Ska läraren känna till elevernas åtgärdsprogram?
Vår son har nu gått en vecka i 2:an, med en ny lärare. I dag hade vi en avstämning med skola och HAB för att föra över kunskap från psykolog och sjukgymnast till den nya skolpersonalen, och för att följa upp läget.
När HAB dragit bakgrunden - CP skada och begränsade förmågor i arbetsminne och socialt - skulle åtgärdsprogrammets punkter följas upp. Det visade sig då att den nya klassföreståndaren inte hade en aning (?) om att det fanns ett åtgärdsprogram, och att hon givetvis inte läst det...
Jag vet att den tidigare läraren överlämnat det till den nya, efter att vi tillsammans skrivit ner väldigt tydliga mål och åtgärder - allt för att överlämningen skulle fungera smidigt.
Nu till frågan - har jag rätt att känna mig besviken på att den nya läraren inte är insatt? Eller är det orimligt att begära att hon skall ha hunnit sätta sig in i alla barn med särskilda behov en vecka in på terminen?
Kan nämna att det gäller en klass på 15 elever, där jag vet att det finns ytterligare en elev med särskilt stöd.
Och nästa fråga - när kan jag ställa krav på att skolan redovisar åtgärderna i programmet? Har tänkt mig ett möte med klassföreståndare, fritidspersonal och rektor, och ska det bli av verkar det som om det är jag som får ordna med det. Är det rätt? Kan man göra det om 2, 3 eller 4 veckor?
Är så förvirrad... allt har fungerat jättebra hittills, både i förskolan och skolan. Skolan/förskolan har jobbat med åtgärdsprogrammen, och vi har stämt av dem tillsammans med de intervall vi tyckt varit lämpliga. Nu känns det som om jag måste dra allt själv... ska det vara så?? Snälla, berätta hur det fungerar hos er!