• Anonym (Social fobi!)

    Social fobi John?

    Börjar på nytt jobb. Jobbar självständigt.

    Har social fobi. Gillar ej nya kontakter.

    Nu vill dem andra att jag ska vara social på jobbet, fika med dem med mera. Folk på jobbet letar upp mig på Facebook med.

    Vad ska jag göra? Små prat är okej Hur läget är.

    Men jag vill inte mer.

    Folk börjar nu på jobbet bli sura.

    Hjälp!!!

  • Svar på tråden Social fobi John?
  • Anonym (Social fobi!)

    Vill inte heller ha en massa konflikter med folk.

    Blev arbetsmobbad på mitt förra jobb delvis var den sociala kontakten en del av det.

  • Anonym (L)

    Svårt det där. Att vara social med kollegor brukar anses ingå i jobbet, även om det inte står så i arbetsbeskrivningen. Finns det någon på jobbet du känner att du kan prata med, så att du kan förklara hur du fungerar? Förklara att det inte har att göra med dem personligen, utan att det är du som inte klarar att vara så social.

  • Anonym (Social fobi!)
    Anonym (L) skrev 2016-08-28 10:23:44 följande:

    Svårt det där. Att vara social med kollegor brukar anses ingå i jobbet, även om det inte står så i arbetsbeskrivningen. Finns det någon på jobbet du känner att du kan prata med, så att du kan förklara hur du fungerar? Förklara att det inte har att göra med dem personligen, utan att det är du som inte klarar att vara så social.


    Nä det finns tyvärr ej det.

    Känner mig maktlös.
  • Anonym (qq)

    men du får ju tala om för dem att du har social fobi, de kommer lugna sig då. Om du förklarar hur du funkar, att det går bra i små dosen men att du sen behöver koncentrera dig på jobbet, det är ju ändå därför du är där. 

    om du inte direkt kommer på någon du skulle kunna tala med om det, får du ta det med chefen som sen kan berätta om det nån gång du inte är med, om det känns ok för dig. Det behöver inte bli nån stor affär av det, men om de inte vet nånting kommer det troligen leda till lite skitsnack och att de tror du inte gillar dem eller liknande. 

  • Anonym (Social fobi!)
    Anonym (qq) skrev 2016-08-28 10:29:04 följande:

    men du får ju tala om för dem att du har social fobi, de kommer lugna sig då. Om du förklarar hur du funkar, att det går bra i små dosen men att du sen behöver koncentrera dig på jobbet, det är ju ändå därför du är där. 

    om du inte direkt kommer på någon du skulle kunna tala med om det, får du ta det med chefen som sen kan berätta om det nån gång du inte är med, om det känns ok för dig. Det behöver inte bli nån stor affär av det, men om de inte vet nånting kommer det troligen leda till lite skitsnack och att de tror du inte gillar dem eller liknande. 


    Nä men chef vet om det. Har anpassat jobbet efter det och andra funktionsnedsättningar.

    Nja vill inte skylt om det

    Det blir värre.
  • Anonym (qq)
    Anonym (Social fobi!) skrev 2016-08-28 10:38:45 följande:
    Nä men chef vet om det. Har anpassat jobbet efter det och andra funktionsnedsättningar.

    Nja vill inte skylt om det

    Det blir värre.
    men då måste din chef kunna stötta lite till. Jättebra att han/hon vet om det men om det ska fungera i den dagliga verksamheten så att du inte ska behöva oroa dig över hur de andra tycker så låter det ju som att det krävs nåt mer.

    Jag som anställd hade uppskattat väldigt om nån av mina kollegor berättade att den hade det så som du har det. Då hade jag försökt stötta och hjälpa snarare än undra över varför personen inte ville vara med socialt.
  • Anonym (L)
    Anonym (Social fobi!) skrev 2016-08-28 10:38:45 följande:
    Nä men chef vet om det. Har anpassat jobbet efter det och andra funktionsnedsättningar. Nja vill inte skylt om det Det blir värre.

    Jag tror tvärtom. Om du inte är öppen om det så kommer situationen att bli värre. De kommer tro att du är en grinig jävel som inte tycker om dem. Om du är öppen så förstår nog de flesta att du bara inte kan och orkar. Hoppas att din chef kan hjälpa dig, och förklara för dem på ett bra sätt!
  • Anonym (ID)

    Mina kollegor på jobbet vet om mina problem. Jag har inte social fobi men lider av depression och har periodvis jobbigt med för mycket prat med folk. Då det redan ingår i jobbet så föredrar jag att vara själv under rasterna. Är aldrig med på after work eller träffas hemma hos någon. Har en förstående chef som brukar låta mig slippa kick off på hösten eller åtminstone slippa delar av det.
    Jag har insett att det är lättare för folk att acceptera mig om dom vet om vad jag lider av så jag har valt att vara öppen om det på jobbet. Mina kollegor frågar mig och vill gärna att jag kommer med men förstår att jag alltid säger nej. Och har full förståelse för att jag väljer en ljudbok eller musik i öronen på rasterna istället för att prata med kollegor.

  • Anonym (Tilda)

    Vad får du för behandling? Jag tycker du ska satsa på att bli frisk istället, inte pågrund av det här utan för att du ska må bättre. Det finns olika slags terapi och medicin.

  • Anonym (Social fobi!)
    Anonym (Tilda) skrev 2016-08-29 05:38:49 följande:

    Vad får du för behandling? Jag tycker du ska satsa på att bli frisk istället, inte pågrund av det här utan för att du ska må bättre. Det finns olika slags terapi och medicin.


    Fått kbt , hjälpt lite. Medecin tar jag. Det är kroniskt säger psykratrin går ej att bota.
Svar på tråden Social fobi John?