• Äldre 28 Aug 11:38
    3882 visningar
    15 svar
    15
    3882

    Hur mkt ska man ställa upp och hjälpa exet med barnet på hans veckor/helger?

    Jag och mitt ex har en son på 8 år. Vi är separerade sedan 7 år. Han jobbar inom vården och dom helger han är barnfri så jobbar han mer eller mindre från morgon till kväll hela helgen, vilket innebär att han har dåliga möjligheter att hitta på nåt då. Jag jobbar i butik, och jobbar mina barnfria lördagar. Så jag har hela lördag em, kväll och hela söndagen ledig när jag är barnfri. Brukar då passa på att göra sånt som inte går att göra när jag har sonen (fara på dans, gå på bio med vänner, festa, osv osv), men ganska ofta är jag ändå bara hemma på mina barnfria helger.

    Nu händer det nån gång ibland att sonens pappa frågar mig om jag kan ha han på lördagen för han ska på fest. Nu till helgen har jag tex fått den frågan. Absolut om jag hade varit planlös. MEN för en gångs skull så har jag planer på lördag, och nu var det längesen jag var ut på nåt och skulle verkligen behöva det.

    Fick dåligt samvete när jag förklarade för honom att jag redan har planer. Borde jag ställa in mina planer och ta sonen på lördag så han får gå på fest? Jag har i stort sett aldrig frågat honom om han kan ta sonen på sin barnfria vecka, utan jag ser det som att mina barnveckor så har jag ingen möjlighet att hitta på saker där jag inte kan ha med sonen, och jag trivs ganska bra med att ha den strukturen. Har typ aldrig haft barnvakt av nån annan heller för att jag velat ut på nåt när sonen är hos mig.

  • Svar på tråden Hur mkt ska man ställa upp och hjälpa exet med barnet på hans veckor/helger?
  • Anonym (Enkel­t)
    Äldre 28 Aug 11:43
    #1

    Har du inga planer så kan du hjälpa till, men du ska inte ställa in dina planer pga att han vill gå på fest.
    Jag har barn på heltid, mitt ex på halvtid (ett av mina barn är hans). Behöver jag gå på något, eller vill gå ut och äta eller något så frågar jag honom. Kan jag planera datum själv så lägger jag det på hans barndagar och ber honom ta två barn istf ett, men när det gäller jobbsaker kan jag inte välja och då blir det som det blir. 
    Han har bett mig om hjälp EN gång...
    Ibland har han något planerat med eller utan vårt gemensamma barn och då brukar han försöka hitta ett sätt att få ihop det, men går det inte så går det inte och det är bara för mig att gilla läget.

  • Anonym (Tilt)
    Äldre 28 Aug 12:22
    #2

    Precis så mycket som du känner för:) Det är ju mysigt att få extra tid med sitt barn! Har du andra planer som du föredrar, så säg nej!

  • Anonym (B)
    Äldre 28 Aug 12:31
    #3

    Nej. Det finns ingen anledning att ställa in dina planer för att hans ska på fest.

    Jag tycker du kan ställa upp när du inte har planer och vill , men inte ställa in dina planer.

    Din fritid och nöjen är inte mindre viktiga än hans fritid och nöjen.

    ( om den andra föräldern blir sjuk , råkar ut för en olycka är det en annan sak såklart )

  • Anonym (qq)
    Äldre 28 Aug 12:34
    #4

    nej inte om du redan hade planer. Det är ju absolut ok att han frågar dig först så barnet slipper vara hos barnvakter, så det är ju rätt tänkt kan jag tycka. Men han kan ju inte utgå från att du alltid bara sitter hemma

  • Äldre 28 Aug 15:17
    #5

    En sak är ju om du blir glad för att du får ha sonen mer tid för att du ändå inte har något för dig. Om ni båda har planer ni vill genomföra, så är hans fest inte viktig för dig, så varför ska du ställa upp,bara för att?  Han får väl lära sig planera sitt liv precis som du gör eller fixa barnvakt på sitt håll. Har man barnen och det är en barnfri fest så får man väl annars låta bli att gå svårare är det inte.

    Ingen av oss jobbar helger så då har vi istället kunnat byta helg rakt av. 

  • Äldre 28 Aug 16:38
    #6

    är hans fest viktigare än dina planer?! 

  • Äldre 28 Aug 21:50
    #7

    Om han jobbar helg ofta är han väl ledig i veckorna istället?

  • Äldre 29 Aug 17:04
    #8
    Dixie skrev 2016-08-28 16:38:48 följande:

    är hans fest viktigare än dina planer?! 


    Haha inte enligt mig =)
    Men får lite dåligt samvete å känner det som mitt ansvar att ha sonen en extra helg så han kan gå på fest nån gång ibland. Men samtidigt är det ju inte mitt val att jobba inom det han jobbar med så han har en hel del helgjobb så..
  • Äldre 29 Aug 17:05
    #9
    Monkii skrev 2016-08-28 21:50:54 följande:

    Om han jobbar helg ofta är han väl ledig i veckorna istället?


