• Anonym (3 barn)

    Ska 4-åringar behöva sova på förskolan?

    Jag är väl medveten om att barn är individer ned varierande behov och att en viss ålder inte behöver vara avgörande för deras utveckling osv.

    Nu till min fundering, har 3 barn och vill gärna få en lugn stund med mitt äldsta barn på kvällen. Personalen på min 4-årings förskola insisterar på att mitt barn behöver sova middag. Det har barnet inte gjort på typ två år hemma. Och jag vet att förskolemiljön skiljer sig från hemmiljön. Men kan det vara så att de vill ha det lugnare och tycker att det är smidigt att barnen sover middag? För min del blir det kaos, mitt barn vänder istället på dygnet och nattningen tar två timmar. Och då hinner jag inte vara med mitt stora barn som också behöver mig.

    Ska en 4-åring verkligen behöva sova middag på fsk? Är det inte miljön det är "fel" på isåfall? Hen har inte sovit middag på två år annars och detta middagssovande resulterar i sena kvällar vilket inte heller är bra för någon.

    Några tankar kring det?

  • Svar på tråden Ska 4-åringar behöva sova på förskolan?
  • Lena

    Det låter inte som barnet behöver det. Ert behov hår dessutom först. Hur länge sover han i dagsläget.

    Vår förskola har läsvila eller andra lugna aktiviteter efter lunch för barnen på stora avdelningen (över 3)

  • Dixie

    Det låter ju konstigt att han måste sova, på mina barns förskola har alla vila, men de behöver inte sova.

  • Anonym (Jobbar på fsk och mamma till 2)
    Lena skrev 2016-08-29 22:01:00 följande:

    Det låter inte som barnet behöver det. Ert behov hår dessutom först. Hur länge sover han i dagsläget.

    Vår förskola har läsvila eller andra lugna aktiviteter efter lunch för barnen på stora avdelningen (över 3)


    Barnets behov går väl ändå före. Förlåt men jag är så trött på detta med att föräldrar har det jobbigt med nattningar. Vi på förskolan ska minsann ta hand om allas trötta ungar för att de inte få sova längre.. Idag sover inte många tvååringar längre för att nattningarna tar för lång tid. Kanske det är tv, telefoner o plattors fel att barnen inte somnar. Många treåringar behöver sova. Skulle säga att det är bra upp till 3.5 år att sova 30 min..

    Oj off topic! För låt spydde ut lite galla här men jösses så skönt.

    TS eftersom ditt barn är fyra år inte sovit på länge så nej jag tycker du ska säga ifrån. Det är pedagogernas jobb att hitta lugna vråer till se barn som behöver. Stå på dig.
  • Anonym (Sara)

    4 år låter mycket när det gäller att sova på dagtid.

    Ta upp det med personalen, och även med de andra föräldrarna. Måste vara fler 4-åringar som sover.

  • Anonym (3 barn)

    Han vaknar vid halv sju på morgonen och somnar vid halv nio ungefär. I vanliga fall. Det är 10 timmars sömn vilket inte är jättemycket för en 4-åring. Men nu när förskolan börjat blir det tidigast vid tio.

    Ska ta upp det med personalen, han går också på en storbarnsavdelning med 4-5-åringar, så det borde verkligen finnas andra lugna aktiviteter än att sova. Önskar att jag hade tiden att gosa i två timmar i sängen vid nattningen, jag vill ju ge mitt barn all uppmärksamhet och närhet jag kan men jag har ju fler barn att ta hand om också så den tiden finns tyvärr inte. Får dåligt samvete. Men det kan ju inte vara rimligt att en förskolemiljö, som personalen uttrycker det, är så pass ansträngande att barnet bara måste sova för att orka med. Det är säkert smidigare för personalen om fler barn sover. Men det blir ju en ond cirkel. Klart barnet behöver sova en stund om det varit uppe sent på kvällen...

  • smulpaj01

    NEJ!!!!

    Jag var totalt vansinnig på mitt barns dagis eftersom dom VÄGRADE låta barnet vara vaken.

