• Anonym (:()

    Känns som det inte finns något annat val

    Fick vår efterlängtade lilla dotter för drygt 8 månader sen. Kände med en gång att en liten till vill vi ha, och gärna ganska tätt. Så vi bestämde oss för att inte sätta in något preventivmedel, utan köra mer "försiktigt" Det tog trots allt 3 år att få till dottern. Men med tiden så bestämde vi oss för att boka en långresa till Asien, åker i december och kommer hem i mars, och har sagt upp lägenheten under tiden då vi kommer flytta till större när vi kommer hem. Och på detta så har jag även en operation inplanerad. Tack vare allt så bestämde vi oss för att vänta med barn och tänkte därför sätta in någon form av preventivmedel. Men här om dagen så fick jag då alltså reda på att jag är gravid. 


    Vi har försökt vända fram och tillbaka på detta. Har gråtit konstant sen jag såg pluset pga att jag någonstans förstått vad som måste göras. Men en abort är verkligen det allra sista jag hade velat göra. Vi ville ju ha tätt. Operationen kan jag alltid skjuta på, den är inte livsviktig på det sättet att jag inte kan göra den framöver. Men resan.. det är SÅ mycket pengar nerlagd i den, familjemedlemmar har också bokat in att komma och hälsa på under tiden vi är där, och för att inte tala om att vi inte har någonstans att bo under ca 3 månaders tid här hemma. Enligt mindre pålitliga beräkningar så är bf runt slutet av april. Så det skulle betyda att jag skulle vara i ca v35 när vi åker hem. Det verkar vara näst intill omöjligt att hitta försäkringar som täcker om något skulle hända, så med andra ord skulle vi bli fullständigt ruinerade om vi bli inlagda pga komplikationer eller liknande.


    Sambon lägger allt på mig, det är upp till mig allt, men han stöttar mig så klart i vad jag än väljer. Han vill ju trots allt också ha barn, men inser att tiden för denna blev lite fel. Jag har en abort inbokad imorgon, eller en tid för att kolla hur långt gången jag är, och i så fall ta tabletten som avbryter graviditeten, plus ta med dom övriga hem. Det känns bara så fruktansvärt fel och jag är livrädd för hur jag ska må om jag går igenom detta, men ser ju ingen annan utväg i dagsläget :(  


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-04 08:33
    OBS att resan inte är den enda anledningen till att vi funderar på abort. Hade det bara handlat om den hade vi givetvis behållt.
  • Svar på tråden Känns som det inte finns något annat val
  • daimstrut

    Avboka resan. Ett barn är mer värt än en resa. Börja leta större boende nu. Ni valde att inte skydda er, då bör ni ta ansvar och ta hand om barnet. Abort är inget preventionsmedel. Förstår om det känns sjukt jobbigt men för mig känns det som det enda rätta. Man tar inte bort ett barn man egentligen vill ha!

  • Anonym (???)

    Det är ett liv. En människa som påbörjat sitt liv där inne i din livmoder. Självklart tar man inte död på detta människoliv pga en RESA! Ursäkta men detta är fruktansvärt att ens överväga.... Om ert barn ni har tog TRE ÅR att bli till... hur kan man ens tänka att ta död på ett eventuellt syskon då....? Förlåt mig, men tänk på LIVET, en annan människas, ert BARNS Liv!

    Grattis till dottern ni fått, och till livet i din LIVmoder!

  • Anonym (K)

    Tror du att du kommer att ha glädje av resan om den sker på bekostnad av ert barn?

  • Anonym (:()
    daimstrut skrev 2016-09-04 08:03:38 följande:

    Avboka resan. Ett barn är mer värt än en resa. Börja leta större boende nu. Ni valde att inte skydda er, då bör ni ta ansvar och ta hand om barnet. Abort är inget preventionsmedel. Förstår om det känns sjukt jobbigt men för mig känns det som det enda rätta. Man tar inte bort ett barn man egentligen vill ha!


    Läste du ens det hela jag skrivit? Vi HAR ett större boende som vi ska flytta in i till nästa år, vi har alltså inget boende under tiden vi är borta. Jag är väl medveten om att abort inte är ett preventivmedel, så det är jag på det klara med. Nej man tar inte bort ett barn man vill ha, men om läget blir fullständigt fel så kanske man får tänka både en och två gånger på om det verkligen blir rätt. 
    Anonym (???) skrev 2016-09-04 08:08:38 följande:

    Det är ett liv. En människa som påbörjat sitt liv där inne i din livmoder. Självklart tar man inte död på detta människoliv pga en RESA! Ursäkta men detta är fruktansvärt att ens överväga.... Om ert barn ni har tog TRE ÅR att bli till... hur kan man ens tänka att ta död på ett eventuellt syskon då....? Förlåt mig, men tänk på LIVET, en annan människas, ert BARNS Liv!

    Grattis till dottern ni fått, och till livet i din LIVmoder!


