• Anonym (Fatti­gfälla­?)
    Äldre 25 Aug 08:51
    22125 visningar
    131 svar
    131
    22125

    Kan vi verkligen tala om "fattigfällan" som gjorts de senaste dagarna?

    Igår och idag har det varit debatt om den nya boken med titeln "Fattigfällan". Den handlar om en kvinna som hade eget företag och blev sjuk, men handläggningstider drog ut på tiden och socialen hade krav om att sälja bostadsrätten så kvinnan fick leva utan mat. Eftersom hon tvingades leva på kakor förstördes tydligen tänderna på sikt, samt att Kronofogden kom efter henne. F-skattsedeln fick hon ge upp för att kunna få försörjningsstöd.

    I den debatten som varit tycker jag att det är så konstigt perspektiv. Det är liksom bara kommentarer som "åhh, så hemsk - här har samhället brustit" och "huur kunde detta hända", "vad hände med skyddsnätet" och liknande.

    Är det fler än jag som långt inom sig tänker att "snälla nån. Kvinnan levde helt utan sparade medel. Hon startar företag utan god ekonomisk grund. Socialen kräver att hon inte äger en dyr bostadsrätt för utbetalning - vad är det som är så fel?".

    Eller med andra ord - hur vill de här människorna att det ska vara då?

    Varför är det bara perspektivet "åhh - här har samhället gjort fel igen" som kommer fram och aldrig "åhh, hon har grävt sin grav och se så det blev - jag ska akta mig för att inte göra samma misstag".

    Hur tänker andra?

  • Svar på tråden Kan vi verkligen tala om "fattigfällan" som gjorts de senaste dagarna?
  • Äldre 25 Aug 08:55
    #1

    Alla människor är alltid försvarslösa offer och alla myndigheter stora bovar helt utan empati, det vet väl alla...

  • Anonym (Undra­nde.)
    Äldre 25 Aug 08:56
    #2

    Hur hade hon råd med kakor undrar jag?

    Ingen ska kunna hamna i fattigdom.
    Vi skryter ju alltid om vår välfärd och våra bra system.

    Visa det då.

  • Anonym (Ff)
    Äldre 25 Aug 08:58
    #3
    Anonym (Undrande.) skrev 2016-08-25 08:56:09 följande:

    Hur hade hon råd med kakor undrar jag?

    Ingen ska kunna hamna i fattigdom.

    Vi skryter ju alltid om vår välfärd och våra bra system.

    Visa det då.


    Ja, och om man nu har råd med kakor varför tar man inte knäckebröd då istället.. Eller en brödlimpa?! =)
  • sextio­talist
    Äldre 25 Aug 09:00
    #4
    +1

    Skyddet är sämre för egna företagare än anställd, det är ingen hemlighet. Att starta ett företag innebär ofta att man har flera år med osäkerhet. Det är inte många som skulle starta egna företag om de hade tvungna att ha en egen stor buffert (och troligen hade det inte startats många företag heller).

    På arbetsförmedlingen så uppmuntrar man arbetslösa att starta eget (med diverse bidrag under det första halvåret), så signalerna från samhället säger "vi ser gärna att många, speciellt arbetslösa, startar eget". Men samtidigt så uppmanar dom att sätta sig i en väldigt sårbar situation.

    Man räknar med att det tar ungefär fem år innan man kan går runt på ett företag, dvs plocka ut en lön som man kan leva på.

    Att man ska gå i personlig konkurs för att t.ex försäkringskassan inte sköter sitt arbete, ja, det är en fattigdomsfälla.

  • Anonym (pia)
    Äldre 25 Aug 09:01
    #5
    Anonym (Fattigfälla?) skrev 2016-08-25 08:51:53 följande:
    Igår och idag har det varit debatt om den nya boken med titeln "Fattigfällan". Den handlar om en kvinna som hade eget företag och blev sjuk, men handläggningstider drog ut på tiden och socialen hade krav om att sälja bostadsrätten så kvinnan fick leva utan mat. Eftersom hon tvingades leva på kakor förstördes tydligen tänderna på sikt, samt att Kronofogden kom efter henne. F-skattsedeln fick hon ge upp för att kunna få försörjningsstöd.

