• Anonym (i valet & kvalet)

    Bukplastik? Någon som känner igen sig?

    Hej!! 

    Under min 2:a graviditet fick jag ett litet bråck i naveln (damn u navel-percing). Inte akut eller utstående bara ömt o obehagligt. Men under halva graviditeten hade jag ett skärp över naveln för att det skulle kännas behagligt på jobbet (rätt tungt). Har fått rätt stor mage vid båda graviditeterna.
    sedan 2:a graviditeten har mina magmuskler inte gått ihop (akutsnittad vid båda förlossningarna). har nog 3-4 fingrar emellan fortf. Antagligen pga bråcket som ligger ivägen. Det är nu snart 7år sen jag va gravid med sista.. Magmusklerna är fortf isär och jag har börjat känna av det mer o mer. Mest i ryggen och nu nacken... Och när jag jobbat har jag oftast rätt putig & svullen mage efter dagen till skillnad från när jag är ledig/har semester då musklerna inte belastas lika mycket. Jobbar i butik med många tunga lyft. Jag är 170cm lång o väger ca 65kg så putmagen syns rätt väl på min kropp. 
    Jag har inte haft jätte problem med bråcket efter graviditeten förutom när jag försökt träna (promenader är det enda som funkar för mig nu) eller när det varit mycket lyft på jobbet. Då blir det ofta ömt. Och när jag hostar eller nyser håller jag reflexmässigt över naveln för det kan kännas konstigt ibland. När jag blir förkyld o hostar mycket blir det oxå ömt vid sidan av naveln..

    Jag anar att jag borde söka för bråcket.. Men är lite rädd för op men samtidigt börjar jag inse att jag måste ta itu med mitt bråck & mina separerade magmuskler snart för att inte paja ryggen och kanske råka ut för akut bråck.. Har ju många år kvar att jobba. 

    Finns det någon mer här som har haft problem med diastas och/eller bråck.. Hur har ni gjort? Har ni opererat eller lyckats träna o stärka bål muskulaturen så att problemen försvunnit. 

    Har börjat snegla på bukplastik men är så rädd för OP & lång rehabilitering. 

    Tacksam för svar! 

      

Svar på tråden Bukplastik? Någon som känner igen sig?