• Anonym (happy­)
    Äldre 23 Aug 00:57
    1984 visningar
    10 svar
    10
    1984

    Min sambo kan aldrig glädjas med mig

    Jag har efter ett starkt motstånd hos mig själv äntligen kommit mig ut och motionera. Jag har känt mig så glad och stolt över mig själv. Efter som att jag fått pikar över min övervikt så har jag som trott att min sambo skulle visa mer glädje när han ser att jag kommit igång. Istället har han inte sett så glad ut.
    Den här veckan skulle sambon egentligen spela fotboll tre kvällar. Men han sa tidigt att han inte skulle spela alla kvällar för att vila sina knän. Han sa till en början att han inte skulle spela imorgon. När jag sa att jag hade promenaddag så var han snabb med att säga "då kan inte jag spela fotboll" När jag svarade att han ju inte tänkt spela. " Jamen, om coachen ringer då" . Jag påminde honom om att han sagt till coachen att han skulle vila sina knän. " Jamen han kanske vill att jag ska spela".
    Jag blev fundersam över vad han höll på med. Varför säger han att han kanske ska spela när jag säger att jag ska promenera? (Vi har barn så en måste ju vara hemma)
    Varför kan han inte ge mig bekräftelse och uppskattning när jag kommit igång och motionera. Men om andra kvinnor i hans närhet är duktiga på att motionera då kan han säga att de är jätteduktiga.
    Det här blev rörigt. Förstår någon vad jag menar?

  • Svar på tråden Min sambo kan aldrig glädjas med mig
  • Anonym (L)
    Äldre 23 Aug 01:05
    #1

    Han är rädd att du kommer bli snyggare och få bättre självkänsla om du går ner i vikt, och att du då kommer inse vilken tölp du är tillsammans med och lämna honom. Att han pikat dig för din övervikt beror nog på hans egen dåliga självkänsla vilket leder till ett behov att trycka ner dig. Att han berömmer andra kvinnor som tränar låter också som ett sätt att trycka ner dig. Han är ett as, inte mer med det. Tyvärr!

  • Caramb­olan
    Äldre 23 Aug 07:10
    #2

    Men hur länge spelar han fotboll egentligen? Trots barn borde ni väl kunna träna samma kväll...?

  • Anonym (Samma­Här!)
    Äldre 24 Aug 00:32
    #3
    Anonym (L) skrev 2016-08-23 01:05:10 följande:

    Han är rädd att du kommer bli snyggare och få bättre självkänsla om du går ner i vikt, och att du då kommer inse vilken tölp du är tillsammans med och lämna honom. Att han pikat dig för din övervikt beror nog på hans egen dåliga självkänsla vilket leder till ett behov att trycka ner dig. Att han berömmer andra kvinnor som tränar låter också som ett sätt att trycka ner dig. Han är ett as, inte mer med det. Tyvärr!


    Ååh så bra svar. Min karl är likadan. Han har tjatat om att jag är tjock nu i typ ett år (har fått två barn de senaste tre åren) och sagt "när du blir smal kan du ha snygga kläder" och typ "du ska ju inte äta chips och pizza" och "hur går det med bantningen egentligen?!?" . Sen när jag kommer igång och säger till honom att jag är så taggad så är han bara negativ. Han säger att jag inte kommer klara det, och att jag får 10.000 om jag når min målvikt, och är inte ett dugg stöttande. Sen när jag har varit ute och gått t.ex, och säger att jag känner mig bra! då säger han nånting som drar ner mitt humör. Typ att jag snart kommer tröttna, eller så pratar han om nåt annat. Jag tror inte att han vill att jag ska bli snygg och självsäker för han tror nog att han får konkurrens och behöver vara svartsjuk då eller nåt.
  • Anonym (happy­) Trådstartaren
    Äldre 24 Aug 11:03
    #4
    Carambolan skrev 2016-08-23 07:10:46 följande:

    Men hur länge spelar han fotboll egentligen? Trots barn borde ni väl kunna träna samma kväll...?