    Hade det enbart varit pga resan så hade vi givetvis behållt. Det är inte det de är frågan om, men nu har vi alltså inte ens boendet kvar under tiden vi är borta. Det finns mycket som säger nej till det hela (alltså inte bara resan), men även saker som säger ja givetvis. 
  • Anonym (fy)

    Men fy för er som skuldbelägger ts på det här sättet! Vi har fri abort i Sverige, vilket gör att vi kvinnor har rätt att bestämma över vår reproduktion och våra liv. Att göra abort på grund av anledning A eller B är inte bättre eller sämre. Anledningen spelar ingen roll, därav fri abort.

    Ts, du har alla val i världen. Det är inte fult att välja en resa framför ännu ett barn. Det är inte nobelt att välja graviditet framför resa. Det här är ditt liv, din kropp. Vad du än väljer kommer det nog finnas ambivalens... men du sitter i förarsätet till ditt liv.

    Att kvinnor moraliserar över andra kvinnors aborter är vidrigt. Lyssna inte på sånt :)

  • Anonym (K)

    Det låter som om du vill att vi i tråden ska skriva " gör abort". Det känns som om du blir arg om man ens nämner annat. Vill ni så går det att lösa boendet. I värsta fall kan ni köpa en gammal husvagn och ställa upp på en camping och sen sälja den igen. Det finns löningar om man vill. Biljetterna kan ni väl boka om och kanske göra en kortare resa med båda barnen, om ni vill alltså. Men det känns som du bestämt dej , så res du på din begravningsregalier. Trevlig semester önskar jag.

  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2016-09-04 08:37:47 följande:

    Det låter som om du vill att vi i tråden ska skriva " gör abort". Det känns som om du blir arg om man ens nämner annat. Vill ni så går det att lösa boendet. I värsta fall kan ni köpa en gammal husvagn och ställa upp på en camping och sen sälja den igen. Det finns löningar om man vill. Biljetterna kan ni väl boka om och kanske göra en kortare resa med båda barnen, om ni vill alltså. Men det känns som du bestämt dej , så res du på din begravningsregalier. Trevlig semester önskar jag.


    Begravningsregalier = äventyrsresa. Förstår inte hur det kunde bli det opassande ordet. Ursäkta.
  • Anonym (:()
    Anonym (K) skrev 2016-09-04 08:37:47 följande:

    Det låter som om du vill att vi i tråden ska skriva " gör abort". Det känns som om du blir arg om man ens nämner annat. Vill ni så går det att lösa boendet. I värsta fall kan ni köpa en gammal husvagn och ställa upp på en camping och sen sälja den igen. Det finns löningar om man vill. Biljetterna kan ni väl boka om och kanske göra en kortare resa med båda barnen, om ni vill alltså. Men det känns som du bestämt dej , så res du på din begravningsregalier. Trevlig semester önskar jag.


    Haha din kommentar var faktiskt bara komisk. Var i tråden står det att jag vill att folk ska säga "abort"? Läste du ens vad jag skrivit? Jag VILL INTE göra abort i grund och botten och försöker hitta lösningar. Så tack för tipset om husvagnen! I vanliga fall hade jag nog tagit illa vid mig av din kommentar, men sättet du skriver på, och lägger fram saker och ting gör att du bara känns trångsynt. Oavsett så har jag inte bestämt mig, nej. Boka om resan är inte ett alternativ då resan egentligen är sambons arbetsuppdrag som vi bestämt oss att följa med på. 
  • Anonym (fy)
    Anonym (K) skrev 2016-09-04 08:37:47 följande:

    Det låter som om du vill att vi i tråden ska skriva " gör abort". Det känns som om du blir arg om man ens nämner annat. Vill ni så går det att lösa boendet. I värsta fall kan ni köpa en gammal husvagn och ställa upp på en camping och sen sälja den igen. Det finns löningar om man vill. Biljetterna kan ni väl boka om och kanske göra en kortare resa med båda barnen, om ni vill alltså. Men det känns som du bestämt dej , så res du på din begravningsregalier. Trevlig semester önskar jag.


    Väldigt opassande. Varför gör vi kvinnor så här? Vi ska stå upp mot patriarkatet tillsammans, inte trycka ner kvinnor som funderar på att utnyttja sin fria aborträtt. Att män talat om för oss vad vi kan och inte kan göra med våra kroppar är nog. Internalisera inte kvinnoförtryck, tack.

    Jag kan bara tala för mig själv men jag hade åkt på resan. Jag ville inte säga min åsikt så tydligt men känner att jag måste balansera ut alla moralkärringar.
  • Anonym (gyn)

    Du får enbart svar som baseras på moral. Du har inte skyddat dig, nu ska du ta straffet, ungefär. Jag jobbar på en gynmottagning på sjukhuset, och på abortenheten kommer kvinnor som gör abort av allsköns anledningar. De flesta är 40-45 år som har nära vuxna barn. Sedan är det många som kommer för att de inte vill ha tätt mellan barnen, ekonomisk möjlighet saknas, eller att man inte vill få ett barn född i okt-dec. Alla anledningar är godkända. Du ska se vad du klarar, vill ni ha barn tätt? Skulle förhållandet klara det? Hur tror ni vardagen skulle bli? Du behöver inte bestämma dig nu! Du har till 17+6 på dig, det är månader dit. 

Svar på tråden Känns som det inte finns något annat val