• Äldre 22 Aug 15:12
    19674 visningar
    5 svar
    5
    19674

    1,5-åring i eget rum?

    Hej!

    Jag har en son som är 19 månader och som vi samsovit med sedan han var nyfödd. Jag har nog oftast ? utan att fundera särskilt mycket på det ? agerat utifrån ett nära-föräldraskap-perspektiv. Ammat relativt länge, samsovit, burit i sjal, försökt vara följsam och lyhörd. Ber därför om AP-råd i denna fråga!

    Hittills har det fungerat bra att vår son sover i min och pappans säng, mellan oss, men sedan en tid har vi väldigt stökiga nätter och varken jag eller pappan sover bra. Vår son är väldig rörlig och livlig i sängen, drömmer mycket, vrider och vänder och sparkar (i sömnen) och vill gärna pilla oss i ansiktet/dra i håret. Man kan väl säga att han nog sover gott men vi vuxna får sällan en hel natts sömn. Hittills har vår son somnat i sin spjälsäng i vårt rum (somnar gott vid 20). När vi går och lägger oss, vaknar han  alltid och vill komma över till oss ? och det får han. Vaknar han inte lyfter vi över honom. Det har alltså länge funkat fint men sedan några månader väcker han oss många gånger varje natt, eftersom han blivit så stor och alltmer rörlig om natten. Kanske sover han också mer oroligt. (Han har inte börjat förskola utan ska vara hemma tills han är två, så det finns ingen sådan parameter. Däremot har han just slutat med blöja och blivit nattorr).

    Vi funderar hur som helst på en övergång till att han sover i eget rum. Vi har köpt en stor säng dit, så tänker att vi kan ta det lite successivt ? låta honom vänja sig vid den, sova middag där och sedan kanske börja med att en av oss samsover med honom i hans rum. Och hoppas att han så småningom ska kunna sova vidare där utan att vakna av att vi kommer in i rummet.

    På ett sätt känns detta upplägg bra, och vi behöver verkligen sova bättre! Samtidigt har han ju velat ha mycket närhet på nätterna och jag vill inte tvinga in honom i något han inte vill. Vad tänker ni, är det dumt att tvinga fram att han sover i eget rum eller är det okej bara vi tar det varsamt? Har ni några tips på hur vi kan göra övergången smidig?

    Vore otroligt tacksam för svar!

  • Svar på tråden 1,5-åring i eget rum?
  • backat­FL
    Äldre 22 Aug 15:40
    #1

    Vi lät vår son flytta in i eget rum när han var runt ett halvår. Det tog 1 vecka av protester, sen hade han vant sig och sov hur bra som helst.

    Så för en 1,5-åring borde det gå finfint. Räkna bara med att det blir en omställningsperiod.

  • Äldre 22 Aug 21:18
    #2

    Tack för svar och vad bra att det funkade för er! Men det låter inte riktigt som AP, eller har jag fel?

  • Äldre 22 Aug 21:38
    #3

    Jag samsov med andra barnet hela första året. Under de sista månaderna började jag vänja honom vid att sova i spjälsängen på kvällarna (för att inte ramla ner från vår gemensamma) och sen fick han sova där tills han ville amma eller så. Jag slutade nattamma runt ett år också och sen någon gång där började han sova hela nätterna i sin spjälsäng. Och gjorde faktiskt ända tills han var tre år och fick stor säng, då började han nästan omgående komma in till oss på natten. Jag tycker inte eget rum varit något problem i den åldern, men vi har alltid haft babyvakt på så att vi inte missat om han vaknar.

    Varför lyfter ni över honom till er när ni lägger er om han inte vaknar då?

  • Äldre 22 Aug 21:46
    #4

    Min son har aldrig sovit i vår säng. Han har sovit i sin egen sen Dag 1 i ett eget rum också. Har funkat jätte bra. Han är också överallt och ingenstans. Han kan inte sova i vår säng. Han kommer inte till ro. Men så fort han är i sin säng. Så somnar han snabbt

  • Äldre 22 Aug 22:28
    #5
    Alexi skrev 2016-08-22 21:38:09 följande:

    Jag samsov med andra barnet hela första året. Under de sista månaderna började jag vänja honom vid att sova i spjälsängen på kvällarna (för att inte ramla ner från vår gemensamma) och sen fick han sova där tills han ville amma eller så. Jag slutade nattamma runt ett år också och sen någon gång där började han sova hela nätterna i sin spjälsäng. Och gjorde faktiskt ända tills han var tre år och fick stor säng, då började han nästan omgående komma in till oss på natten. Jag tycker inte eget rum varit något problem i den åldern, men vi har alltid haft babyvakt på så att vi inte missat om han vaknar.

    Varför lyfter ni över honom till er när ni lägger er om han inte vaknar då?


    Tack, bra input! Jo, vi lyfter över eftersom vi vet att han alltid vaknar inom någon timme eller två och vill bli överlyft. Då är det skönare att inte bli väckt när man precis somnat.
Svar på tråden 1,5-åring i eget rum?