• Äldre 12 Aug 11:21
    1635 visningar
    4 svar
    4
    1635

    Sjukskrivning efter abort?

    Jag undrar om det finns någon här som blivit sjukskriven på deltid pga sitt psykiska mående efter en abort?

    Gjorde abort i somras och har mått väldigt dåligt mentalt. Kom tillbaka till jobbet efter semestern i tisdags och känner att jag framåt 15-tiden är helt slut som artist, orkar inte vara delaktig/närvarande på möten, får tvinga mig själv att skriva och skicka ett mejl - och ibland funkar inte ens tvånget. Känner mig trött, nedstämd, likgiltig, motorn har liksom skurit. Semestern blev inte återhämtning som den brukar, känner mig lika slut nu som innan jag gick på semester.

  • Svar på tråden Sjukskrivning efter abort?
  • Anonym (också trött)
    Äldre 12 Aug 11:25
    #1

    Tror inte det handlar om aborten. Mer att din semester inte var som förväntat och att du fortfarande är sliten och trött. Första veckan, och andra, efter semestern brukar vara seg. Själv har jag nu jobbat 2 veckor och framåt 14-tiden är jag så trött att jag håller på att somna vid skrivbordet. Och då  har jag haft en underbar semester med vila, vänner, och upplevelser. Sovit gott på nätterna och varit pigg på dagarna. Men nu.... herregud vad jag är trött :)

    Ta det lugnt på jobbet och försök ta mikrovila då och då. Luta dig bakåt (om du har sånt jobb att du kan göra det) och blunda ett par minuter.

  • Äldre 12 Aug 12:54
    #2
    Anonym (också trött) skrev 2016-08-12 11:25:41 följande:

    Tror inte det handlar om aborten. Mer att din semester inte var som förväntat och att du fortfarande är sliten och trött. Första veckan, och andra, efter semestern brukar vara seg. Själv har jag nu jobbat 2 veckor och framåt 14-tiden är jag så trött att jag håller på att somna vid skrivbordet. Och då  har jag haft en underbar semester med vila, vänner, och upplevelser. Sovit gott på nätterna och varit pigg på dagarna. Men nu.... herregud vad jag är trött :)

    Ta det lugnt på jobbet och försök ta mikrovila då och då. Luta dig bakåt (om du har sånt jobb att du kan göra det) och blunda ett par minuter.


    Visst kan det vara så, svårt att komma tillbaka och foga sig till arbetstider igen efter att ha varit ledig. Dock är aborten något jag tänker mycket på dagligen och fortfarande mår dåligt över, sover dåligt, ångest osv så jag tror ändå det gör ganska stor påverkan. Orkar inte heller med roliga saker utanför jobbet, känns som att allt kvittar.
  • Caramb­olan
    Äldre 12 Aug 12:56
    #3

    Har du träffat en kurator för att få hjälp att bearbeta allt du känner?

  • Äldre 25 Aug 19:04
    #4
    Carambolan skrev 2016-08-12 12:56:30 följande:

    Har du träffat en kurator för att få hjälp att bearbeta allt du känner?


    Såg detta lite sent!
    Ja jag har pratat med min kurator i efterhand och jag har valt att gå ner i arbetstid några veckor nu för att spara lite på krafterna.
Svar på tråden Sjukskrivning efter abort?