• Äldre 28 Aug 12:46
    1393 visningar
    7 svar
    7
    1393

    Gillar personer med mörkbrun hud

    I morse satt jag och tittade på TV. Det var så att trestegshopperskan och längdhopperskan Khaddi Sagnia sprang hundra meter. Det var ett lopp som hin vann före Susanna Kallur. Genast när jag fick syn på henne och såg hennes mörka hud började jag genast undra varifrån hon kommer. När jag slog upp henne på Wikipedia visade et sig att hon är född i Sverige, men att hennes mamma kommer från Gambia. 

    Sprintern Usain Bolt som är från Jamaica är också riktigt snygg. Han ser ut som en riktig chokladpralin. Jag tycker att det är riktigt vackert med mörk hud som ser ut som riktigt mörk choklad och därför förstår inte jag hur det kan vara möjligt att se ner på så kallade svarthuvuden. Mörka människor är inte ett dugg sämre för att de har mörk hud och därför tycker jag att märka människor ska vara stolta över sin mörka hud. Tänk er en person med mörk hud som klär sig i lite ljusare kläder. I mina ögon är det riktigt snyggt eftersom de ljusa kläderna blir en stark kontrast till den mörka huden. Om jag frågar er andra vad ni tycker finns det säkert en massa kokosnötter som tycker att svarthuvudena inte har här att göra. De ska försvinna ut ur landet fortare än snabbt, men det tycker jag är elakt. Så länge de inte bråkar gör de ingen skada och därför undrar jag hur ni som retar er på svarthuvuden egentligen tänker. Har ni glömt att vi som inte har mörk hud lägger oss i solen under sommarhalvåret för att bli bruna? Ibland solar vi solarium också för att skaffa oss en vacker brun färg och dessutom händer det att vi åker utomlands på en sol-och bad-semester där solen är het och när vi kommer hem därifrån är vi brunare än våra andra kompisar som inte ha varit utomlands. 

    Visserligen blir vi inte lika bruna som de som har mörkbrun hud från början, men lite brunare blir vi allt och vi tycker att det är vackert. Till er som har mörkbrun hud: Sträck på er! Var stolta över er mörka hud! Stå på er och tänk på att ni faktiskt ser riktigt bra ut! Låt inga rasistiska kokosnötter trampa på er!


    Possibly Pethead
  • Svar på tråden Gillar personer med mörkbrun hud
  • Äldre 28 Aug 19:22
    #1

    Jaha...tack då...antar jag. Om du inte va ironisk alltså. Klart ingen människa e sämre pga sin hudfärg. Vi e alla människor juh. Sen sitter inte människovärdet i om man tycker nån ser bra ut eller inte utan i att man e en människa. Oavsett kön, ålder, ursprung, hudfärg mm. :)

    Men va e poängen med ordet "svarthuvuden" egentligen? Jag e svart ( = afrikanskt ursprung), mörkhyad, afrosvensk...och en individ...en människa som du. Men "svarthuvud"...wtf?

  • Arenam­an
    Äldre 28 Aug 19:28
    #2

    Har du aldrig blivit sämre behandlad för att du har ett afrikanskt ursprung? I så fall, är du väldigt lyckosam.


    flygrl skrev 2016-08-28 19:22:52 följande:

    Jaha...tack då...antar jag. Om du inte va ironisk alltså. Klart ingen människa e sämre pga sin hudfärg. Vi e alla människor juh. Sen sitter inte människovärdet i om man tycker nån ser bra ut eller inte utan i att man e en människa. Oavsett kön, ålder, ursprung, hudfärg mm. :)

    Men va e poängen med ordet "svarthuvuden" egentligen? Jag e svart ( = afrikanskt ursprung), mörkhyad, afrosvensk...och en individ...en människa som du. Men "svarthuvud"...wtf?


  • Äldre 28 Aug 19:31
    #3

    Alltså... Wow.

  • Äldre 28 Aug 19:49
    #4
    Arenaman skrev 2016-08-28 19:28:23 följande:

    Har du aldrig blivit sämre behandlad för att du har ett afrikanskt ursprung? I så fall, är du väldigt lyckosam.


    Jag har mött en del rasism i mitt liv ja. Men hur e det liksom relevant för mitt inlägg?
  • Arenam­an
    Äldre 28 Aug 19:55
    #5
    flygrl skrev 2016-08-28 19:49:01 följande:
    Jag har mött en del rasism i mitt liv ja. Men hur e det liksom relevant för mitt inlägg?
    Tolkade det som att du ifrågasatte inlägget, men jag kanske missförstod dig.
  • Äldre 28 Aug 20:09
    #6
    Arenaman skrev 2016-08-28 19:55:57 följande:
    Tolkade det som att du ifrågasatte inlägget, men jag kanske missförstod dig.
    Tror du missförstått mig. Grundbudskapet i TS e bra. Även om jag undrade lite över det där med "svarthuvuden".
  • Äldre 29 Aug 16:16
    #7

    Jag skulle aldrig komma på tanken att säga "svarthuvud" till någon med mörk hudfärg. Det är vackert med mörk hud. 


    Possibly Pethead
Svar på tråden Gillar personer med mörkbrun hud