• Äldre 22 Aug 22:40
    6498 visningar
    11 svar
    11
    6498

    Matkasse

    Jag är så trött på att hitta på vad vi ska äta till middag så nu tänkte jag prova någon av alla dessa matkassar som finns. Frågan är bara vilken? Vi är bara två personer, jag och en vuxen son. Båda ska äta middag och jag även ta med lunchlåda. Därför har jag tänkt att prova någon av de kassar som finns för 4-personer. Egentligen skulle jag nog bara behöva en 3-dagars kasse men det skiljer rätt så mycket i pris per portion för 3- respektive 5-dagarskassarna. Nu vill jag därför ha så mycket info som möjligt av er som köper matkassar.
    Vilken kasse köper ni? Är den för det mesta prisvärd? Om ni har erfarenhet av flera olika sorters matkassar så får ni gärna rangordna dem. Kommer alla kassar varje vecka eller är det varannan vecka som gäller? Och har man i så fall en fast leveranstid eller väljer man leveranstid varje tillfälle?
    Köper ni även andra livsmedel samtidigt? Hur upplever ni prisnivån? Ligger den mycket över "vanligt" butikspris?
    Ingår pasta, ris, potatis etc eller är detta någonting man själv förväntas ha hemma? Är det stor variation mellan de olika veckorna eller tröttnar man efter ett tag eftersom maten tenderar att vara densamma?
    Visst, några av frågorna kan jag hitta svar på själv på de olika företagens hemsidor men nu är det en del annat jag också vill ha svar på så då la jag in dem här.

  • Svar på tråden Matkasse
  • Caramb­olan
    Äldre 23 Aug 06:38
    #1
    +1

    Det var ett tag sedan vi hade icas nu så jag kan inte svara för hur innehållet är idag. Däremot brukar jag ibland handla efter de gamla veckoreceptkorten, alltså köpa exakt samma ingredienser som i matkassen. Prisnivån då är ca 100 kr lägre än matkassen om man köper alla saker själv. Helt rimligt pris tycker jag, för att få allt packat och planerat och klart.

  • Anonym (Matka­sse)
    Äldre 23 Aug 08:49
    #2

    Vi har matkasse då och då främst när man inte orkar hålla på och planera och tänka i vardagen, vi kör kanske en gång i månaden och vi brukar ta en 3-dagars kasse. Jag tycker att det blir otroligt mycket mat. "4 portioner" räcker för oss till 4 vuxen portioner och 3 barnportioner så det räcker gott och väl till lunch för oss.

    Man kan bestämma själv hur ofta man vill ha kassen.

    Jag tycker dock att det är rätt dyrt, jag kan handla betydligt billigare själv då jag kollar butikens extrapriser och planerar mat efter det, använder mest tjänsten för att slippa själva planeringen och för att det ska vara enkelt att bara sätta igång med maten när vi kommer hem.

    Har testat linas och citygross. Citygross suger rent ut sagt på alla plan men linas har alltid varit bra!

  • Äldre 23 Aug 08:57
    #3

    Vi har testat Linas barnkasse och Icas familjekasse.
    För oss funkar ICAs mycket bättre.

    Linas var ofta mer spännande recept (= äckligt enligt barnen, suck), ICAs familjekasse är väldigt basic tex ungsbakad falukorv, fiskgratäng osv (= jättegott enligt barnen).

    Den är dyrare än att handla själv, men här där vi hämtar den, så är det alltid bra råvaror. Närproducerad svensk färsk kycklingfilé (med gårdsnamnet på paketet), mycket ekologiska varor, mycket lite lyxigare alternativ som man själv väljer bort då det finns billigare alternativ i affären. Så jag uppskattar att kassen väl motsvarar priset, men att jag hade valt billigare råvaror om jag handlat själv.

    Innan lagade vi efter recepten, som ligger ute på ICAs hemsida, och det funkar såklart också bra. Men smidigt att bara hämta!
    4 stoora portioner! Vi är 2 vuxna + 3 barn och det blir ofta 1-2 lunchlådor. Så vi har varannan vecka. Då kan vi laga gamla favoriter varannan vecka och få nya recept varannan, det blir bra blandning för oss.

