• Anonym (Hemsk styvmor?)

    Presenter till gemensamma barn men inte bonus

    Jag har en bonus som är tio. Han är superfin och jag behandlar honom som om han vore min egen. Har bott med honom sen han var tre och vi har alltid anpassat oss efter hans behov.

    Nu föddes precis vårt andra gemensamma barn. Min man sprang på en närmare bekant främst till mig på stan (vi umgås genom en förening) och hon berättade att hon köpt present till nya bebisen och till vår gemensamma som är 4. Hon påpekade att det är ju ännu större att bli storasyskon. Min man blev då irriterad på henne och gjorde klart för mig när han kom hem att hon minsann inte kunde komma när bonus var här för hon inte köpt något till honom.

    Jag ser inte varför detta är så fel eller att ens bonus skulle bli jätteledsen. Vår gemensamma har varit med mig i föreningen på möten osv sedan hon föddes. Min bonus är aldrig med. Hon har knappt träffat honom och har ingen relation alls till honom. Jag vet att hon inte med mening försöker vara taskig, om hon kommit ihåg honom hade hon köpt present till honom med.

    Vi har bråkat över detta i en timme. Är det verkligen så konstigt att hon inte tänkte på bonus och borde jag objuda henne till fika jag har bjudit in henne till på söndag pga bonus är här (kanske, kan lika gärna vara hos en kompis).

  • Svar på tråden Presenter till gemensamma barn men inte bonus
  • Anonym (Invecklad.)
    Anonym (Hemsk styvmor?) skrev 2016-09-06 00:10:32 följande:

    Jag har en bonus som är tio. Han är superfin och jag behandlar honom som om han vore min egen. Har bott med honom sen han var tre och vi har alltid anpassat oss efter hans behov.

    Nu föddes precis vårt andra gemensamma barn. Min man sprang på en närmare bekant främst till mig på stan (vi umgås genom en förening) och hon berättade att hon köpt present till nya bebisen och till vår gemensamma som är 4. Hon påpekade att det är ju ännu större att bli storasyskon. Min man blev då irriterad på henne och gjorde klart för mig när han kom hem att hon minsann inte kunde komma när bonus var här för hon inte köpt något till honom.

    Jag ser inte varför detta är så fel eller att ens bonus skulle bli jätteledsen. Vår gemensamma har varit med mig i föreningen på möten osv sedan hon föddes. Min bonus är aldrig med. Hon har knappt träffat honom och har ingen relation alls till honom. Jag vet att hon inte med mening försöker vara taskig, om hon kommit ihåg honom hade hon köpt present till honom med.

    Vi har bråkat över detta i en timme. Är det verkligen så konstigt att hon inte tänkte på bonus och borde jag objuda henne till fika jag har bjudit in henne till på söndag pga bonus är här (kanske, kan lika gärna vara hos en kompis).


    Gör det vad du känner för.
  • Domesticgoddess

    Tycker definitivt du ska skjuta på fikan tills du är säker på att bonusbarnet inte är där. Riktigt elakt eller i vart fall oförlåtligt obetänksamt / kallsinnigt av en vuxen människa att ge present till bebisens till 100% biologiska syskon då det är stort att bli storebror men inte tänka på halvsyskonet som ju också fått en lillebror / lillasyster. Usch, ruggigt!

  • Anonym (jo)

    Jag skulle tolka det som att hon inte ens kom tänka på bonus eftersom hon saknar relation till detta barn. Inget medvetet men däremot skulle jag delat på presenten om det går t ex en gemensam leksak för att dom båda blivit syskon eller så skulle jag låta bebisen få båda. Bjuda henne skulle jag ändå allt annat är ju pinsamt.

  • Domesticgoddess

    Bra idé där med att dela på presenten eller ge båda till bebisen. Om det inte är praktiskt möjligt (beroende på vad det är för present) tycker jag definitivt det är bättre att ta pinsamheten i att oinbjuda henne än att riskera att få bonus att känna sig så uppenbart som inte fullt ut tillhörandes familjen.

