• Ax8
    Äldre 16 Aug 16:43
    10241 visningar
    49 svar
    49
    10241

    Bli gravid med en äggledare

    Hej!

    Jag o min kille startade bebisverkstan i april i år o lyckades på försök 1! Lyckan varade inte länge då jag kort därefter fick en blödning. Jag blödde väldigt lite, från lite var tredje dag, till varannan dag. Jag hade intr ont under den tiden. Efter två veckor sökte jag vård då jag börjat blöda mer, blev undersökt, livmodern var tom o läkaren konstaterade missfall. Detta va i mitten på juni. 29/6 på kvällen fick jag superont i magen men bestämde mig för att härda ut o åka in morgonen därpå.

    Jag opererades sedan akut för utomkveds den 30/6 o förlorade höger äggledare. Nu väntar jag fortfarande på mens, o att kunna starta verkstaden igen.

    Hur lång tid tog det för er att få tillbaka mensen? Har ni lyckats plussa efter bortop. äggledare? Och hur lång tid tog det isåfall?

    Behöver lite pepp nu då jag är så ledsen fortfarande :'(

  • Svar på tråden Bli gravid med en äggledare
  • Tue 16 Apr 2019 19:22
    #30
    Hedblomster skrev 2019-04-15 12:14:49 följande:

    Ja privat går det otroligt snabbt att sätta igång, men det kostar ju en del. Trodde nog att vi skulle ha lyckats redan men det blev inte så.


    Skönt atr veta att det går snabbt. Vilken klinik går ni hos? Skall ni göra fler försök?
  • Sun 9 Jun 2019 08:22
    #31
    Hedblomster skrev 2019-04-12 12:32:13 följande:

    Vet inte faktiskt men min såg de under titthålsoperationen... Vet hur jobbigt det är :( trodde absolut det skulle gå av ivf men inte ens det. Men visst, vi har bara gjort två återföringar men jag ser folk överallt som lyckas på första.


    Hej Headblomster

    Hur har det gått för er har ni gjort fler ivf ? Här är det samma
  • Sun 9 Jun 2019 12:03
    #32
    123lllllll skrev 2019-06-09 08:22:20 följande:

    Hej Headblomster

    Hur har det gått för er har ni gjort fler ivf ? Här är det samma


    Hej! Vi har gjort fyra embryoåterföringar i Falun. Fortfarande inte gravid tyvärr... Vi börjar med landstingsbetald ivf i höst i Uppsala. Vad tråkigt att höra att det är samma situation som förut för dig. Vet hur det är att kämpa på och inget verkar förändras...
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Försökt sen mars-17. X i maj-17. IVF1 jan-19 minus. Fet1 mars-19 minus. Fet2 april-19!
  • Wed 3 Jul 2019 02:51
    #33

    Opererades för x 2014. Försökte inte bli gravid då jag inte hade någon relation.

    Har sedan 4 månader försökt bli gravid men inte lyckats. Är 34 år gammal, borde jag ta kontakt för IVF redan nu?

    Känner mig så ensam och ledsen.

  • Thu 4 Jul 2019 14:43
    #34

    [quote=79731695][quote-nick]Shina skrev 2019-07-03 02:51:45 följande:[/quote-nick]Opererades för x 2014. Försökte inte bli gravid då jag inte hade någon relation.

    Har sedan 4 månader försökt bli gravid men inte lyckats. Är 34 år gammal, borde jag ta kontakt för IVF redan nu?

    Känner mig så ensam och ledsen.[/

    Hej

    Jag vet hur det känns har själv haft x och inte lyckats bli gravid sen dess. Fyra månader är

    Inte jätte länge även om det känns så. Vad har läkarna sagt om dina chanser? Har du kollat din andra äggledare?

  • Thu 4 Jul 2019 14:57
    #35

    Jag har bara en äggledare och äggstock på vänstra sidan. Trodde aldrig jag kunde bli gravid.

    Har idag 3 barn.

    Hade en äldre bm som berättade innan jag fick barn att om man ger det lite tid så brukar kroppen lära sig samarbeta med den kvarlämnade äggledaren och många kan bli gravida igen.

