• Anonym (Ribban)

    Kärlek i obalans

    Hur ska man hantera om den ena parten i en kärleksrelation är kvar i förälskelsestadiet och har stora behov av kontakt, bekräftelse och närhet och den andra parten har gått vidare och känner sig helt trygg i relationen, älskar den andre men inte har dessa kärlekskänslor längre?

    Jag är den som ännu inte landat i relationen, och skulle behöva en längre inledande fas och det är fruktansvärt påfrestande att min partner gått vidare till någon trygg plats med mindre behov av bekräftelse när jag inte kan hitta dit själv för att mina behov av och utlopp för kärlelskänslorna liksom inte blir tillfredsställda. Det har gått för fort dit och jag har inte hunnit med min partner helt enkelt. Det gör att jag ofta känner mig ensam och osedd i relationen och desperat efter att åter väcka partnerns kärlekskänslor vilket leder till destruktiva tankemönster, medan min partner inte märker något. Jag känner mig också ofta avvisad vilket gör att jag försöker spela ett spel för att väcka partnerns intresse för mig och oss igen, men inte heller detta fungerar. Jag har försökt prata om det här men det är så svårt, och jag är rädd att det bara gör situationen värre.

    Jag har panik över denna situation och får jättemycket ångest av bristen på intim känslomässig kontakt med min partner. Jag är sedan innan en ganska otrygg person och behöver lång tid på mig för att landa i det stadie min partner kom till redan efter en månad. Jag sörjer att det blivit såhär och att jag inte kan se hur jag ska bli trygg i vår relation när vi hamnat i sånhär otakt?

    Någon som har några tankar om detta?

    Jag får så mycket ångest av det att jag flera gånger varit på väg att avsluta alltihop. I övrigt är min partner en fantastiskt fin och bra person, men hur jobbigt detta har blivit verkar vara omöjligt för denne att förstå.

  • Svar på tråden Kärlek i obalans
  • Anonym (xyz)

    Det handlar inte bara om att man är i olika stadier. Alla personer behöver inte samma saker i ett förhållande. Det blir lätt problem om man inte har samma behov, och naturligtvis ännu värre om man inte är medveten om skillnaderna.
    Troligen har ni inte samma behov. Googla på "kärlekens fem språk".

  • Anonym (Känner igen mig)

    Jag känner igen mig i din beskrivning, skillnaden är att det är en lång relation som krisade ihop sig totalt för att sedan mynna ut i ett nytt försök. Jag har förändrats mkt, jag är återigen attraherad och ja lite kär i min man. Första halvåret efter att vi började om så tyckte jag att vi var på samma känslomässiga plats, jag kände mig sedd och saknad och viktig och älskad igen, de senare månaderna har det sakta blivit annorlunda vardagen gör sig påmind bl.a. Jag är livrädd att han ska vilja lämna mig igen vilket gör mig extremt bekräftelsebehövande , men det får jag inte mkt av. Sexuell närhet är nästan det enda och vi har mkt sex. Jag sträcker mig alltid efter honom och då kramar han el pussar mig tillbaka men han kommer aldrig till mig Men jag saknar något ett omtänksamt sms en känsla av att jag är viktig och betydelsefull. Nu känner jag mig som barnvakt och älskarinna, jag tar större ansvar för barnen.

    Och jag har försökt hinta om hur jag känner och vad jag behöver, men jag kan inte prata med honom fullt ut, han tycker mkt av det jag känner är fånigt.

  • Anonym (LB)

    Det låter som att du är ganska ung. Tänkte på ditt stora behov av bekräftelse, otrygghet, "spelar spel" för att väcka intresse osv. Det låter som att du är ute efter dramatik? Svartsjuka? Att din partner ska måsta känna sig osäker på dig och därmed jaga dig?

    Är möjligen din partner äldre/mognare och kanske känner sig mer trygg i sig själv än du gör? Har denne sagt att den inte har dessa kärlekskänslor längre eller är det något du konstlat ihop själv när inte dina "spel" funkar?

  • Flisan79

    Jag håller med (xyz). Även om förälskelsestadiet ofta går över så brukar det hålla iaf 6-12 månader. Efter en månad så borde ni båda vara som plåster på varandra...typ. Fortfarande pirrande osv.

    Han kanske inte är sådan alls. Eller helt enkelt inte lika förälskad som du.

  • Anonym (Ribban)
    Anonym (xyz) skrev 2016-08-24 02:17:46 följande:

    Det handlar inte bara om att man är i olika stadier. Alla personer behöver inte samma saker i ett förhållande. Det blir lätt problem om man inte har samma behov, och naturligtvis ännu värre om man inte är medveten om skillnaderna.

    Troligen har ni inte samma behov. Googla på "kärlekens fem språk".


    Du har nog rätt, att vi inte har samma behov. Jag kollade upp det och det fanns mycket igenkänningsbart i det. jag ska ta upp det med min partner, det kan vara värt ett försök.
  • Anonym (Ribban)
    Anonym (LB) skrev 2016-08-25 18:48:14 följande:

    Det låter som att du är ganska ung. Tänkte på ditt stora behov av bekräftelse, otrygghet, "spelar spel" för att väcka intresse osv. Det låter som att du är ute efter dramatik? Svartsjuka? Att din partner ska måsta känna sig osäker på dig och därmed jaga dig?

    Är möjligen din partner äldre/mognare och kanske känner sig mer trygg i sig själv än du gör? Har denne sagt att den inte har dessa kärlekskänslor längre eller är det något du konstlat ihop själv när inte dina "spel" funkar?


    Jag är inte särskilt ung, men det stämmer definitivt att min partner är tryggare i sig själv än vad jag är. Antagligen konstlar jag ihop saker i mitt eget huvud i brist på kommunikation och mycket pga tidigare dåliga erfarenheter. Och dramatik jagar jag nog också, för att jag vill att något ska skaka liv i vår relation så att inte allt ska dö ut. För det är det som skrämmer mig, att hur bra den här personen än är, så svalnar mina känslor och min vilja till att anstränga mig för relationen när jag känner mig otillfredsställd och när det så fort tog slut på det pirriga stadiet för min partner så började jag direkt inom mig bygga upp en distans oss emellan för att skydda mig från mina egna förhoppningar på relationen. Den är liksom inte helt hundra, eller helt vad jag vill leva mitt framtida liv i som det är nu. Är det bara jag som kan "jobba" på mig själv i det här?
  • FrökenKanSjälv

    Om du redan efter en månad känner att du inte får det du vill av er relation så lär det knappast bli bättre längre fram.

    Försök istället hitta en man som funkar på samma sätt som du när det gäller pirrighet och bekräftelse så slipper du vända ut och in på dig själv för att passa in i mannens mönster.

Svar på tråden Kärlek i obalans