• Äldre 14 Aug 06:23
    3010 visningar
    9 svar
    9
    3010

    Vad tror ni om min 12 månaders bebis? Finns det fog för min oro?

    Vad tror ni med erfarenhet av autism/asperger om min son som nyss fyllde ett år?

    - Han kan inte vinka. Om jag vinkar brukar han ibland hålla upp en leksak i luften eller skakar på huvudet.

    - Han pekar inte, men sträcker ibland handen mot det han vill ha. Likaså lyfter han ibland upp hela handen mot lampan när vi pratar om den.

    - Han kan inte klappa händerna, men klappade enstaka gånger runt 10 månader.

    - Han har svårt att komma till ro och förbli sovande. Men det har blivit bättre. Sover nu ca 12-13 h per dygn.

    - Är bara intresserad av att leka med bilar. Bebisleksaker ratas ofta. Bilar brukar han brumma med och köra runt med så som barn brukar göra. Snurrar ibland på hjulen kortare stunder, men kör mest.

    - Stoppar det mesta i munnen, men kan skaka, banka, trycka på knappar etc också.

    - Har svårt med finmotoriska aktiviteter som stoppa burkar i varandra. Lyckas ibland om det bara är två burkar eller kan lägga en rund kloss i runt hål om jag visar rätt hål på sorteringslådor. Har dock inget tålamod och när han misslyckas blir han arg och kastar iväg sakerna.

    - Förstår enstaka ord, men det varierar mycket från situation. Får ofta upprepa då han brukar ha fokus på annat.

    - Håller ibland upp föremål och jollrar för att visa upp det. Har någon enstaka gång haft ge och ta lekar.

    - Gillar läsa böcker med bilder, men vill bara läsa vissa böcker.

    - Följer inte alltid pekning. Ibland gör han dock klockrena blickväxlingar mellan mig och det jag pekar på. Ibland kollar han inte alls.

    - Är krävande och supermammig. Ser han mig vill han vara med mig. Kan ibland bli helt otröstlig utan att vi vet varför. Gnäller mycket och har i perioder velat bli buren hela tiden.

    - Brukar putta undan med handen, säga nene och vända bort huvudet för nej. Skakar ibland huvudet för nej, men oftast skakar han på huvudet i andra situationer för att han tycker att rörelsen är rolig.

    - Jollrar stavelser och ljud. Har ca tre ord som vi känner igen. Härmar sällan det vi säger. Men om vi brummar som en bil brummar han också. Tittar gärna på oss och skrattar om vi gör roliga ljud.

    - Ibland ler han stort när vi ler, men ibland blir han arg.

    - Ogillar byta blöja och bada.

    - Blickkontakten varierar, men han söker oftast ögonkontakt när han vill ha hjälp. Ibland har han ögonkontakt för att stämma av under lek, men inte alltid. Söker ibland ögonkontakt om han blir rädd, men inte alltid.

    - Äter bra så länge han har leksaker till hands.

    - Är sällan stilla utan ålar eller vill gå runt med stöd av våra händer. Vill inte sitta stilla skälv på golvet eller i knäet.

    - Sträcker upp armarna när han vill bli upplyft.

    - Är ibland ljudkänslig om det äldre syskonet tjoar mycket eller om han är inne i en lek och någon tappar föremål. Skriker då och rör sig mot någon för att söka trygghet.

    - Reagerar dock väl på sitt namn och märker också om jag t.ex. skulle låta arg.

    - Gillar att gosa när han har lust. Ibland vill han ge pussar. Vill helst bli buren vänd framåt. Tycker om att buffa huvudet mot storebrors mage för att gosa med honom. Har han inte lust brukar han knuffas.

    Vad tror ni om honom? Kan det vara någon form av autism? Jag hade vissa funderingar kring hans storebror i denna ålder, men han kunde både vinka, klappa och skaka på huvudet. Något som inte lillebror gör. Storebror är idag en relativt "normal" femåring. Lillebror känner jag mig dock mer oroad för. Det kanske beror på att han är ett ivf-barn och risken för autism och utvecklingsstörning är större vid den proceduren som användes.

    Jag förstår att det är svårt att bedöma sånt här utifrån en beskrivning, men skulle ändå vara tacksam om ni tog er tid att ge mig era synpunkter...

  • Svar på tråden Vad tror ni om min 12 månaders bebis? Finns det fog för min oro?
  • Caramb­olan
    Äldre 14 Aug 07:16
    #1

    Jag tycker att det låter som en helt normal ettåring.

  • Äldre 14 Aug 07:47
    #2

    De kan ju ingen svara på, de är ju omöjligt. Men just med autism (Asperger ställs inte som diagnos längre) så är de ju i regel föräldrarna som anar något först. De är ju bara vänta och se vilket håll de bär iväg åt och om ni fortfarande funderar när han blir 2 år så får ni ju kolla upp de.

