• Äldre 14 Aug 20:45
    2072 visningar
    8 svar
    8
    2072

    Vad ska jag äta?

    Hej! Jag är en ung tjej som hela livet kämpat med övervikt och nu kommit till den punkten då jag själv insett att jag måste gå ner i vikt för att min kropp ska orka när jag blir äldre. Jag har otroligt svårt med kosten och äter mycket halvfabrikat och snabblagad mat. Jag tränar flera dagar i veckan och går på promenad varje morgon före frukost, men jag skulle behöva tips på bra livsmedel att äta samt bra tips på träning jag kan utföra. Mitt mål är att gå ner 25-30kg och jag har mycket att "ta av". Men för att orka kämpa så känner jag att jag behöver ha klart för mig precis vad jag kan äta så jag inte tar till snabba onyttiga saker. Hoppas verkligen att Jag kan få tips och råd här!!

  • Svar på tråden Vad ska jag äta?
  • Äldre 14 Aug 20:55
    #1
    moosiiis skrev 2016-08-14 20:45:07 följande:

    Hej! Jag är en ung tjej som hela livet kämpat med övervikt och nu kommit till den punkten då jag själv insett att jag måste gå ner i vikt för att min kropp ska orka när jag blir äldre. Jag har otroligt svårt med kosten och äter mycket halvfabrikat och snabblagad mat. Jag tränar flera dagar i veckan och går på promenad varje morgon före frukost, men jag skulle behöva tips på bra livsmedel att äta samt bra tips på träning jag kan utföra. Mitt mål är att gå ner 25-30kg och jag har mycket att "ta av". Men för att orka kämpa så känner jag att jag behöver ha klart för mig precis vad jag kan äta så jag inte tar till snabba onyttiga saker. Hoppas verkligen att Jag kan få tips och råd här!!


    Googla på LCHF
  • Äldre 14 Aug 21:17
    #2

    Lchf är bra och Paleo! Halv och helfabrikat är inte alls bra för kroppen. De innehåller otroligt mycket socker och annat onyttigt. Hoppas att du hittar "din smak".

  • Äldre 14 Aug 22:48
    #3
    blomman 2 skrev 2016-08-14 21:17:50 följande:

     Halv och helfabrikat är inte alls bra för kroppen. De innehåller otroligt mycket socker och annat onyttigt. Hoppas att du hittar "din smak".


    Fel.

    T ex djupfrysta ärtor och majskorn är halvfabrikat, rimmad skinka och köttfärs är halvfabrikat, liksom kaffe. ...

    Helfabrikat: Morkt bröd, leverpastej, yoghurt, kaviar, inlagd sill, makrill i tomatsås, ärtsoppa, bruna bönor, ...

    Ater man allt i lagom mängd är det inte alls onyttigt for kroppen, tvärtom!
  • Äldre 14 Aug 22:50
    #4

    Agg i alla former är bra, det ger proteiner och mättar och forhindrar kanske att man oppnar den där chokladkakan.

  • Äldre 14 Aug 22:54
    #5

    Det handlar om att hitta en balans. Huvudsaken är att du äter färre kalorier än vad du gör av med, då går man ju som bekant ner i vikt. För att orka göra det måste man hitta sitt sätt.

    För vissa är det enkelt att helt enkelt äta lagom av allt. För andra funkar det lättare om de utesluter kolhydrater. Vissa tycker det är lättare att fasta två dagar i veckan och på så sätt hålla nere antalet kalorier per vecka. Självklart kommer kroppen må som bäst om det du äter också innehåller bra näring, men oavsett hur nyttig mat du äter kommer du bara gå ner om du äter färre kalorier. Så hör du till exempel att nötter är nyttigt ska du samtidigt vara medveten om att de innehåller lika mycket kalorier som choklad. Jag skriver det här eftersom det är så enkelt att råka lura sig själv

    Jag måste sova nu men kan återkomma med mat-tips imorgon

  • Äldre 14 Aug 22:55
    #6

    Halvfabrikatet fryst fiskblock, ett recept som ser gott ut. (Onskar jag hade fisk i frysen och kunde prova, men tyvärr, det blir fryst pizza hos oss):

    Fiskfärslimpa
    orkarintelagamat.wordpress.com/

  • Äldre 15 Aug 10:43
    #7

    Säger som andra: lchf. Du blir mätt och nöjd! Jag har fått en bättre mage och det har min fästman också! Kroppen binder kolhydrater och inte fett!

  • Äldre 15 Aug 22:39
    #8

    Kan du inte skriva vad du äter idag? Vilka mängder? På så sätt blir det lättare att hjälpa.

    Försök äta så ren mat som möjligt. Många tipsar om LCHF, vill man inte gå all in så tjänar nog de flesta på att plocka bort en del kolhydrater, speciellt snabba som bara gör en mer sugen på mat.

    Ta bort, eller dra ner på bröd, flingor, godis, chips. Drick alltid vatten (mjölk, juice, läsk etc tillför bara onödiga kalorier, vi klarar oss fint på vatten).

    Själv äter jag så lite kött och fisk som möjligt på grund av miljömässiga skäl, men bra proteinkällor är laxfile, kycklingfile, tonfisk, makrill, ägg etc. Jag äter mycket quorn (vegetariskt). Stek i olja, stoppa in i ugnen, variera kryddorna. Jag äter minst två ägg per dag för att hålla mig mätt längre. Kokar 6 st var tredje dag och tar på lite kaviar när jag äter dem.

    Om du äter bröd så kolla innehållsförteckningen och köp sådana som har mindre än 39 gram kolhydrater per 100 gram. Ju lägre desto bättre.

    Ät minst 500 gram grönsaker per dag, max 1-2 frukter (de innehåller mer socker än grönsaker). Jag äter bönor, svamp, sparris, grönsallad, ruccola, broccoli, blomkål, paprika, lök etc i mängder. Gillar du inte en specifik sak så testa att tillaga den på olika sätt. Gillar du inte kokt broccoli så testa att steka den, eller stoppa in den i ugnen.

    Jag brukar ha lite gräddfil eller creme fraiche som jag blandar med någon krydda som sås. Inte en hel burk, några matskedar räcker.

    Om du ska äta godis så köp bara hem så mycket som du planerat att äta. Ha aldrig ett förråd hemma. 

    Är du sugen på något sött så ät först och främst bär, melon eller något annat som inte innehåller så mycket kalorier. Skär upp snyggt och njut

    Går det fel en dag så är inte resten av dagen eller veckan förstörd. Tänk alltid att varje val du gör spelar roll för resultatet, se hela tiden framåt.

    Mat ska vara njutningsfullt, inte ångestladdat.

Svar på tråden Vad ska jag äta?