• Anonym (X)

    Varför är folk så dum som vill föda vaginalt?

    Det har jag aldrig begripit. Mammor som självmant vill utsätta sig för en vaginal förlossning, helst utan bedövning. Då är det tydligen som allra bäst! Ligga där och plågas i timmar, spricka från Ystad till Haparanda för att sedan kissa/bajsa ner sig i ett år efteråt. Nä, nu blir inte alla så skadade men många. Jag har hört hur psykiskt påfrestande det är att få såna förlossningsskador, det drabbar flera tusen per år.

    Skulle aldrig någonsin utsätta mig för det. Det är tortyr. Ska snart in och göra mitt tredje planerade snitt, det är skönt att veta att jag kommer komma hem med underlivet i behåll. Det är bara smarta kvinnor som väljer kejsarsnitt.

  • Svar på tråden Varför är folk så dum som vill föda vaginalt?
  • Anonym (Lf)
    Anonym (X) skrev 2016-08-26 12:46:54 följande:

    Det har jag aldrig begripit. Mammor som självmant vill utsätta sig för en vaginal förlossning, helst utan bedövning. Då är det tydligen som allra bäst! Ligga där och plågas i timmar, spricka från Ystad till Haparanda för att sedan kissa/bajsa ner sig i ett år efteråt. Nä, nu blir inte alla så skadade men många. Jag har hört hur psykiskt påfrestande det är att få såna förlossningsskador, det drabbar flera tusen per år.

    Skulle aldrig någonsin utsätta mig för det. Det är tortyr. Ska snart in och göra mitt tredje planerade snitt, det är skönt att veta att jag kommer komma hem med underlivet i behåll. Det är bara smarta kvinnor som väljer kejsarsnitt.


    Dum?
    Varför är man dum om man föder vaginalt?
    Det är ju dessutom inte bara att säga "jag vill ha ett kejsarsnitt"
    Det ska läkare bestämma om..
    Det är vad jag förstått inget som man kan kräva.
    Jag har fött vaginalt en gång, sprack inget, jag har inga problem efteråt.
    Självklart finns det dom som får allvarlig skador av en vaginal förlossning, men det finns ju faktiskt risker med kejsarsnitt också, men jag kallar inte dom dumma som föder med kejsarsnitt för det
  • Anonym (qq)

    hur är det dumt att göra som naturen skapat oss för tusentals år sen?

    Jag har varit igenom både ett snitt och en vaginal förlossning. Du som bara har varit igenom snitt kanske inte ska snacka så mycket. 

  • Anonym (Lisa)

    Jag födde vaginalt eftersom det är bäst för barnet och eftersom man inte får välja. De är ju inte direkt så att barnmorskan frågar "vill du ha kejsarsnitt eller föda vaginalt?"
    Jag ville inte ha någon annan smärtlindring än lustgas men det slutade ändå med ryggbedövning. Ryggbedövning förstörde endast för mig. Kände inte av någon värk alls plus att värkarbetet minskade och blev svagare så jag fick värkstimulerande dropp.
    Jag kommer inte ta ryggbedövningen vid nästa förlossning. Enbart lustgas.

  • Hilda77

    En tråd som man inte borde svara i.

    Men. Ska in och göra mitt andra snitt om några veckor. Första gjordes av medicinska anledningar. Detta görs för att jag fått komplikationer av att ha ett tidigare snitt.

    Så min livmoder ryker, barnet blir prematurt och inga fler barn för mig.

    Kan säga att jag hellre haft komplikationer som kan åtgärdas o fött vaginalt än att sitta i den sits jag är i nu.

    Kejsarsnitt är bra men folk glömmer lätt att det kan bli komplikationer även där.

  • cosinus

    För att:

    Jag inte vill ha en stor bukoperation i onödan. Jag har opererat ett knä, det var inte direkt valbart, det var klart värt operationen eftersom benet fungerar igen men det är känselbortfall runt ärret, det finns ställen på knät som gör galet ont om jag slår i och det är klart att det var bättre i originalskick.

    Om man då kan välja på att slippa opereras, att faktiskt få en rätt så god möjlighet att återgå i originalskick så är det för mig ett enkelt val. Jag har kunnat välja, jag har t o m kunnat välja att föda vaginalt i säte eftersom jag hade nog stora bäckenmått, barnet hade godkända mått och jag inte gick över för länge.

    Sen kan vaginala förlossningar ge hemska skador ja, men de kan också lämna kroppen i princip helt oberörd. Hade jag gjort fyra snitt kan jag inte i min vildaste fantasi tro att jag läkt lika bra. För mig är det ett jättelätt val, jag vill givetvis göra det som har bäst chans att vara så skonsamt för kroppen som möjligt.

    Sen att det gör ont, ja det gör det. Fast helt ok. Sen att jag väljer bort bedövning. Ja det gör jag för ska jag ha en så bra chans som möjligt att faktiskt inte gå sönder. Att slippa avstannade värkarbete och annat tjorv som t ex EDA kan ge, då vill jag ha känsel överallt, kunna styra precis hur och när jag ska ta i och inte ta i. Och tja, det funkade ju bevisligen, fyra ggr t o m.

  • taquine

    Och hur vet du det om du aldrig fött vaginalt ? Fan så korkat..
    Smarta kvinnor väljer kejsarsnitt? Är det du som står för fredagstråden tro..

    Har fött vaginalt och har noll problem efter dom, tror du ska ta alla skräckhistorier med en stor näve salt... 


    Goodness me
  • Fiona M

    Man ska få välja själv (i den mån det är medicinskt möjligt), och förstår inte varför folk har åsikter om andras snitt eller vaginalförlossningar öht.

Svar på tråden Varför är folk så dum som vill föda vaginalt?