• Äldre 9 Aug 22:00
    4293 visningar
    6 svar
    6
    4293

    Kub test eller inte?

    Hej

    Vi har försökt bli gravida i många år varav det sista via IVF när vi tillslut har lyckats. Har tidigare fått MA o har varit väldigt rädd för ytterligare missfall.

    Är nu i v12 o står inför beslutet om vi ska göra KUB test eller ej. Bara min ålder (42) ger ju dåligt värde i grunden... Vill vi veta om klarar vi av att avsluta graviditeten om resultatet är dåligt ?

    Hur resonerar ni eller hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Kub test eller inte?
  • Äldre 9 Aug 22:28
    #1

    Med första barnet gjorde vi inget KUB, tänkte att det nog skulle vara enda barnet vi får och att det blir det barn det blir, friskt eller ej. Kändes också läskigt att tänka sig ett dåligt resultat, hur skulle man reagera? Vi blundade hellre.
    Med andra barnet gjorde vi KUB, det kändes som vi ville vara så förberedda som möjligt, nu hade vi ju ett friskt syskon att ta hänsyn till också. Vi fick ett bra resultat, 1 på 6000 i risk för kromosomavvikelser.
    Med tredje barnet gjorde vi KUB igen, rutinmässigt. Såg det mest som en chans att få se pyret där inne. Men: Hög risk blev resultatet , 1 på 27. Vi gick vidare med fostervattenprov. Svar i vecka 20 att barnet var friskt. Det var fruktansvärt att vänta i sex veckor på besked. Fvp medför ju en viss miaafallsrisk i sig också.
    Jag har varit 34, 36 och 38 när barnen kommit. Som du säger: åldern ger sämre siffror direkt - och vad gör man med resultat kring, säg, 1 på 100?
    Med facit i hand skulle jag aldrig göra kub igen, det är ju bara sannolikhet och risk som bedöms. Oron var hemsk efter beskedet om hög risk. Mkp och fvp ger riktiga resultat, men proverna medför ju en risk. Och så den eviga frågan: vad gör man med ett besked om tex downs? Nipt-test kanske är ett alternativ?
    Vår aktuella familjesituation har styrt vårt val och resonemang varje gång är väl kontentan.

  • Äldre 9 Aug 22:39
    #2

    Jag tillhör, liksom ovanstående, den skara som fått både hög- och lågrisk på kub. Första graviditeten 1:20000 och andra 1:2. Mkp visade att allt var ok med bebisen och min dotter är lika underbar och vidunderlig som sin syster. Mitt kub grumlade hela graviditeten och la oron som en mörk vår filt över all glädje och förväntan. Om jag nånsin blir gravid igen, så kommer jag inte göra kub utan nipt. Var 24 resp 27 år vid mina graviditeter.

  • Äldre 9 Aug 23:47
    #3

    Skulle inte gjort kub test. Gjorde det inte när jag väntade vår dotter som föddes i januari i år. De frågade mig flera gånger men jag sa nej. Helt onödigt att hålla på att analysera barnet och kanske göra föräldrarna olyckliga i onödan. Ofta är testerna inte ens pålitliga. Läste om ett par som fick dåliga resultat av kubtest och gjorde abort och det visade sig att barnet var friskt när den kom ut!

  • Anonym (J)
    Äldre 9 Aug 23:49
    #4

    Vi gjorde kub test och jag ångrar det inte. Jag har jobbat som assistent och den brukaren jag tog hand om var en ung person som led av en hjärnskada. Personen kunde varken gå, prata, äta eller röra sig. Efter det bestämde jag mig för att genomföra kub testet. Jag skulle inte vilja ha ett barn med så mycket skador, dels för barnets men även för min egen skull (må vara egoistiskt) för att göra testet måste man vara mentalt redo och fundera ut innan svaret vad man ska göra beroende på hur testet visar sig.

  • Äldre 10 Aug 08:49
    #5

    Jag har gjort kub och kommer absolut göra det igen nästa gång.

  • Äldre 21 Oct 21:25
    #6

    Jag hade det ungefär som du, 42 år 4års väntan och 7:e ivf försöket. Jag tvekade inte en sekund på att strunta i både kub och nipt. Har haft kompisar som fått dåligt resultat som verkligen förstört graviditeten (trots bra kromosomprov). Jag visste att jag troligen skulle få dåliga siffror och att jag aldrig skulle göra en abort eller vilja gå vidare med mkp eller fvp. Så vad skulle jag då med en riskbedömning till. Tror inte alls på att det vore bättre att isf vara förberedd (inte för mig iaf) skulle bara gjort mig ledsen och oroad.

Svar på tråden Kub test eller inte?