• Äldre 28 Aug 09:05
    1014 visningar
    3 svar
    3
    1014

    Hemsk arbetsplats

    Vad göra?

    Nytt jobb på ny skola... Och redan har de andra lärarna börjat ta över min roll.

    Vi arbetar med så att fler lärare ska vara i klass, och jag har huvudansvar. Men det verkar inte de andra två lärarna tycka. Under de två veckor jag jobbat där har de tagit över helt. Vad jag säger el tycker spelar ingen roll. Jag får ofta pikar och ibland även inför eleverna.

    Jag har tio års erfarenhet och har arbetat på olika skolor.... Har inte varit med om detta förut.

    Jag vill inte jobba kvar... Jag vet att jag borde säga till men jag har svårt för sånt... Två veckor in på terminen... Ska jag säga upp mig? Det är en liten skola och alla är bästisar med varandra och rektorn och hela alltet....

  • Svar på tråden Hemsk arbetsplats
  • Anonym (Ja)
    Äldre 28 Aug 09:42
    #1

    Om du inte trivs och inte heller orkar ta en konflikt (förstår det om alla är så tighta, kul vara kvar då efteråt), så ja säg upp dig. De skriker ju efter lärare överallt, så nytt jobb får du ju. Går alltid säga ngt om varför du slutar kort efter du börjat till nya arbetsgivaren. Men du måste börja stå upp för dig själv och inte fly. Kan du prova att säga något och ta upp det. Får du inte gehör, så säger du upp dig då?

  • Äldre 28 Aug 10:31
    #2

    Jag håller med med svaret ovan.

    Försök att ha överseende med alla fel i min text, är ej svensk och det tar tid att bemästra språket :D

    Om du är en behörig lärare lär du inte ha svårt att hitta jobb någon annanstans.

    Först skulle jag dock ta möjligheten att öva att stå på mig, se om man kan vända situationen. Vissa människor tar precis den platsen man tillåter, utan att själv ha insikt över vad som är rimligt eller passande.

    Om de inte lyssnar på vad du säger, säg det igen, på ett lite mer markerande, lugnt sätt. Låt inte eventuella pikar gå förbi oreagerade. Pausa, se till att det blir ögonkontakt. Vad du säger då är inte så viktigt. Ett lugnt (ej hotande ;) ) "jaha?" kan räcka eller "tycker du så?". Sen fortsätter du med vad du höll på med. Om dina kollegor är ens halvvettiga borde ett mjukt men tydligt markerande av gränser börja fungera.

    Skriv ett brev som rektorn och kollegorna får. Förklara på ett ganska neutralt sätt att du skulle vilja ha ett gemensamt möte där ni kan utveckla och förtydliggöra balansen gällande samarbetet i klassrummet. Nämn också att det skulle vara bra att diskutera kommentarerna som kanske sägs skämtsamt men som möjligtvis inte är så passande inför eleverna (pikarna, avbeväpna dem).

    Inför mötet får du samla exempel på olika situationer och pikar. Skriv ner dem för din egen skull, så att du kan beskriva konkreta händelser om de för lätt försöker vifta bort och neka att det finns nåt att förbättra gällande samarbetet.

    Betona samtidigt att du har sett och ser fram emot att jobba tillsammans och att du tycker att ni alla har mycket att ge. "Det behövs bara lite finjusteringar för att vi kan stöda varandra och jobba tillsammans på ett givande sätt med elevernas bästa i tankarna".

    Att kriga hjälper inte om det ska bli fungerande samarbete i fortsättningen. Kanske är de bara så vana vid varandra och sina sätt att de har svårt att släppa in en ny kollega direkt. Kanske behöver de mer tid för att börja se vem du är med dina styrkor. Till och med pedagoger kan ibland misslyckas med det pedagogiska och mångsidiga helhetsbildtänkandet..

    Att skriva ett brev och kalla in ett möte gör att det finns någon dokumentation över situationen och då är det svårare för rektorn att inte göra någonting åt saken.

    Visst kommer det att kännas obehaglig, men som sagt, ta det som en övning! Du kan alltid byta om det inte blir bättre där du är nu!

  • Anonym (*))
    Äldre 28 Aug 10:54
    #3

    Säg upp dig, finns gott om jobb för lärare.

    Men innan du slutar kan du ju tala om varför du slutar, så kanske de får sig en tankeställare. 

Svar på tråden Hemsk arbetsplats