    Är dock svårare att pricka in ägglossningen.

    Jag hoppas verkligen det löser sig för er med och att ni får erat + och får en liten.

    Många kramar

  • Thu 4 Jul 2019 22:48
    #36

    [quote=79735519][quote-nick]Bravo81 skrev 2019-07-04 14:57:19 följande:[/quote-nick]Jag har bara en äggledare och äggstock på vänstra sidan. Trodde aldrig jag kunde bli gravid.

    Har idag 3 barn.

    Hade en äldre bm som berättade innan jag fick barn att om man ger det lite tid så brukar kroppen lära sig samarbeta med den kvarlämnade äggledaren och många kan bli gravida igen.

    Är dock svårare att pricka in ägglossningen.

    Jag hoppas verkligen det löser sig för er med och att ni får erat + och får en liten.

    Många kramar[/

    Tack för att du ger oss hopp. Hur lång tid tog det att bli gravid med dina barn?

  • Fri 5 Jul 2019 01:58
    #37

    Det gick inom ett år från jag slutade med p-piller.

    Min bm sa att hon till och med hade varit med om ett fall där man bara hade äggledare kvar på vänster sida och ena äggstocken på höger och ändå lärde sig kroppen att samarbeta och skapa en graviditet.

    En graviditet är egentligen svårt med 2 fungerande äggstockar/äggledare och det gäller att allt klaffar. Dock kan det ta längre tid när man har halverat mkt pga att ägglossning kan hoppa med flera månader.

  • Fri 5 Jul 2019 14:23
    #38
    Bravo81 skrev 2019-07-05 01:58:37 följande:

    Det gick inom ett år från jag slutade med p-piller.

    Min bm sa att hon till och med hade varit med om ett fall där man bara hade äggledare kvar på vänster sida och ena äggstocken på höger och ändå lärde sig kroppen att samarbeta och skapa en graviditet.

    En graviditet är egentligen svårt med 2 fungerande äggstockar/äggledare och det gäller att allt klaffar. Dock kan det ta längre tid när man har halverat mkt pga att ägglossning kan hoppa med flera månader.


    Tack för svar. Har du fått någon information om den äggledare man har kvar kan fånga upp ägg från den sidan man saknar äggledare. Min läkarw säger det är omöjligt men jag har läst flera fall som bevisar motsatsen
  • Fri 5 Jul 2019 15:22
    #39

    Ja jag har hört att kroppen lär sig efter ett tag. Kroppen är finurlig. Har hört om att det kan vara krånligare med en på varje sida och jag tror att man inte vill ge någon förhoppningar för det är ganska sällsynt, men som sagt jag litar inte blint på vad en läkare sagt.

    Själv så hade jag en stor tumör på högra sidan och tog bort äggledare och äggstock på den sidan. Fick starka cellgifter och på den tiden fick jag höra att jag skulle troligen aldrig kunna bli gravid. Min inställning var att jag aldrig skulle kunna få barn. De sa 50/50 men att jag då skulle behöva hjälp för att ens ha en chans. De sa att jag skulle komma in i för tidigt klimakterie också då jag förbrukar mina ägg snabbare. Är snart 38 och fick barn senast för 1,5 år sen. Kroppen är otrolig

  • Persi9­1
    Sat 6 Jul 2019 21:07
    #40

    Jag är i skrivande stund gravid i vecka 38 och jag fick ett X i maj förra året och fick ta bort den ena äggledaren. Det tog ca 6 månader att bli gravid igen. Dessa månader kändes som evigheter... och jag var rädd för att aldrig kunna bli gravid igen. Vi skrev in oss för Fert.utredning privat  (Som vi aldrig hann påbörja) och när vi hade slutat "bry oss" och slängt ägglossningstesten så bara hände det... 

    Min mamma fick ett X och fick ta bort äggledaren och fick sedan tre barn. En bekant var även med om samma sak och fick två barn. 

