• Anonym (Ångra­r)
    Äldre 1 Sep 12:05
    720 visningar
    4 svar
    4
    720

    Ångrar mig

    Jag är en kvinna på 39 år. Jag har 4 barn 13, 11, 8 och 3. Gift sedan många år. Samma pappa till alla barnen. Stabil ekonomi och livet är bra. Så blev jag gravid och fick panik. Vi har partat och pratat om hur göra och samtidigt som jag blev jätte glad över att bli gravid igen så blev jag så rädd att inte räcka till för de barn vi redan har. Små barn små problem och stora stora och vår äldsta har precis börjat högstadiet och jag kände mig livrädd att bli en perifer mamma som bara är hemma och ammar och inet har varken tid eller lust att vara med de stora barnen. Så beslutade vi oss för abort som jag gjorde igår.
    V6. Inga problem alls med aborten men nu mår jag så dåligt. Ångrar och ältar och ältar . Hur kunde vi ta ett sådant beslut. sedan vaknade jag inatt och andra nätter också för den delen och ältar igen och igen.
    Nu börjar jag tänka att vi kan ju alltid skaffa barn igen om jag inte kommer ur detta ältandet.
    Känner mig så dålig och värdelös och hemsk.
    Lutar mig mot att vi pratat igenom massor att vi båda ville ha barnen men inet vågade chansa på dels att något skulle gå fel dels att vi inte skulle orka eller att de andra barnen  skulle bli lidande.
    Tacksam för all stöd och hjälp

  • Svar på tråden Ångrar mig
  • Äldre 1 Sep 12:11
    #1
    +1

    Tycker du/ni tagit ett klokt beslut. Om ni har fyra friska barn idag så behöver de sina föräldrar i många år och sin del av individuell tid. Ifrågasätter inte de som väljer att ha många barn men att fyra barn är nog...

  • Anonym (qq)
    Äldre 1 Sep 12:16
    #2

    ni tog nog rätt beslut trots allt. men visst kan det säkert grubblas på ett tag och du får kanske söka samtalsstöd om det behövs. 

    jag vet en del familjer där man skaffar ett sista, oplanerat barn och man själv kanske inte är de allra yngsta föräldrarna (ok, du är ju inte precis lastgammal, men ändå :) ) och så blir det jättejobbigt med detta sista barn. Visst kan man aldrig veta och man älskar så klart det barnet oavsett, men jag kan nog tycka 4 är rätt många det :) 

  • Anonym (Ångra­r) Trådstartaren
    Äldre 1 Sep 12:21
    #3

    Tack för fina ord. Känner mig som en usel människa och kan liksom inte bli fri dendär skulden samtidigt som jag vet att vi tänkt och tänkt och att våra barn behöver oss. Tack igen

  • Anonym (tufft­)
    Äldre 1 Sep 12:24
    #4

    Jag har också fyra barn, varav sista blev till trots p piller. Det har varit skittufft, men jag klarade inte av att göra abort. Nu undviker jag alla risker att bli gravid, men skulle det hända på något sätt... så skulle jag inte klara av att göra abort då heller. Är ledsen för din svåra situation, förstår att det var och är oerhört jobbigt för dig... men anklaga inte dig själv mer. Du kan inte ändra på det nu ändå. Med tanke på din ålder var det stor sannolikhet att det kunde blivit missfall iallafall.. kramar.

Svar på tråden Ångrar mig