• Anonym (orolig)

    Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??

    Jag har precis ringt socialen och gjort en anonym orosanmälan om ett barn (11 år) i min närhet. Nu hoppas jag att det var rätt. Det är ju just en oro jag har - jag har inga bevis för att något är fel...

    Barnet är en skolkamrat till mitt barn och det är följande saker jag reagerat på:

    - barnet hamnar ofta i konflikter med kamraterna och använder rätt grovt språk
    - barnet har berättat att pappa dricker och att barnet är oroligt/ledset över det
    - barnet har berättat att det snattar
    - barnet har berättat att det inte sköter sin kroniska sjukdom som det ska utan ljuger för föräldrarna (som jag inte känner) om detta
    - barnet verkar vara utanför i sin klass

    Inget av detta är väl ensamt en orsak att orosanmäla, men sammantaget kände jag till slut att jag inte ville riskera att vara en del i att barnet om tio år sitter och säger "varför var det ingen som reagerade?". Det har man ju hört om....

    Vad tycker ni. Har jag gjort rätt eller har jag överreagerat??

  • Svar på tråden Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??
  • Anonym (Bella)

    Att anmäla anonymt är enbart ryggradslöst.

  • Anonym (berit)

    Bra att du gjorde en anmälan. Ryggradslöst att du gjorde det anonymt.

  • Anonym (!)

    Hur vet du allt detta ? Har barnet berättar för dig ?
    Anonymt är fegt

  • Frontline

    Pffft att vara anonym är lika med som osanning.
    Stå för det istället.
    Även jag skulle kunna ringa anonymt och sätta vilken familj i skiten..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Bella)

    Barnet "har berättat" för vem, barnet "verkar" enligt vem???
    Vad menar du ts?
    Varför gör du så mot en familj du inte känner om du inte kan står för det?

    Såna som du... ger jag inte mycket för.

  • Anonym (Nej)

    Jag tycker inte det är fegt att anmäla anonymt! Om man riskerar att sätta barnet, eller sitt eget barn som kanske berättat "hemlisar", i en alldeles för svår sits så är anonym anmälan alldeles perfekt! Man sätter inte föräldrar i skiten genom att orosanmäla, man hjälper istället ett barn som har det svårt!

  • Söderpappan

    Det är ryggradslöst att skriva anonymt i en tråd att ts har varit ryggradslös!

    Bättre en anmälan som visar sig bara vara "fel" än att det faktiskt behövdes en anmälan utan att det gjordes någon. Svårt när du skriver att du inte har några bevis dock, då kanske man bör undvika det. Kan inte svara på om du gjort rätt.

  • Anonym (M)

    Tycker det är bra att du anmälde. Om en ev utredning visar att inget är fel så är allt bra, om något annat kommer fram kommer barnet att vara dig tacksam.

Svar på tråden Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??