• Snuffy

    Bmi gräns ivf utredning?

    Hej! Det är som så att jag och min man har varit tillsammans i 9 år och haft oskyddat sex i kanske 8 av dem åren. Men ingen bebis har det blivit :(. Var på ett gynekologbesök för ca 2 år sedan äng en helt annan grej o då frågade gynekologen just om barn o så där. Förklarade som det va o då gjorde han en undersökning extra. Han sa att jag troligtvis har pco men att jag måste gå på vidare utredningar för att kunna fastställa det. Samtidigt så han att jag va för överviktig för att få en utredning :(. Nu har jag gått ner 25 kg i vikt och har idag ett bmi på drygt 37. Någon som vet vad som krävs för att vi ska kunna få en utredning (bor i Västmanland)? Ber om ursäkt om jag inte har en aning om vad jag skriver om men detta är ju ganska nytt.

  • Svar på tråden Bmi gräns ivf utredning?
  • Seven Costanza

    Riktlinjerna kan du hitta på ditt landstings hemsida. Har du tänkt på att det faktiskt inte alls behöver bero på dig att det inte blivit någon graviditet? Det är lika vanligt att det beror på mannen pga få och/eller slöa spermier eller inga spermier alls - hos 1/3 av paren som har svårt att få barn ligger felet hos kvinnan, hos 1/3 hos mannen och i 1/3 av paren har båda nedsatt fertilitet. Så mannen bör också undersökas snarast. Hoppas att ni får hjälp snabbt!

  • cameleon

    Jag har gjort ivf i Västerås och jag var underviktig från början (vägde bara 40 kilo efter mitt första utomkvedshavande så jag var tvungen att gå upp till minst 52 kilo innan vi fick bli utredda.. Jag är 1.64 lång.

    Ring fertilitetsmottagningen och prata med dom, dom är supertrevliga.


  • Snuffy
    cameleon skrev 2016-08-29 15:23:26 följande:

    Jag har gjort ivf i Västerås och jag var underviktig från början (vägde bara 40 kilo efter mitt första utomkvedshavande så jag var tvungen att gå upp till minst 52 kilo innan vi fick bli utredda.. Jag är 1.64 lång.

    Ring fertilitetsmottagningen och prata med dom, dom är supertrevliga.


    Tack! Läste att man måste ha remiss för att komma dit. Måste jag och min man ha en varsin remiss eller räcker det om jag bokar tid hos min läkare? Vi har inte samma läkare nämligen.
  • cameleon
    Snuffy skrev 2016-08-29 18:57:54 följande:
    Tack! Läste att man måste ha remiss för att komma dit. Måste jag och min man ha en varsin remiss eller räcker det om jag bokar tid hos min läkare? Vi har inte samma läkare nämligen.
    Vi behövde ingen remiss.

    Det var år 2008 vi inte fick göra utredning pga min undervikt. År 2014 när jag gått upp i vikt ringde jag bara dit och fick några dagar senare en kallelse i brevlådan..
  • Muffins2017

    Du kan söka dig privat istället och betala själv. Där är dom inte lika hårda. Dessutom tycker jag du kan be att få metformin då flera studier har visat att det inte är övervikten i sig som är problemet utan orsaken till övervikten nämligen insulinressistens. Metformin är medicin mot det.

  • Jenny E

    Som någon redan svarat så bör BMI gränsen stå på landstingets hemsida, annars ring dit (som någon också redan föreslagit :) 

    I Västra Götaland är BMI gränsen 35 men samtidigt är det ca 6-7 månaders väntetid... Till Sahlgrenska kan man skicka in en egen remiss behöver alltså inte komma från en läkare för utredningen. Men det går att göra utredningar på andra ställen. Vi gjorde genom Göteborgskvinnoklink och den var ändå finasierad genom landstinget så vi behövde inte betala privat. Sedan måste dock behandlingen göras på ett universitetsjukhus och dit skickar gynekologen en remiss.  Om man inte går privat som sagt men det kostar en hel del....

    Jag är också överviktigt och kämoar med att gå ner till BMI 35 dock har vi även tiden mpt oss då jag är 38. Vi ska nu gå och prata med en privat IVF klink och höra vad chanserna är för att IVF ska fungera trots min övervikt. 

    Lycka till!

Svar på tråden Bmi gräns ivf utredning?