• alesig

    Hur frågar man "plast morfar" om han vill ha den riktiga morfar rollen

    Som rubriken lyder...

    Vad kan vi hitta på för fint då vi ska fråga "plast morfar" om han vill bli barnets rikiga morfar?

    Tyvärr vill inte vårt framtida barns morfar inte ha morfar rollen då han tycker jag är tillsammans med fel människa (det är inget fel på min sambo alls) alla tycker om honom utom min så kallade pappa. Detta besked jag fick av honom att han ej vill bli morfar till vårt framtida barn har givetvis tagit mig hårt. Så därför känns det väldigt viktigt att det blir något fint utav de hela då vi frågar min mammas sambo ifall han skulle vilja bli barnets morfar. Han är en fantastisk människa och vet att han skulle bli världens bästa morfar. Men man måste ändå fråga. Så kom gärna med en massa förlag på hur man kan göra för att det ska bli så fint som möjligt.

  • Svar på tråden Hur frågar man "plast morfar" om han vill ha den riktiga morfar rollen
  • Lilla C

    Tråkigt att din pappa säker så. Även om han inte gillar din sambo så är det fel att straffa ett barn. Han kanske ändrar sig? Oavsett är det han som missar något!

    Man kan kanske ge "plastmorfar" en ultraljusdbild med frågan vill du vara min morfar?

  • Anonym (Stephanie)

    Är du alltså gravid nu? Annars kan ju mycket vatten rinna under broarna innan det ens blir ett barn.

    Vad är det du tänker skulle bli skillnad om du frågade? Jag tänker att om han vill engagera sig i ert (framtida) barn så är det väl för att han bryr sig om hen oavsett vilken definition ni har av hans roll.

    Om det "bara" handlar om att få kalla din mammas sambo "morfar" så tänker jag att det väl kan vänta tills barnet är fött och det kommer upp naturligt. Ser ni att han engagerar sig i babyn kan det ju vara naturligt att fråga om det är det ok att hen kallar honom morfar.

  • Klickerträna

    - Köp en vit t-shirt och tryck potatistryck: vill du vara morfar till X?

    - Spela in en liten video med bilder på magen/ultraljud/barnrum/vad du vill, och klipp sist in en bild med frågan om han vill vara morfar.

    - Beställ en tårta där ni skriver frågan på. Kom på överraskningsfika. "Vill ni vara Xs mormor och morfar?" Eller liknande text.

  • backatFL

    Den med ultraljudsbilden (ovan) var jättebra - han kommer säkert att bli jätteglad! :)

  • Akira Öken

    Vad tråkigt att din pappa agerar på det viset.

    Är det så att du lite vill "straffa" honom genom att ge morfars-titeln till en annan person?

    Jag tänker att det inte behöver vara så formellt, man kan ha två morfadrar.

    Precis som någon skrivit ovan, kanske din pappa hinner ta sitt förnuft till fånga. Det är nog inte många som kan motstå en bebis.

    Det blir oftast inte helt bra om man agerar i affekt.


  • Anonym (Martina)

    Jag tror inte du behöver fråga alls egentligen, för om han lever med din mamma så blir han nog automatiskt morfar. Mina barn har tex två mormödrar och morfädrer just för att båda mina föräldrar lever i nya relationer. Det är mormor Kajsa och mormor Anna (påhittade namn), och morfar Kalle och morfar Ville för barnet. Så det behöver inte vara nån stor grej....

  • alesig
    Akira Öken skrev 2016-08-27 07:46:45 följande:

    Vad tråkigt att din pappa agerar på det viset.

    Är det så att du lite vill "straffa" honom genom att ge morfars-titeln till en annan person?

    Jag tänker att det inte behöver vara så formellt, man kan ha två morfadrar.

    Precis som någon skrivit ovan, kanske din pappa hinner ta sitt förnuft till fånga. Det är nog inte många som kan motstå en bebis.

    Det blir oftast inte helt bra om man agerar i affekt.


    Jag förstår din tanke och jag har funderat över detta noggrant. Jag tycker han har bränt alla sina chanser.
  • alesig
    Anonym (Stephanie) skrev 2016-08-27 07:37:34 följande:

    Är du alltså gravid nu? Annars kan ju mycket vatten rinna under broarna innan det ens blir ett barn.

    Vad är det du tänker skulle bli skillnad om du frågade? Jag tänker att om han vill engagera sig i ert (framtida) barn så är det väl för att han bryr sig om hen oavsett vilken definition ni har av hans roll.

    Om det "bara" handlar om att få kalla din mammas sambo "morfar" så tänker jag att det väl kan vänta tills barnet är fött och det kommer upp naturligt. Ser ni att han engagerar sig i babyn kan det ju vara naturligt att fråga om det är det ok att hen kallar honom morfar.


    Jag har funderat noggrant över detta och känner att han har bränt alla sina chanser till att få bli morfar. Duger de inte nu så kan han fet glömma att han kan komma den då det passar honom . Han har gjort sitt val
  • alesig
    Lilla C skrev 2016-08-27 07:33:27 följande:

    Tråkigt att din pappa säker så. Även om han inte gillar din sambo så är det fel att straffa ett barn. Han kanske ändrar sig? Oavsett är det han som missar något!

    Man kan kanske ge "plastmorfar" en ultraljusdbild med frågan vill du vara min morfar?


    Tack, det var en väldigt fin grej man kan göra :) :)
  • alesig
    Klickerträna skrev 2016-08-27 07:44:47 följande:

    - Köp en vit t-shirt och tryck potatistryck: vill du vara morfar till X?

    - Spela in en liten video med bilder på magen/ultraljud/barnrum/vad du vill, och klipp sist in en bild med frågan om han vill vara morfar.

    - Beställ en tårta där ni skriver frågan på. Kom på överraskningsfika. "Vill ni vara Xs mormor och morfar?" Eller liknande text.


    Ååå va många fina förslag!! Tack :) :) :)
Svar på tråden Hur frågar man "plast morfar" om han vill ha den riktiga morfar rollen