• amia01

    Ska läraren känna till elevernas åtgärdsprogram?

    Vår son har nu gått en vecka i 2:an, med en ny lärare. I dag hade vi en avstämning med skola och HAB för att föra över kunskap från psykolog och sjukgymnast till den nya skolpersonalen, och för att följa upp läget.
    När HAB dragit bakgrunden - CP skada och begränsade förmågor i arbetsminne och socialt - skulle åtgärdsprogrammets punkter följas upp. Det visade sig då att den nya klassföreståndaren inte hade en aning (?) om att det fanns ett åtgärdsprogram, och att hon givetvis inte läst det...
    Jag vet att den tidigare läraren överlämnat det till den nya, efter att vi tillsammans skrivit ner väldigt tydliga mål och åtgärder - allt för att överlämningen skulle fungera smidigt.
    Nu till frågan - har jag rätt att känna mig besviken på att den nya läraren inte är insatt? Eller är det orimligt att begära att hon skall ha hunnit sätta sig in i alla barn med särskilda behov en vecka in på terminen?
    Kan nämna att det gäller en klass på 15 elever, där jag vet att det finns ytterligare en elev med särskilt stöd.
    Och nästa fråga - när kan jag ställa krav på att skolan redovisar åtgärderna i programmet? Har tänkt mig ett möte med klassföreståndare, fritidspersonal och rektor, och ska det bli av verkar det som om det är jag som får ordna med det. Är det rätt? Kan man göra det om 2, 3 eller 4 veckor?
    Är så förvirrad... allt har fungerat jättebra hittills, både i förskolan och skolan. Skolan/förskolan har jobbat med åtgärdsprogrammen, och vi har stämt av dem tillsammans med de intervall vi tyckt varit lämpliga. Nu känns det som om jag måste dra allt själv... ska det vara så?? Snälla, berätta hur det fungerar hos er!

  • Svar på tråden Ska läraren känna till elevernas åtgärdsprogram?
  • malda1974

    Tycker du har all rätt att bli besviken på läraren, det skulle jag med ha blivit. När min son hade åtgärdsprogram så följdes det upp automatiskt utan att jag behövde be om ett möte.

  • StarWars

    I en perfekt värld hade läraren kunnat allt om ditt barn redan men en vecka in på terminen är det ofta kaos med allt som ska startas igång. Dessutom finns det ett barn till där åtgärder ska tillsättas, du har ingen aning om hur många elever som behöver anpassningar (inte samma sak). I den perfekta världen har läraren en vecka innan skolstart att planera och lära om sina elever. I verkligheten kanske läraren flyttade bord eller stred för att få beställa böcker. Andas lite och avvakta. Be om ett nytt möte om en månad. På det mötet bokar ni sedan in nästa möte.

  • amia01
    malda1974 skrev 2016-08-29 21:32:19 följande:

    Tycker du har all rätt att bli besviken på läraren, det skulle jag med ha blivit. När min son hade åtgärdsprogram så följdes det upp automatiskt utan att jag behövde be om ett möte.


    Det är också min erfarenhet hittills. Hoppas det kommer att fungera så i fortsättningen också.
  • amia01
    StarWars skrev 2016-08-29 22:10:17 följande:

    I en perfekt värld hade läraren kunnat allt om ditt barn redan men en vecka in på terminen är det ofta kaos med allt som ska startas igång. Dessutom finns det ett barn till där åtgärder ska tillsättas, du har ingen aning om hur många elever som behöver anpassningar (inte samma sak). I den perfekta världen har läraren en vecka innan skolstart att planera och lära om sina elever. I verkligheten kanske läraren flyttade bord eller stred för att få beställa böcker. Andas lite och avvakta. Be om ett nytt möte om en månad. På det mötet bokar ni sedan in nästa möte.


    Jo, jag försöker verkligen att andas och ta det lugnt. Det viktigaste just nu är ju att sonen har det bra i skolan, inte om läraren läst på eller inte. Just därför la jag inte så stor vikt vid åtgärdsprogrammets vara eller inte vara i dag, utan frågade bara hur och när det skulle följas upp.
    Tyvärr var det ingen som ville kännas vid det i den meningen heller. Specialpedagogen har inte jobbat alls med sonen, och kände sig inte insatt. Klassföreståndaren tänkte först inte göra det heller, sedan föreslog hon att vi skulle gå igenom det i samband med utvecklingssamtalet om en månad. Fortfarande oklart vem som skulle ha ansvaret för att uppdatera...

    Själv känner jag att det inte är rätt att ägna utvecklingssamtalet till genomgång av åtgärdsprogrammet. Utvecklingssamtalet ska handla om min sons utveckling, resultat och arbete. Åtgärdsplanen handlar om åtgärder för att han ska utvecklas, kunna arbeta och nå resultat. Utvecklingssamtalet är ett samtal mellan lärare, elev och förälder. Åtgärdsplanen är ett verktyg för skolpersonal och föräldrar att se till att resurser och metoder för att uppnå utveckling och resultat finns. Det brukar handla mycket om begränsningar, svagheter och hjälpmedel, och är egentligen inget jag tycker en 7-åring ska behöva sitta och tjata om.
Svar på tråden Ska läraren känna till elevernas åtgärdsprogram?