    Han är ledig ett par vardagar dom veckor han jobbar helg.
  • Äldre 29 Aug 17:06
    #10
    Anonym (Tilt) skrev 2016-08-28 12:22:32 följande:

    Precis så mycket som du känner för:) Det är ju mysigt att få extra tid med sitt barn! Har du andra planer som du föredrar, så säg nej!


    Sonen är dock väldigt pappig just nu, och vill allra helst va med pappa så ofta det går, även mina veckor. Så tror inte han skulle va överlycklig för att va med mig när det är pappahelg =/
  • Äldre 29 Aug 17:07
    #11
    Anonym (B) skrev 2016-08-28 12:31:35 följande:

    Nej. Det finns ingen anledning att ställa in dina planer för att hans ska på fest.

    Jag tycker du kan ställa upp när du inte har planer och vill , men inte ställa in dina planer.

    Din fritid och nöjen är inte mindre viktiga än hans fritid och nöjen.

    ( om den andra föräldern blir sjuk , råkar ut för en olycka är det en annan sak såklart )


    Ok tack! :)
    Självklart blir det annat om det blir sjukdom eller olycka så.. då sätter man ju sitt andra åt sidan..
  • Äldre 29 Aug 17:10
    #12
    mammalovis skrev 2016-08-28 15:17:37 följande:

    En sak är ju om du blir glad för att du får ha sonen mer tid för att du ändå inte har något för dig. Om ni båda har planer ni vill genomföra, så är hans fest inte viktig för dig, så varför ska du ställa upp,bara för att?  Han får väl lära sig planera sitt liv precis som du gör eller fixa barnvakt på sitt håll. Har man barnen och det är en barnfri fest så får man väl annars låta bli att gå svårare är det inte.

    Ingen av oss jobbar helger så då har vi istället kunnat byta helg rakt av. 


    Självklart blir jag glad över extra tid med sonen. Men tror inte han blir jättenöjd å få mindre pappatid då han är väldigt pappig just nu..
    Jo en annan planerar ju allt utifrån mina barnveckor å barnfria men han har inte riktigt lärt sig det än. Men sen så är de ju inte så lätt för han å festa sina barnfria helger heller då han ofta jobbar sena kvällar å tidiga mornar då. Men det är ju ändå inte mitt problem kan jag tycka..
  • Äldre 29 Aug 18:19
    #13
    tuffloysan skrev 2016-08-29 17:10:08 följande:
    Självklart blir jag glad över extra tid med sonen. Men tror inte han blir jättenöjd å få mindre pappatid då han är väldigt pappig just nu..
    Jo en annan planerar ju allt utifrån mina barnveckor å barnfria men han har inte riktigt lärt sig det än. Men sen så är de ju inte så lätt för han å festa sina barnfria helger heller då han ofta jobbar sena kvällar å tidiga mornar då. Men det är ju ändå inte mitt problem kan jag tycka..
    Det är ju bra att du känner dig positivt inställd till mer tid, men om sonen samtidigt blir ledsen, känns det ju inte i min värld rätt att säga okej och låta sonen gå miste om pappatid som han inte tar igen en annan dag. Visst det är inte lätt att få nytt jobb, men där har ju pappan ändå en valmöjlighet eller att byta jobbhelg om det fungerar för dig eller att gå ner i tid. Så han är ju inte låst vid att du alltid ska ställa upp. Så tänk efter hur gärna du vill genomföra dina planer när du bestämmer vad du ska lämna för besked.
  • Anonym (nix)
    Äldre 29 Nov 11:37
    #14

    Kan inte se varför du skulle planera om din helg efter hans behov. Be honom höra med någon av era föräldrar nästa gång om det är en möjlighet för er, kan tänka mig att ett varannan-vecka-barn inte får träffa dem så ofta, eftersom behovet av "barnvakt" minskar när man bara är halvtidsförälder.

  • Äldre 29 Nov 19:17
    #15

    Vi tog gärna barnet (min bonusdotter) extra när hennes mamma ville hitta på något. Vi har mkt sällan planer på helgerna utan gillar att vara hemma eller umgås med familj.

    Hade vi däremot ngt inplanerat som inte funkar med barn sa vi naturligtvis nej.

    Tycker det är helt upp till var och en.

    Men att ställa in ngt man planerat känns inte ok. Sålänge det inte handlar om akuta saker naturligtvis (den andra förälderns blir sjuk eller en närstående skadas svårt tex) men inte för en fest..

    Ni har inga far- morföräldrar som gärna umgås lite med barnbarnet?

Svar på tråden Hur mkt ska man ställa upp och hjälpa exet med barnet på hans veckor/helger?