• Anonym (Puh)

    Hur många aktiviteter är ok för mindre barn?

    Hur många aktiviteter har ditt barn? Hur många dagar i veckan blir det samt ålder?

    Sonen 8 år har aktivitet 4 dagar i veckan, måndag-torsdag. Känner att det är för mkt, kompislek blir drabbad och jag känner att det är iväg heela tiden. Det är fotboll och brottning, sen när fotbollen slutar tar handbollen vid..

  • Svar på tråden Hur många aktiviteter är ok för mindre barn?
  • Anonym (ima)

    Min son är 4 och har än så länge en aktivitet i veckan. Tänkte han får han ha två när han börjar skolan. Mer skulle inte jag orka med och knappt han heller. Man vill ju inte stressa ihjäl sig själv eller sin familj.

  • Anonym (Transportören)

    Frågan är ju vad barnen tycker själv.


    Mina barn har många aktiviteter och de trivs bra med det. Jag kan oxå tycka ibland att de missar lite när det inte kan leka med kompisar pga av aktiviteter men det klagar inte själv. Vi prata mycket med dom om att en aktvitet ska vara rolig och inget tvång. (stundvis har vi till och med försökt övertala dem att sluta ngt för att få mer tid  till kompisar men de vill inte).

    10 åring: dansar 1/v, rider 1/v , simmar 2-3/v
    7 åring: dansar 1/v, gymp 1/v,  simmar 1-2/v

  • Anonym (Transportören)

    Kanske ska tilläga att barnen sällan går längre än till 14 på skola/fritids så det har alltid andningsutrymme hemma innan aktiviteter.

  • Anonym (Puh)

    Han har varit ledig större delar av sommaren, så problemet har inte varit speciellt stort förrens nu sen han började i skolan. Jag jobbar lite längre ön vanlig, han går lite längre om dagarna. Idag brast det för honom, han ville inte spela fotboll för han ville leka. Vad gör man? :( Jag vill absolut inte tvinga, det ska vara skoj och lustfyllt. Samtidigt så är jag av åsikten att man kan inte bara komma och gå på sin aktivitet. Änsålänge har han inte fått läxor, men det kommer med.

    Idag hoppar han fotbollen och leker ist.

  • Anonym (Transportören)

    Jag tror att man har igen att de får hoppa över någon gång ibland.


    För vår del hoppas jag att det kommer läsa sig ganska bra även när läxorna drar igång. De har aktiviteterna samma dagar men inte riktigt samma tid vilket gör att vi kommer kunna utnyttja tiden vänta på syskon till att läsa läxor. (aktiviteterna ligger inte på samma ort som vi bor i)

  • Anonym (pia)

    2 sporter ,5 aktiviteter om det är match. Badhus ränar jag inte som aktivitet. 9 år

  • Anonym (ima)
    Anonym (Puh) skrev 2016-08-23 17:25:42 följande:

    Han har varit ledig större delar av sommaren, så problemet har inte varit speciellt stort förrens nu sen han började i skolan. Jag jobbar lite längre ön vanlig, han går lite längre om dagarna. Idag brast det för honom, han ville inte spela fotboll för han ville leka. Vad gör man? :( Jag vill absolut inte tvinga, det ska vara skoj och lustfyllt. Samtidigt så är jag av åsikten att man kan inte bara komma och gå på sin aktivitet. Änsålänge har han inte fått läxor, men det kommer med.

    Idag hoppar han fotbollen och leker ist.


    Komma och gå på sina aktiviteter?? Terminen har väl knappt börjat och han vill inte. Tvinga honom inte.
  • cosinus
    Anonym (ima) skrev 2016-08-23 22:36:10 följande:
    Komma och gå på sina aktiviteter?? Terminen har väl knappt börjat och han vill inte. Tvinga honom inte.
    Fotbollssäsongen är ju liksom inte terminsvis efter skolans uppdelning av året...
  • cosinus

    Min 8-åring kommer nog ha aktiviteter 3-4 vardagar i höst och ev någon helgdag. Har inte fått schemat för allt än. Han är en sån som vill prova allt men i år måste vi nog välja bort något men gissningsvis 4 tillfällen i veckan.

    För ett barn tycker jag inte det är ett problem alls att få ihop. Med 4 barn så är det ett riktigt logistikpussel och jag kan inte tänka mig att någon vardag kommer bli fri från aktiviteter. Ev att lördag kan bli det om ingen har matcher just den veckan.

  • Anonym (ima)
    cosinus skrev 2016-08-23 22:42:50 följande:

    Min 8-åring kommer nog ha aktiviteter 3-4 vardagar i höst och ev någon helgdag. Har inte fått schemat för allt än. Han är en sån som vill prova allt men i år måste vi nog välja bort något men gissningsvis 4 tillfällen i veckan.

    För ett barn tycker jag inte det är ett problem alls att få ihop. Med 4 barn så är det ett riktigt logistikpussel och jag kan inte tänka mig att någon vardag kommer bli fri från aktiviteter. Ev att lördag kan bli det om ingen har matcher just den veckan.


    Själv skulle jag aldrig orka.
  • Venne

    Min 10-åring har 2 aktiviteter, varje är 1 gång i veckan. Mer än nog i både mitt och hennes tycke. Barn behöver också ta det lite lugnt och bara vara.

  • Anonym (Eller)

    Eller så får de göra det de trivs med och mår bra av. Vissa har aktiviteter nästan alla veckans dagar och andra mår bra av att bara ha en. Låt barnens intressen bestämma.

Svar på tråden Hur många aktiviteter är ok för mindre barn?