    Detta medförde att barnet var vaken till 11-12 på kvällen, var dödstrött och grinig på morgonen och själv kunde jag knappt sköta mitt arbete pga min trötthet! Jag var dessutom mamma på heltid och hade ALDRIG egen tid. Nån timme på kvällen hade varit guld värt för mig.

    Jag verkligen HATADE dagistiden och de vidriga fröknarna och var överlycklig när skolan startade!

  • Anonym (3 barn)

    [quote=76925224][quote-nick]Anonym (Jobbar på fsk och mamma till 2) skrev 2016-08-29 22:09:20 följande:[/quote-nick]Barnets behov går väl ändå före. Förlåt men jag är så trött på detta med att föräldrar har det jobbigt med nattningar. Vi på förskolan ska minsann ta hand om allas trötta ungar för att de inte få sova längre.. Idag sover inte många tvååringar längre för att nattningarna tar för lång tid. Kanske det är tv, telefoner o plattors fel att barnen inte somnar. Många treåringar behöver sova. Skulle säga att det är bra upp till 3.5 år att sova 30 min..

    Oj off topic! För låt spydde ut lite galla här men jösses så skönt.

    TS eftersom ditt barn är fyra år inte sovit på länge så nej jag tycker du ska säga ifrån. Det är pedagogernas jobb att hitta lugna vråer till se barn som behöver. Stå på dig.[/

    Mitt barn har ganska lite skärmtid, inga telefoner eller surfplattor, tv ibland men aldrig mer än en timma per dag. Idag ingen skärmtid alls, barnet har lekt med sitt syskon hela eftermiddagen. Är ofta (varje dag) ute och leker med dem.

  • Anonym (förskollärare)

    Enda anledningen jag kan se är att barnet somnar under tex läsvila och de låter hen få en powernap. En riktig sovstund mot förälderns vilja låter helt fel!

  • Anonym (X)

    På vår förskola slutade de flesta runt 2 års ålder, nu är det bara enstaka barn som sover middag, tror knappt någon av 3-åringarna och definitivt ingen av 4-åringarna.

  • Anonym (Suck!)
    Anonym (Jobbar på fsk och mamma till 2) skrev 2016-08-29 22:09:20 följande:

    Barnets behov går väl ändå före. Förlåt men jag är så trött på detta med att föräldrar har det jobbigt med nattningar. Vi på förskolan ska minsann ta hand om allas trötta ungar för att de inte få sova längre.. Idag sover inte många tvååringar längre för att nattningarna tar för lång tid. Kanske det är tv, telefoner o plattors fel att barnen inte somnar. Många treåringar behöver sova. Skulle säga att det är bra upp till 3.5 år att sova 30 min..

    Oj off topic! För låt spydde ut lite galla här men jösses så skönt.

    TS eftersom ditt barn är fyra år inte sovit på länge så nej jag tycker du ska säga ifrån. Det är pedagogernas jobb att hitta lugna vråer till se barn som behöver. Stå på dig.


    Och jag är så trött på att förskolelärare alltid ska gnälla och ta för givet att föräldrar alltid sätter sina egna behov framför sina barns...

    Jag försökte ofta förklara det här på min minsta pojkes förskola. De envisades med att låta honom sova 1 h på dagen. Att minska till 30 min gick minsann inte, det fungerade inte med personalens raster... När jag ville att han inte skulle sova alls, så fick man anklagande blickar och kommentarer som 'vi förstår att du uppskattar korta läggningar och lugna kvällar... Men dina barm är vara små EN GÅNG, sömnen är viktig, det kommer säkert en tid när ni kan få umgås utan barnen...' Så jävla trött på den inställningen!

    Om min pojke sover 1 timme på dagen så sover han ca 6-7 timmar på natten, dvs totalt Max 8 timmar. Han är 2.5... Han är konstant gnällig och trotsig, och man märker att han inte mår bra :(

    Om han inte sover något på dagen, så sover han 11.5-12 timmar på natten. Han är då glad och harmonisk.

    Så inte fan är det för MIN skull som jag vill att han ska sluta sova på dagen. Det är för HANS skull!
Svar på tråden Ska 4-åringar behöva sova på förskolan?