    Tyvärr handlade det inte om det. Utan han sa så enbart för att jag sa att han skulle motionera. Han skulle inte spela. Han spelade inte
  • Anonym (happy­) Trådstartaren
    Äldre 24 Aug 11:05
    #5
    Anonym (SammaHär!) skrev 2016-08-24 00:32:57 följande:
    Ååh så bra svar. Min karl är likadan. Han har tjatat om att jag är tjock nu i typ ett år (har fått två barn de senaste tre åren) och sagt "när du blir smal kan du ha snygga kläder" och typ "du ska ju inte äta chips och pizza" och "hur går det med bantningen egentligen?!?" . Sen när jag kommer igång och säger till honom att jag är så taggad så är han bara negativ. Han säger att jag inte kommer klara det, och att jag får 10.000 om jag når min målvikt, och är inte ett dugg stöttande. Sen när jag har varit ute och gått t.ex, och säger att jag känner mig bra! då säger han nånting som drar ner mitt humör. Typ att jag snart kommer tröttna, eller så pratar han om nåt annat. Jag tror inte att han vill att jag ska bli snygg och självsäker för han tror nog att han får konkurrens och behöver vara svartsjuk då eller nåt.
    Usch vad tråkigt! Har så svårt för att förstå sådant där. Visst stöttar man väl dem som man älskar ?! :(
  • Äldre 24 Aug 11:13
    #6
    +1

    I TS situation är det bäst att aldrig diskutera träning eller viktminskning med partnern. Om partnern frågar så försök få dem att släppa ämnet: svara undvikande eller ljug och säg att det inte fungerar så bra.

    Hitta istället någon vän som peppar dig.

    När du sen mår fysiskt bättre och bättre är det en belöning i sig. Plus att helt utomstående personer börjar komma med komplimanger.

  • Anonym (Barlo­o)
    Äldre 24 Aug 11:56
    #7

    Äsch. Han ville väl inte vara själv hemma med barnet. Sen så tänkte han inte längre än näsan räcker. Det tjänar inget till att komma med långsökta spekulationer om underliggande dolda motiv. 

  • Äldre 24 Aug 12:02
    #8
    +1

    Men fy vilken taskig typ du är ihop med! Nu får ni göra upp på förhand vilka kvällar som ni får träna på (eller göra vad ni vill), lika många för er var såklart. Om han är lika lat/ego/elak i andra situationer skulle jag fundera på om det verkligen är människan jag ville leva med...

    Heja dig som börjat träna förresten!

  • Anonym (Samma­Här!)
    Äldre 24 Aug 14:51
    #9
    +1
    Anonym (happy) skrev 2016-08-24 11:05:28 följande:
    Usch vad tråkigt! Har så svårt för att förstå sådant där. Visst stöttar man väl dem som man älskar ?! :(
    Jag tror att min karl är sådär för att han själv är överviktig. Han vägde typ 97 när vi träffades och nu 109. Jag vägde 86 när vi träffades och nu 89, vill ner till 75. Han vill banta och tycker att det är jobbigt med övervikten och sådär, drar in magen när jag tar kort och tror inte att jag ser att han gör det m.m... Så jag tror han blir lite sur när jag kommer igång och går ner i vikt (har gått ner 7kg sen i våras) medan han bara går upp, för det gör han. Han har gått upp typ 3-4 kg sen i våras och tränar ingenting, äter mcdonalds och pizza flera ggr i veckan. Ibland köper han två rätter från pizzerian och äter själv, eller en familjepizza och äter själv medan jag tar en kebabsallad. Men man gör själv sina val och hans misslyckande är ingen ursäkt till att inte kunna glädjas med mig, men som någon annan skrev här så är det kanske smartast att dela sina framgångar med någon annan.
  • backat­FL
    Äldre 24 Aug 16:02
    #10

    Svartsjuka och dålig egen självkänsla lär det handla om.
    Förklara för tölpen hur sjukt oattraktivt det är.

Svar på tråden Min sambo kan aldrig glädjas med mig