  • malle88

    Egentligen tycker jag att ger man present av den anledningen (att gemensamma har blivit storasyskon), så vore det konstigt att inte tänka på alla barnen. Men en tioåring kan ni ju prata med och förklara innan att gemensamma och bekanta har en relation och därför får hen en present. Om ni inte tror tioåringen klarar det så är det väl bra att byta dag. Onödigt att skapa osämja i onödan, det är jobbigt nog att få ett syskon.

  • MadHatter

    Jag förstår inte riktigy. Du skriver ju att väninnan har vra kontakt med mellanbarnet eftersom ni ofta träffas men inte med äldsta eftersom han sällan är med.

    Vardör inte föra så denna gång också, att du bebis mellanbarn och vännina träffas ensamma för presentöverlämning eftersom det är så ni brukar ungås?

    Jag tycker att det låter som den smidigaste lösningen. Tycker själv att det låter konstigt att inte ge syskonpresent till alla syskonen, men man kan ju inte bestämma över andra människors gåvor.

    Men ni kan bestämma i vilket sammanhang de får ges. Sen kan du och pappan köpa en liten syskonpresent till största barnet också så han också blir grattad för sitt syskon. Han beyr sig knappast om vem han får presenten av, det viktiga är ju att han känner sig inkluderad i "syskonglädjen".

    Sen är det ju inte så svårt att förklara för en tioåring varför fyraåringen dår present heller. Det är ju bara att säga att hen är så liten sp hen kan bli ledsen om bara den lille får present. Det förstår de dlesta tioåringar. Men eftersom pappan tucker stt det blir fel tycker jag ni kan glra som jagvskrev i stycket ovan.

  • smulpaj01

    Självklart ger man inte present till ett av två syskon! Oförskämt elakt!

    Hon måste väl veta om 10 åringens existens?

    Boka om fikan eller avboka helt! Ingen normalt vettig vuxen gör skillnad på syskon sådär!

  • Maddi

    Självklart skulle jag skjuta på träffen, de är jättetaskigt att andra får men inte bonusen. Så gör man bara inte.

    Däremot kan jag tänka mig att hon, kanske i stundens hätta, glömde bort att du hade en bonus. Eller kanske att bonusen inte skulle vara med.

    Men jag förstår inte din tanke att ändå träffas på när de blev så. Tänk om det hade varit ditt bio barn, skulle du ändå acceptera att dom andra fick men inte äldsta? Det tror jag inte. Jag står på din mans sida.

  • Anonym (Cilla)

    Jag förstår inte problemet med att bara ge present till det lilla syskonet. En 10-åring kan hantera att andra blir uppmärksammade och att andra får presenter. För en 4-åring är det mycket, mycket jobbigare att alla enbart kommer för att träffa bebisen och att hen plötsligt är osynlig för omgivningen.

    Prata med 10-åringen i förväg och förklara att 4-åringen kommer få en present för att hen är så liten.

    Om vi nu ska prata rättvisa, hur mycket extra tid från pappan har 10-åringen fått som kompensation för det nya syskonet? Och hur mycket extra tid har 4-åringen fått?

  • Anonym (rr)

    men, är inte bonusen halvsyskon med den nya bebisen? Då låter det märkligt att säga att man ska gratta helsyskonet "för det har fått ett syskon".Båda har väl fått ett syskon? 

    Tycker inte att ni föräldrar hade behövt hamna i gräl över detta, brukar ni gräla? Ni kanske är stressade? 
    man säger till personen som köpt present att "ok, men nu finns det två syskon, ska du komma med paket får du ta med nåt till det andra barnet också, annars kan du inte ge present". Jag personligen ser inte riktigt varför syskon ska få present för att det kommit en ny baby, men ok, vill man göra så, är det ju säkert trevligt. 

Svar på tråden Presenter till gemensamma barn men inte bonus