• Anonym (X)

    Osäker inför graviditet

    Har nyligen plussat, ett plus som var både efterlängtat av mig och min sambo. Men direkt efter greps jag av panik nästan. Har gått med konstant oro hur livet ska bli, tänk om jag blir lämnad, tänk om något går fel. Jag mår psykiskt dåligt fast detta var planerat. Har pratat lite med min partner om detta men han har nog svårt att förstå då han går på moln just nu.

    Har barn sedan tidigare så jag vet vad som väntar. Är detta normalt, vad gör man? :(

  • Svar på tråden Osäker inför graviditet
  • Anonym (Lina)

    Jag fick också panik.
    Det är såklart en stor omställning i livet att få barn så det är klart att man undrar hur det kommer att bli och hur livet kommer se ut med den lille, jag tror det är vanligt att reagera på det sättet du gör!
    Men oroa dig inte för mycket på förhand, det tar bara massa onödig energi. Du mår bara dåligt av att gå runt och vara orolig!

    Stort grattis till dig! :)

  • Greger

    Jag skulle ha pratat med en barnmorska på mödravården om hur jag känner. Förmodligen är de vana vid den här typen av känslor och kan hjälpa dig på bästa sätt.

  • Anonym (Jag med)

    Jag har fått panik varje gång jag blivit gravid. Första barnet panik över hur livet skulle förändras, hur vår relation skulle påverkas mm.
    Andra barnet panik över att orka med två barn osv.
    Sedan har jag blivit gravid 2 ggr till men fått sån panik i vecka 6 att det slutat med abort. Vilket jag ångrar nu. Jag tror att det är alla hormoner som påverkar mig kraftigt. Om jag blir gravid igen får jag inte låta dessa känslor styra utan bita ihop och se framåt.
    Det är naturligt att vara rädd.

    Kram!!

Svar på tråden Osäker inför graviditet