    Har hört att Linas vegetariska kasse ska vara bra.
    Även ICAs lite mer utmanande

  • Äldre 23 Aug 09:00
    #4

    Vi blandar lite, vissa perioder kör vi matkasse och vi har varit nöjd med alla. Har testat Linas, Coop och Mathem.
    Ett tips när det gäller Mathem/Tasteline är att det är jättelätt att följa deras matkasse-menyer utan att köpa själva kassen. Om man inte har något emot att handla själv.
    För om du laddar ner pdf'en med veckans menyer så står det angivet efter varje produkt/livsmedel till vilket recept den ska användas.
    Om det då finns två recept den veckan som du vill testa kan du enkelt sortera ut vad du behöver köpa hem.

  • Äldre 23 Aug 09:03
    #5

    Blev avbruten...

    Även ICas mer utmanande kassar ska vara bra.

    Men jag vet flera som har dessa kassars recept som grund, handlar själva och läser receptet på datorn/iPaden när de lagar maten.

    Kan vara bra att göra det någon vecka för att se om det passar en själv.

  • Äldre 7 Sep 20:07
    #6

    Kan tipsa om hittamatkasse.nu som jämför matkassar på ett enkelt sätt. Där finns också lite information om olika leverantörer av matkassar och du kan filtrera och sortera fram vad du är ute efter GladSolig

  • Äldre 7 Sep 20:21
    #7

    Vi har testat flera olika matkassar men favoriten har varit Mathema/Tasteline. Dock så var Tastelines kasse bättre innan de gick ihop med Mathem. Det jag tyckte var negativt med dom var att det blev enformigt efter ett tag då det var panerad fisk flera kassar gånger på raken (vi hade leverans varannan vecka). Annars så är maten helt ok, liksom råvarorna. Vi har barnkassen och den fungerar jättebra med våra barn.

    Linas matkasse tröttnade vi snabbt på då det var mycket couscous, makthavre etc och vi är traditionella och föredrar ris, pasta, potatis och liknande.

    ICAs påse kändes tråkig, liksom coops. Nu har jag i och för sig hört någonstans att man kan kolla på recept på coops hemsida och så anger man hur många man vill laga mat till och så räknar den automatiskt hur mycket som behöver införskaffas och så hamnar det i inköpslistan

    Årstidernas kasse var sämst då varje recept krävde mer planering och att man själv fick komplettera inköpen.

  • Äldre 27 May 17:34
    #8

    Heej!

    Jag vet inte om jag har kommit rätt, men jag är inne på mitt examensarbete där det handlar om mat på nätet. Skulle uppskatta ENORMT om ni skulle kunna svara på ett par enkla frågor i min enkät och hjälpa mig på traven! Tack så jätte mycket och om jag är fel ute så säg gärna till! 

    Trevlig kväll på er ALLA 

    sv.surveymonkey.com/r/D3Z679Z

  • Äldre 27 May 18:02
    #9

    Vi har haft Citygross matkasse och varit väldigt nöjda med dem. Ibland så har det saknats varor eller att vi helt enkelt fått fel en gång men deras kundtjänst var väldigt tillmötesgående.

    Vi är två vuxna och en 2åring och maten räcker oftast för alla och blir över lite. Vissa recept kan dock vara lite på snåla kanten beroende på hur mycket man äter.

    Något som är positivt nu är att de även har en så kallad Flexikasse där man kan själv välja vilka recept man vill ha och sedan hur många portioner. Lite dyrare men värt det om man behöver vara lite flexibel under veckans gång.


    Systemutvecklare och pappa
  • Äldre 27 May 19:57
    #10

    tycker Coops köpbara recept är MKT bättre ! då samma sak typ bara att du väljer själv vad äta

  • Äldre 20 Mar 11:18
    #11

    Linas matkasse är att rekommendera! 

Svar på tråden Matkasse