• Anonym (M)
    Äldre 20 Aug 12:16
    4445 visningar
    14 svar
    14
    4445

    Män i förhållande med dålig sexlust?

    Hej!

    Skulle uppskatta väldigt mycket om det finns några män i förhållande här som har dålig sexlust som kan svara på några frågor. Man läser ofta att det är kvinnan som inte har lika hög sexlust som mannen, men hos oss är det tvärtom. Ni som har dålig sexlust, vad beror det på? Tröttnat på kvinnan? Något fel på henne i sängen eller beror det inte på något speciellt?

    Har försökt ta upp detta en gång men han vill inte prata om det. Och vill inte tjata för då tror jag bara att det blir värre. Men senaste 6 veckorna har vi haft sex en gång, och då fick jag känslan att han bara ställde upp och ville ha det överstökat. Jag har försökt ta initiativ flera gånger men blir avfärdad varje gång och varje gång blir det som ett hugg i hjärtat.

    Otrohet är jag nästan 100 på att det inte är. Men tacksam för annan input.

  • Svar på tråden Män i förhållande med dålig sexlust?
  • Anonym (Tilda­)
    Äldre 20 Aug 12:19
    #1

    Jag är kvinna men min sambo är exakt likadan, har varit sen vi blev tillsammans. Han har heller inga svar och vill inte prata om de.

  • Äldre 6 Feb 21:44
    #2

    Jag är en man i sådant förhållande. Inte så illa som 6 veckor utan sex, men 1 gång i veckan. Har varit varje dag tidigare. Vi gjorde slut ett tag och då fick jag tbx lusten direkt, vi träffades som ex och hade sex hela tiden. Vi blev sedan ihop igen och då försvann lusten återigen. Man blir nog för bekväm i förhållandet. Dra till med lite drama. Jag provade att dumpa bruden igen och lusten kom tbx för att det var så mycket känslor inblandade.

  • Anonym (Me)
    Äldre 6 Feb 21:55
    #3

    Har samma problem med min man, gar tidigare haft jättestor sexlust o velat jämt medans jag har tyckt att det har räckt med 1-2 ggr/v medans mannen ville varje dag. Nu har han fyllt 50 har ett stressigt jobb o mindre sexlust medans hag vill varje dag.

  • Äldre 6 Feb 23:56
    #4

    Hej,

    Jag är mannen i ett liknande förhållande. Vi har sex ca en gång i månaden men nästan varje gång känner jag mig besviken eller som att något fattas efteråt. Tror det märks på mig. Känns lättare att låta bli då det enbart skapar dåliga känslor för mig. Det har varit såhär några år, vi har pratat massor om det men ändå likadant varje gång.

  • Underh­ill
    Äldre 7 Feb 08:00
    #5

    Hur mår din partner tänker jag. Har det hänt något i hans eller i ert liv som gör att det är som det är eller händer det för lite!? Vad kan du/ni göra för att förändra vanor och rutiner och få en lite goare vardag?


    E vi överens så kör vi
  • Anonym (Beent­here)
    Äldre 7 Feb 09:17
    #6

    Jag var en sådan man för många år sedan. Hamnade i en svacka med min sambo, som berodde på för mycket jobb, stress, familjebildning, få ihop vardagspusslet - och vips så hade vi knappt sex överhuvudtaget under en längre period.

    Min sambo konfronterade mig, och det gjorde inte saken bättre initialt. Vart lite knäckt och undrade vad det var för fel på mig. Men så tog vi tag i saken och började prioritera sex mer. Då vart det bättre.

    Själv så tror jag ofta att det är yttre faktorer (jobb, stress, vardagspussel) som kan ställa till det i början, sedan kan dessa saker leda till att relationen blir ansträngd och då blir det som "grädde på moset" som kanske skapar extra irritation och frustration i relationen och då blir det en nedåtgående spiral som kan gå ganska fort.

    Idag så rollerna lite omvända i min relation, jag har större lust än min sambo (upplever jag det som!).

    Många skriver ju ibland att lusten beror på hur relationen ser ut i övrigt. Kvinnor som tappar lusten för att deras män inte tar ansvar för hushållet, barnen, aktiviteter, bara ser till sitt etc. Så kan det givetvis vara.

    För mig som man så kan det ibland handla om att "vardagsproblem" ibland blir för "stora", det blir för mycket "tjat" om "oviktiga" saker, missförstånd som skapar onödiga tjafs - då tappar jag (ofta) lusten till att ha sex ett par timmar senare...

