Oftast charmigt, men kanske inte alltid. Det får man bara vänja sug vid, tror jag.) gå med i grupper för tvillingföräldrar på Facebook så har du massor av folk som förstår, och som kan tipsa om stort och smått! Lycka till!

  • Mollan79

    Grattis!
    Jag väntar tvåäggstvillingar och är i v 28. Jag har nog inte riktigt förstått ännu att det är två därinne men det ska bli så spännande :)
    I början googlade jag mycket men det står mest om risker och komplikationer så det har jag slutat med. Mest info och stöd har jag fått på Facebook . Det finns slutna grupper där för tvillinggravida och tvillingföräldrar, jag är väldigt glad för den. Lycka till :)

  • Anonym (ojoj)

    Grattis Häftigt, och jobbigt ;) Skönt kanske att ni inte redan har barn, ni kommer få händerna fulla ändå i sisådär 5 år eller så...

  • NiffiS

    Jag väntar också tvillingar, min första graviditet så det ska bli jättespännande :)


    Stort grattis! Hoppas allting går bra, själv är jag i vecka 15 nu så jag ska på RUL 26e oktober. Ska du ta reda på könen :)?


    Lycka till!

  • Ciccela

    Vad spännande! Första gången jag är med här och hittade denna tråd, underbart. Vi väntar också tvillingar, 7/3-17 är de beräknade. Vi var så nyfikna på graviditeten så vi beställde ett ultraljud i vecka 11 och det var fantastiskt att se två små hjärtan som slog i takt. Fick ett ultraljud i vecka 16 och allt såg fortsatt bra ut! Är nu i vecka 18. RUL den 4/10.

    Vår barnmorska tror att det är tvåäggs för att skiljeväggen är så pass tjock, men det kan även vara enäggs som delat sig väldigt tidigt. Spännande oavsett!

    Hur mår ni allihopa? :)

    Grattis till er alla!!

  • Brutalbananaspilt

    Först ett stort grattis.

    Sen av erfarenhet kan sägas att det tog ca 2år innan vi fick sova . 10dagar på två år där vi fick sova en hel natt. Så vila utav bara helvete när tillfälle ges. Utnyttja mor och far föräldrar.( om dom finns i livet )

    Ge varandra nätter där ni turas om att sova. Ge varandra tid på dagarna där så man kan få fly om så

    Bara för 10min. Ge varandra komplimanger ( ofta )visa att ni bryr er. Knyt näven. Offra er. Kämpa . Det kommer bli tufft. ( ni kanske får bättre första år än vi ) Ärr ni inte säkra på ER och att båda måste gå in till 110% på detta så kommer det bli tufft. Det gäller även för din kille.kräv att hans ska hjälpa till hemma !!!!! Även om han har jobbat så vad fan har inte du gjort !!!! Jag säger detta som kille . Det jobbet min fru gjorde hemma när jag jobbade......jag hade inte fixat det. Hon var fucking Wonder woman. Din kille ska inte bli sur för att han ska hjälpa till med tvätten, diska , laga mat eller ta ungarna så du får lämna ditt hem för att bara komma ut. Kommer svaren "att du har ju gått hemma hela dagen " fuck han då. FUCK HAN!!!! .När allt har lagt sig . Dom sover .Dom äter . Dom leker tillsammans. När allt harmonerar. När ni sover ihop efter att sovit som särbo i 4 år. När dom är blöjfria (tänk på dubbelt av allt , kan rekommendera Icas basic blöjor. ) SAMT NÄR NI HITTAT TID TILL ER IGEN. Så kommer ni ha det super. Den dubbla kärleken från två barn är dom bästa plåstret när allt är som jävligast. Lycka till

  • LFF

    Grattis till tvillingarna!

    Mina grabbar blir snart 3 år och jag vete sjutton vart denna tid har tagit vägen. 

    Såg att någon sa att ni ska vara hemma båda två länge. Jag säger som så, det beror helt på vilka tvillingar ni får. Mina tvillingar höll tiden ut och var de goaste bebisarna man kan tänka sig så (ingen kolik, inga större sömnstörningar etc) så sambon höll på att bli tokig den månad han var hemma med oss. 

    Istället hade vi behövt vara hemma båda två när de började gå vid 15 månader för satan vilket kaos det blev då! Så avvakta med hur ni ska lägga upp en eventuell ledighet säger jag! 

    Mina tvillingar är våra första (och enda) barn och fördelen är ju att man inte vet något annat, har inget annat att jämföra med helt enkelt. Det är dock svårt att prata med andra nya föräldrar eftersom man har en lite annan syn på saker och ting. Min egen räddning i många fall har varit två grupper på Facebook. Årsgruppen för våra tvillingar (tvillingar 2013) och den stora gruppen Vi som har eller väntar tvillingar eller fler. Att få tips från andra föräldrar som vet hur det är att ha två bebisar samtidigt är ovärderlig! Att inte känna sig som en galen människa i vissa lägen.

    Köp inte på er alltför mycket i klädväg då de växer som ogräs! I synnerhet inte om man har tvättmaskin hemma (ovärderligt!). Vi hade, jämfört med andra, väldigt lite kläder, kanske en dryg veckas uppsättning till båda och ändå kändes det som att vissa kläder knappt användes innan de växte ur dem.

    Känn dig inte misslyckad om du inte lyckas med helamningen (om du nu vill helamma)! 

    Be om hjälp från nära och kära om det känns som det behövs! 

    När tvillingarna blir lite äldre, dela dem mellan er tex när det ska handlas. Njut av känslan att bara ha ett barn en stund!

  • Poppy75

    Här är en till med tvillingar. Killar på två och ett halvt år. Ibland är jag sjukt avundsjuk på de som bara har ett barn men för det mesta känner jag mig otroligt priviligerad. Det är underbart att se samspelet dem emellan. 

    Det är risker med tvillingar men för det mesta går det bra i slutändan ändå. Jag blev sjukskriven i necka 25 och vi fick starta med en jobbig tid på neonatalen. Det är inte så man vill att det ska bli men det var inte bara negativt. Det var också en tid med två fantastiska små små fågelungar och mycket intensiva känslor och kärlek. 

    Vår första tid behövde vi vara hemma båda två, när de var ca tre månader korrigerat så funkade det att vara en men det var jobbigt, när de var 8 månader kände jag att det lättade rejält men när de båda började gå vid drygt ett år så blev det betydligt jobbigare igen och då hade det varit skönt att jobba lite mindre båda två. 

    Jag känner i efterhand att jag inte skulle ha kämpat så med amningen. Jag tror helt enkelt inte det var värt det. 

    Lycka till och grattis ! Det är väldigt roligt med två.

Svar på tråden Första gången gravid. Tvillingar!