• Annaspilar

    sy bebistäcke

    Hejsan. Jag letar efter mönster till ett bebistäcke. Det ska vara lätt att förstår och lätt att göra då jag är nybörjare. Tar tacksamt emot förslag

  • Svar på tråden sy bebistäcke
  • Tgc

    Nu är jag lite jobbig, men om du kan sticka skulle jag nog rekommendera det. Det blir mjukare och lägger sig mjukt och fint kring barnet.

    Eller så syr du ett lapptäcke som har lappmönstret på ena sidan och bomullsflanell på andra. Det blir mer som en filt. Om du vill ha det varmare sätt yllefilt istället för flanell, men då kan det inte köras i 60 grader i maskinen. Lapparna kan vara kvadratiska, ca 10x10 cm.

    Du kan också köpa en färdig enfärgad bebisfilt och sy på applikationer.

    Eller så syr du ett fodral till ett köpt bebistäcke. När det blir för varmt med täcke tar du ut det och använder fodralet som filt. På så vis kan det användas lite mer.

    Om du vill sy lapptäcke finns det ofta bra böcker på biblioteket.

  • Annaspilar
    Tgc skrev 2016-08-18 21:04:45 följande:

    Nu är jag lite jobbig, men om du kan sticka skulle jag nog rekommendera det. Det blir mjukare och lägger sig mjukt och fint kring barnet.

    Eller så syr du ett lapptäcke som har lappmönstret på ena sidan och bomullsflanell på andra. Det blir mer som en filt. Om du vill ha det varmare sätt yllefilt istället för flanell, men då kan det inte köras i 60 grader i maskinen. Lapparna kan vara kvadratiska, ca 10x10 cm.

    Du kan också köpa en färdig enfärgad bebisfilt och sy på applikationer.

    Eller så syr du ett fodral till ett köpt bebistäcke. När det blir för varmt med täcke tar du ut det och använder fodralet som filt. På så vis kan det användas lite mer.

    Om du vill sy lapptäcke finns det ofta bra böcker på biblioteket.


    Tyvärr kan jag inte sticka men jag har virkat en filt istället. :) Men tänkte ett påslakan till sängen med örngott till typ. :) Lapptäcke vill jag inte ge mig på som nybörjare.
  • Tgc

    Ok.

    Tvätta tyget i 60 grader i tvättmaskin. Stryk.

    Påslakan:

    Klipp till en bit som är lika bred som täcket är plus 5 cm och dubbelt på långt som täcket är plus 5 cm.

    Var noga med att klippa trådrakt, dvs längs med trådarna i tyget. Om tyget har ett tryckt mönster ska du INTE följa det när du klipper. Ett tips är att köpa rutigt tyg. Då är det lätt att klippa rakt.

    Sicksacka runt hela.

    Fålla kortsidorna genom att vika in dem 1,5 cm och sy en raksöm ca 2 mm från den klippta kanten.

    Vik tyget på mitten med rätsidorna mot varandra. Nåla ihop tyget längs alla sidor och kontrollera att båda tyglagren ligger rakt och slätt.

    Börja sy vid kortsidorna som har fållar. Där syr du ihop de två tyglagren ganska nära ytterkanten. Sy så att det blir ett ca 20 cm brett hål mitt på den kortsidan. Fäst noga intill det där hålet.

    Sy långsidorna ca 1,5 cm in från kanterna.

    Vräng den rätt. Klart! Om man vill kan man sy i en tryckknapp i mitten av hålet.

    Örngott:

    Klipp till en bit som är lika bred som kudden plus 4 cm och lika lång som 2,5 kuddar. Sicksacka. Fålla kortsidorna. Vik in lika långt som kudden är lång räta mot räta. Då blir det en bit kvar. Vik den åt andra hållet (aviga mot aviga). Nåla alla kanter och se till att delarna ligger rakt och slätt. Sy raksöm 1,5 cm in från kanterna. Vräng. Klart!

  • Tgc

    Rättelse!! Du syr påslakanets långsidor först, sen vränger du påsen, lägger kortsidorna med fållar aviga mot aviga, nålar och syr sen de yttersta bitarna, nära ytterkanten, så att det är kvar ett ca 20 cm brett hål mitt på kortsidan. Tänk på att fästa ordentligt intill hålet.

    Hoppas att mina beskrivningar är till någon hjälp! Titta på hur dina lakan ser ut så brukar det gå att lista ut hur man gör.

  • viseversa

    Jag sydde min första filt någonsin för 2 veckor sen. den blev superfin. Fick liiite hjälp och råd av min moster men annars allt själv. Hade mjuk plysch på undersidan och ovansidan är prytt av ett underbart tyg med drakar som jag köpt på eBay.

Svar på tråden sy bebistäcke