  • Anonym (Me)
    Äldre 7 Feb 09:45
    #7

    Märker på min man att det är otroligt känsligt när jag tar upp detta. För många av oss kvinnor är det självklart att gå till gyn/läkare om vi har problem men med män är det helt annorlunda. Det ska tassat på tå.

  • Anonym (Robba­n)
    Äldre 7 Feb 09:53
    #8

    Ofta finns nog inget självklart svar....
    Sexet blir helt enkelt inte så spännande längre. Man har gjort det mesta och det finns ingen nyfikenhet kvar, det blir bara en återupprepning av nåt man gjort massor av gånger. Åldern spelar in, man tappar lusten utan att egentligen förstå varför.
    Man har inte heller samma energi när man blir äldre - tröttheten vinner över den lilla lusten. Vissa män kan bli tjatade på och tillrättavisade av sin partner så att dom tappar sin lust till partner - dom tappar helt enkelt sin självsäkerhet och sin mansroll. Tänk på att om en kvinna försöker hjälpa en man med råd om allt han ska göra så kommer han att se det som kritik att han inte klarar av det. Jätteviktigt att inte "hjälpa" en man utan vänta tills han själv ber om hjälp.

  • Anonym (Robba­n)
    Äldre 7 Feb 09:54
    #9
    Anonym (Me) skrev 2018-02-07 09:45:04 följande:

    Märker på min man att det är otroligt känsligt när jag tar upp detta. För många av oss kvinnor är det självklart att gå till gyn/läkare om vi har problem men med män är det helt annorlunda. Det ska tassat på tå.


    Det är väl inte många kvinnor som söker hjälp för att lusten sviktar??? Då gäller det medicinska problem.

  • Anonym (Me)
    Äldre 7 Feb 10:06
    #10

    Robban: Tror faktiskt att det är fler kvinnor än män som gör det. Nu "pratar" jag om mitt förhållande o i vårat fall kan det vara bra att kolla upp allt.

  • Anonym (Beent­here)
    Äldre 7 Feb 10:33
    #11
    +2
    Anonym (Me) skrev 2018-02-07 09:45:04 följande:

    Märker på min man att det är otroligt känsligt när jag tar upp detta. För många av oss kvinnor är det självklart att gå till gyn/läkare om vi har problem men med män är det helt annorlunda. Det ska tassat på tå.


    För många män så är det nog känsligt, som du säger. Kvinnor har oftast ett bättre "socialt nätverk" att kunna prata om den här typen av frågeställningar. Det är kanske även mer "socialt" accepterat att kvinnans lust kan komma och gå, i perioder.

    För män så är det snarare tvärtom. Det är inget man pratar om. Bilden som istället förmedlas om oss män är - vi förväntas alltid (!) vara redo för sex. "Män tänker alltid på sex!", män kan tänkas sätta på vad som helst som går runt i "ett par klackar och kjol" etc bla bla.

    Men, gud förbjude, om mannen tappar sugen, en kort period, en längre period. Då är det ett annat ljud i skällan...

    Jag säger inte att det är orättvist. Bara att det är lite annorlunda.
  • Anonym (Me)
    Äldre 7 Feb 10:40
    #12

    Beenthere: Det har du helt rätt i, ska nu bara invänta min man. Tror att mycket sitter i hans huvud, när vi försökte få barn visade det sig att han hade för få spermier o det var väldigt psykiskt jobbigt för honom. Nu har vi haft turen att få barn via IVF .

  • Anonym (4 månade­r utan)
    Äldre 8 Feb 10:12
    #13

    Samma här hos oss. Är 52 år, mannen 56. Vi träffades för 16 år sen, hade sex typ flera gånger om dageni blrjan. Sen när vi flyttade ihop så ändrades det snabbt, till att minska till några gånger i veckan,månaden osv. Nu är set 4 månader sen sist och jag börjar ge upp. Har talato. Detta en miljon gånger och han vet inte själv varför han tappat lusten. Han vill inte heller göra nåt åt det. Bryr sig inte heller om att jag är olycklig och utan. Egen tillfredställelse är tråkigt och deppigt och att söka en utomstående sexpartner, ja då kan man lika görna skilja sig.

  • Anonym (Me)
    Äldre 8 Feb 12:55
    #14
    +1

    4 månader utan: Känner igen mig i det du skriver . Hoppas det vänder snart för oss båda, fick lite antydningar igår om sex så jag håller tummarna .

Svar på tråden Män i förhållande med dålig sexlust?