• Äldre 23 Aug 00:13
    6871 visningar
    9 svar
    9
    6871

    Graviditetstest positivt m svagt streck?!

    Jag har gått rejält över tiden, så idag köpte vi ett graviditetstest. Med tanke på min ålder (nästan 45!) är det dock mer sannolikt att jag håller på att hamna i klimakteriet än att jag lyckats bli gravid. (D v s gravid igen, det var osannolikt nog att jag blev gravid för två år sedan ? med lyckat resultat!)

    Jag gjorde testet, och kunde genast konstatera att det var negativt. Visserligen var där två röda streck, men det ena väldigt svagt. Vi tänkte att det ändå hade varit så osannolikt att det skulle vara positivt, och blev inte särskilt besvikna ? eftersom vi ändå inte hade kunnat ha några förhoppningar. (Med en livlig ettåring är det för övrigt svårt att ens få till det! Och jag har inte alls hållit koll på ägglossningsdagar på sistone... Så hur skulle det liksom ha gått till?!)

    Jag sade till min man att det ska vara två starka röda streck för att det ska vara positivt, och att det när det är ett starkt och ett svagt streck bara visar att kontrollfunktionen fungerat men är negativt.

    Men ... flera timmar senare googlade han runt, och hittade information på nätet att strecken i ett positivt graviditetstest visst kan vara väldigt olika starka. Kan det stämma, och att det snarare är ägglossningstest jag tänker på?

    Möjligen kan det ha varit så att testet, efter att ha legat några timmar, snarare växlat till ?falskt positivt? (d v s att strecken blivit kraftigare med tiden). Eller så var det jag som läste av lite för tidigt, d v s inte väntade fem minuter, och för snabbt konstaterade "negativt"?!

    Bruksanvisningen till graviditetstestet ger ingen tydlig ledning (särskilt inte som texten är på ett språk vi inte förstår; vi befinner oss utomlands). Men ni på Familjeliv vet säkert, och kanske kan upplysa oss tills vi får möjlighet att köpa och göra ett nytt test imorgon...

    Alltså: kan ett graviditetstest vara positivt när ett av strecken är betydligt svagare än det andra?!

  • Svar på tråden Graviditetstest positivt m svagt streck?!
  • Äldre 23 Aug 00:51
    #1

    Självklart kan det vara positivt! Sålänge det är av samma färgnyans och inte grått/vitt.

  • Caramb­olan
    Äldre 23 Aug 06:46
    #2

    Det kan vara positivt om det är svagt, men det brukar inte vara svagt om man gått "rejält över tiden". Köp ett digitalt imorgon :)

  • Äldre 23 Aug 06:49
    #3

    Absolut! Mitt var så svagt men rött att jag trodde jag inbillade mig, men ikke tog ett par till några dagar senare och då var de ännu starkare :)!grattis!

  • Äldre 23 Aug 16:09
    #4

    Nu har jag gjort ett andra test (ej digitalt, utan liknande det som igår men av annat märke). Även denna gång två tydliga streck: ett mörkrött och ett ljust, ljust rosa. Denna gång läste jag av det efter korrekta fem minuter (igår läste jag nog av det alldeles för tidigt). Hmmmmm... Spännande!

  • Äldre 24 Aug 22:06
    #5

    Grattis och lycka till om det är det ni vill

  • Äldre 25 Aug 17:52
    #6
    vickan5st skrev 2016-08-24 22:06:47 följande:

    Grattis och lycka till om det är det ni vill


    Japp, det vill vi (även om det är lite chockartat). Tack!
  • Äldre 25 Aug 20:21
    #7

    Testet var alltså positivt, till vår stora förvåning!
    Det som gjorde mig förvirrad var:
    ? jag förväxlade graviditetstest--streck med ägglossningsteststreck (i det sistnämnda ska strecken vara jämnstarka)
    ? jag läste av testet utan att det hade fått gå tillräckligt lång tid, kanske bara en minut istället för fem
    ? jag testade på eftermiddagen, inte på morgonen som man ska
    Inskrivningssamtal hos vår fantastiska barnmorska från förra gången bokat!

  • Äldre 25 Aug 20:27
    #8
    MarieMMorgan skrev 2016-08-25 20:21:46 följande:

    Testet var alltså positivt, till vår stora förvåning!

    Det som gjorde mig förvirrad var:

    ? jag förväxlade graviditetstest--streck med ägglossningsteststreck (i det sistnämnda ska strecken vara jämnstarka)

    ? jag läste av testet utan att det hade fått gå tillräckligt lång tid, kanske bara en minut istället för fem

    ? jag testade på eftermiddagen, inte på morgonen som man ska

    Inskrivningssamtal hos vår fantastiska barnmorska från förra gången bokat!


    Vad härligt för er! Stort grattis och lycka till!
  • Äldre 2 Sep 23:43
    #9

    Tack, Lise79!

Svar på tråden Graviditetstest positivt m svagt streck?!