  • terfje
    Äldre 14 Aug 08:24
    #3

    Jag kommer inte ihåg så mycket,men enligt mina föräldrar hade jag jättesvårt med finmotoriken när jag var liten och det släppte inte förrän jag var ett par år. Kunde inte springa alls förrän jag var fyra. Hade problem med språket också.

    Vill bara säga det att jag är en hyfsad normal 32 åring idag. Alla är olika i utvecklingen och jag var sen och hade det varit idag så hade jag säkert fått någon diagnos.

  • Äldre 14 Aug 08:37
    #4

    Har själv en tjej på 13 mån och en femåring. Ditt barn låter högst normal. Känner ingen som inte har en ettåring med den utvecklingen. På vissa saker kan det variera men normspannet är väldigt brett. Vem jämför du med? Även syskon är olika individer och följer inte varandra.

  • Äldre 14 Aug 08:45
    #5

    Vad är det för ivf metod ni använt?

    Ivf höjer ju risken högst marginellt!

    Jag tror dels att ungen är helt normal, dels tror jag att du har haft det lite tufft med hela ivf processen och allt runt. Vilket gjort att din hjärna ställt in sig på oro, och letar saker att oroa sig för..

    Det låter kanske nedlåtande men det menar jag inte.

    Känner nämligen igen mig väldigt mycket i den här oron och för mig var det helt obefogat och inte normalt. Jag mådde jättedåligt helt i onödan tills jag började med ångestdämpande en kort period.

    Behöver ju inte vara samma för dig men ville ändå ge input.

  • Fru Ve
    Äldre 14 Aug 15:50
    #6

    Låter helt normalt allting du beskriver TS. Ungefär så har mina barn varit i ettårsåldern.

  • Äldre 14 Aug 16:40
    #7

    Tack för era svar. Jag ska försöka låta bli att oroa mig mer. Men ska nämna mina funderingar för BVC så får vi se vad de säger.

    Jag jämför mest med de andra barn man möter som på öppna förskolan. Det blir så påtagligt att han inte vinkar och klappar när 8-10 månaders klarar det. Hittills har jag inte sett något annat barn som är ett och inte gör det, men det finns säkert.

    Vi genomgick icsi med frystembryo.

    Och visst är det bara tiden som säkert kan utvisa hur det ligger till. Som förälder finns det alltid något att oroa sig för.

  • Äldre 14 Aug 16:48
    #8
    Chasingdreams skrev 2016-08-14 16:40:15 följande:

    Tack för era svar. Jag ska försöka låta bli att oroa mig mer. Men ska nämna mina funderingar för BVC så får vi se vad de säger.

    Jag jämför mest med de andra barn man möter som på öppna förskolan. Det blir så påtagligt att han inte vinkar och klappar när 8-10 månaders klarar det. Hittills har jag inte sett något annat barn som är ett och inte gör det, men det finns säkert.

    Vi genomgick icsi med frystembryo.

    Och visst är det bara tiden som säkert kan utvisa hur det ligger till. Som förälder finns det alltid något att oroa sig för.


    Mitt Bvc tycker att de ärviktigt att i te jämföra vad andra barn kan och hur långt dom kommit. Hon menade att de barnet som inte kan vinka, klappa eller försöker lära sig prata kanske focuserar att lära sig något annat istället och kan därför bli sen på något jämnåriga kan.
  • Äldre 14 Aug 21:07
    #9
    Chasingdreams skrev 2016-08-14 16:40:15 följande:

    Tack för era svar. Jag ska försöka låta bli att oroa mig mer. Men ska nämna mina funderingar för BVC så får vi se vad de säger.

    Jag jämför mest med de andra barn man möter som på öppna förskolan. Det blir så påtagligt att han inte vinkar och klappar när 8-10 månaders klarar det. Hittills har jag inte sett något annat barn som är ett och inte gör det, men det finns säkert.

    Vi genomgick icsi med frystembryo.

    Och visst är det bara tiden som säkert kan utvisa hur det ligger till. Som förälder finns det alltid något att oroa sig för.


    Har du läst på lite om utvecklingssprång? Det är väldigt intressant och när man väl ser signalerna blir allt ganska tydligt. Efter utvecklingssprånget har barnet erövrat en ny kunskap, någon annan kanske läggs på hyllan några veckor för att sedan komma tillbaka ännu starkare. Barnet kanske tycks gå tillbaka i sin utveckling inför detta men egentligen är det tvärtom.
Svar på tråden Vad tror ni om min 12 månaders bebis? Finns det fog för min oro?