    Ge inte upp hoppet <3 

  • Sun 7 Jul 2019 00:57
    #41
    Persi91 skrev 2019-07-06 21:07:38 följande:

    Jag är i skrivande stund gravid i vecka 38 och jag fick ett X i maj förra året och fick ta bort den ena äggledaren. Det tog ca 6 månader att bli gravid igen. Dessa månader kändes som evigheter... och jag var rädd för att aldrig kunna bli gravid igen. Vi skrev in oss för Fert.utredning privat  (Som vi aldrig hann påbörja) och när vi hade slutat "bry oss" och slängt ägglossningstesten så bara hände det... 

    Min mamma fick ett X och fick ta bort äggledaren och fick sedan tre barn. En bekant var även med om samma sak och fick två barn. 

    Ge inte upp hoppet <3 


    Tack snälla för ditt svar det ger hopp. Det jag har svårt att släppa är varför det tar sån tid har försökt mer än ett år har gjort utredning inget

    Fel på någon av oss. Har kollat passage i den äggledare som är kvar var fin passage . Det är så jobbigt alla andra blir gravida direkt känns det som. Jag har en dotter sen tidigare blev gravid med henne första försöker samma den gång jag fick x

    Men nu är det bara stop:s
  • Sun 7 Jul 2019 01:07
    #42

    Tack snälla för att ni ger hopp.

    Jag har hört och läst om både beskrivningarna kring chanserna att bli gravid. För att vara ärlig så tror jag inte det varit tillräcklig mycket studier kring kvinnor med tidigare x eller en äggledare.

    Som någon nämnde tidigare så har jag också svårt att hitta ägglossning med ägglossningstester. Har försökt i 3 månader med ser inget på stickorna.

    Enligt läkaren är det inget fel på min högra äggledare och allt ser ok ut.

    Jag har en förhoppning om att jag kommer bli gravid men rädslan inför att inte blir gravid eller att på ytterligare ett x eller blir av med högra äggledare ger mig så mycket ångest.

    Tack för att ni finns och att ni vill dela med er!

    Kram!

  • Sun 7 Jul 2019 11:10
    #43

    [quote=79740933][quote-nick]Shina skrev 2019-07-07 01:07:11 följande:[/quote-nick]Tack snälla för att ni ger hopp.

    Jag har hört och läst om både beskrivningarna kring chanserna att bli gravid. För att vara ärlig så tror jag inte det varit tillräcklig mycket studier kring kvinnor med tidigare x eller en äggledare.

    Som någon nämnde tidigare så har jag också svårt att hitta ägglossning med ägglossningstester. Har försökt i 3 månader med ser inget på stickorna.

    Enligt läkaren är det inget fel på min högra äggledare och allt ser ok ut.

    Jag har en förhoppning om att jag kommer bli gravid men rädslan inför att inte blir gravid eller att på ytterligare ett x eller blir av med högra äggledare ger mig så mycket ångest.

    Tack för att ni finns och att ni vill dela med er!

    Kram![/

    Hej Shina

    Har du barn sen tidigare? Har din läkare sagt något om att den sida man har äggledare kn fånga upp ägg från den sida där äggledare saknas? Brukar du känna smärta på den sida äggledaren saknas ibland vid mens kan jag ha hemskt smärta där

  • Sun 7 Jul 2019 12:27
    #44

    Hej 123llll

    Mitt ärende behandlades så fel från början. De viste om att jag hade en graviditet som inte kunde lokaliseras och jag blödde samt hade smärta och feber. De lät mig endå åka till Thailand i 4 veckor. När jag kom hem akut opererades jag. Efter operationen säger de att jag har 50-80% i framtiden.

    Har inte fått tydlighet från någon läkare hur det riktigt är. Men när jag läser de flesta trådarna upplever jag att många endå lyckas bli gravida.

    Jag har inga barn sedan tidigare och har inte haft fast partner sedan jag fick mitt x och opererades 2015. Nu är jag gift och vi försöker bli med barn.

    Jag kan ha ont i min ?vänstra äggledare? som opererades bort när jag har mens men också när jag inte har mens. Det sticks eller hunger till. Undra vad det beror på!