    I den debatten som varit tycker jag att det är så konstigt perspektiv. Det är liksom bara kommentarer som "åhh, så hemsk - här har samhället brustit" och "huur kunde detta hända", "vad hände med skyddsnätet" och liknande.

    Är det fler än jag som långt inom sig tänker att "snälla nån. Kvinnan levde helt utan sparade medel. Hon startar företag utan god ekonomisk grund. Socialen kräver att hon inte äger en dyr bostadsrätt för utbetalning - vad är det som är så fel?".

    Eller med andra ord - hur vill de här människorna att det ska vara då?

    Varför är det bara perspektivet "åhh - här har samhället gjort fel igen" som kommer fram och aldrig "åhh, hon har grävt sin grav och se så det blev - jag ska akta mig för att inte göra samma misstag".

    Hur tänker andra?
    Man får inte försörjningsstöd om man har tillgångar,, bostäder. likvida medel eller dyligt
  • Anonym (Fatti­gfälla­?) Trådstartaren
    Äldre 25 Aug 09:02
    #6
    Anonym (Undrande.) skrev 2016-08-25 08:56:09 följande:

    Hur hade hon råd med kakor undrar jag?

    Ingen ska kunna hamna i fattigdom.
    Vi skryter ju alltid om vår välfärd och våra bra system.

    Visa det då.


    Det var tydligen utgångna storpack i någon specialbutik.

    Nej, jag kan väl också tycka att ingen ska behöva svälta. Det var väl det att hon ägde en bostadsrätt i Stockholm som gjorde att hon alls nekades pengar, som jag förstått det hela, men lite matkuponger skulle de väl kunna hosta fram, tycker man.
  • Äldre 25 Aug 09:15
    #7

    Fast alltså, har man pengar till kakor så har man pengar till ärtor/bönor potatis och lök, vilket man klarar sig bra på länge. En tandborste kostar bara några kronor. Här kan jag se ett problem - som man ser rätt ofta här på FL. Folk vet inte hur man lagar billig och nyttig mat. Den kunskapen har gått förlorad på många håll.

    Men handläggningstiderna är helt klart ett problem. Man måste ha en buffert på några månader annars riskerar man att stå helt utan inkomst vid sjukdom. Det är inte acceptabelt.

  • Anonym (Undra­nde.)
    Äldre 25 Aug 09:23
    #8
    Anonym (Ff) skrev 2016-08-25 08:58:50 följande:
    Ja, och om man nu har råd med kakor varför tar man inte knäckebröd då istället.. Eller en brödlimpa?! =)
    Exakt.

    Så det är fan bara bullshit.
  • Äldre 25 Aug 09:28
    #9
    sextiotalist skrev 2016-08-25 09:00:11 följande:

    Skyddet är sämre för egna företagare än anställd, det är ingen hemlighet. Att starta ett företag innebär ofta att man har flera år med osäkerhet. Det är inte många som skulle starta egna företag om de hade tvungna att ha en egen stor buffert (och troligen hade det inte startats många företag heller).

    På arbetsförmedlingen så uppmuntrar man arbetslösa att starta eget (med diverse bidrag under det första halvåret), så signalerna från samhället säger "vi ser gärna att många, speciellt arbetslösa, startar eget". Men samtidigt så uppmanar dom att sätta sig i en väldigt sårbar situation.

    Man räknar med att det tar ungefär fem år innan man kan går runt på ett företag, dvs plocka ut en lön som man kan leva på.

    Att man ska gå i personlig konkurs för att t.ex försäkringskassan inte sköter sitt arbete, ja, det är en fattigdomsfälla.


    Precis så...
  • Anonym (Fatti­gfälla­?) Trådstartaren
    Äldre 25 Aug 09:28
    #10

    Jag har ju inte läst hela boken, men ska göra det så fort den kommer från bibblan. Nu läste en till artikel på SR där det står att det här pågick i fem år! Det låter ju skumt att hon varesig fick sjukpenning, socialbidrag eller hann bli frisk på så lång tid. Måste läsa boken, känner jag.

    Lite skumt är att det står att hon för det mesta bara kunde äta var tredje dag, och samtidigt står det att hon som grädde på moset "blev lönnfet av den dåliga maten".

Svar på tråden Kan vi verkligen tala om "fattigfällan" som gjorts de senaste dagarna?