  • Sun 7 Jul 2019 12:41
    #45
    Shina skrev 2019-07-07 12:27:42 följande:

    Hej 123llll

    Mitt ärende behandlades så fel från början. De viste om att jag hade en graviditet som inte kunde lokaliseras och jag blödde samt hade smärta och feber. De lät mig endå åka till Thailand i 4 veckor. När jag kom hem akut opererades jag. Efter operationen säger de att jag har 50-80% i framtiden.

    Har inte fått tydlighet från någon läkare hur det riktigt är. Men när jag läser de flesta trådarna upplever jag att många endå lyckas bli gravida.

    Jag har inga barn sedan tidigare och har inte haft fast partner sedan jag fick mitt x och opererades 2015. Nu är jag gift och vi försöker bli med barn.

    Jag kan ha ont i min ?vänstra äggledare? som opererades bort när jag har mens men också när jag inte har mens. Det sticks eller hunger till. Undra vad det beror på!


    Vet inte om det är samma sak när man tar bort en äggledare, men om man tex opererar bort en tå eller annan yttre kroppsdel kan man få Fantomsmärtor efteråt. Fråga en gynekolog ang att du får ont.
  • Sun 7 Jul 2019 12:42
    #46
    Shina skrev 2019-07-07 12:27:42 följande:

    Hej 123llll

    Mitt ärende behandlades så fel från början. De viste om att jag hade en graviditet som inte kunde lokaliseras och jag blödde samt hade smärta och feber. De lät mig endå åka till Thailand i 4 veckor. När jag kom hem akut opererades jag. Efter operationen säger de att jag har 50-80% i framtiden.

    Har inte fått tydlighet från någon läkare hur det riktigt är. Men när jag läser de flesta trådarna upplever jag att många endå lyckas bli gravida.

    Jag har inga barn sedan tidigare och har inte haft fast partner sedan jag fick mitt x och opererades 2015. Nu är jag gift och vi försöker bli med barn.

    Jag kan ha ont i min ?vänstra äggledare? som opererades bort när jag har mens men också när jag inte har mens. Det sticks eller hunger till. Undra vad det beror på!


    Vet inte om det är samma sak när man tar bort en äggledare, men om man tex opererar bort en tå eller annan yttre kroppsdel kan man få Fantomsmärtor efteråt. Fråga en gynekolog ang att du får ont.
  • Sun 7 Jul 2019 22:36
    #47
    Shina skrev 2019-07-07 12:27:42 följande:

    Hej 123llll

    Mitt ärende behandlades så fel från början. De viste om att jag hade en graviditet som inte kunde lokaliseras och jag blödde samt hade smärta och feber. De lät mig endå åka till Thailand i 4 veckor. När jag kom hem akut opererades jag. Efter operationen säger de att jag har 50-80% i framtiden.

    Har inte fått tydlighet från någon läkare hur det riktigt är. Men när jag läser de flesta trådarna upplever jag att många endå lyckas bli gravida.

    Jag har inga barn sedan tidigare och har inte haft fast partner sedan jag fick mitt x och opererades 2015. Nu är jag gift och vi försöker bli med barn.

    Jag kan ha ont i min ?vänstra äggledare? som opererades bort när jag har mens men också när jag inte har mens. Det sticks eller hunger till. Undra vad det beror på!


    Hej

    Tack för ditt svar :) vet du vad det är som avgör om du har 50% eller 80%? ganska stor skillnad.

    Undra vilka chanser man har att lyckas via ivf
  • Mon 8 Jul 2019 19:28
    #48

    Jag antar att de säger mellan 50-80% för att de inte vet hur mycket det påverkar framtida chans till graviditet.

    Jag är säker på att vi med en äggledare också kommer bli gravida. ????

  • Sat 28 Sep 2019 14:58
    #49

    Hej

    Vill bara meddela för dem som fortfarande är aktiva här att jag är gravid i vecka 11.

    ????. Hoppas att ni där ute inte slutat ge upp hoppet.

Svar på tråden Bli gravid med en äggledare