• Äldre 6 Sep 21:57
    1556 visningar
    6 svar
    6
    1556

    Svårt att planera föräldraledighet

    Min sambo och jag är helt oense när det gäller att planera föräldraledighet. Han jobbar och skattar i Norge, är hemma 1 vecka för att sedan jobba 2. Vi förväntas få barn i Mars och nästa höst (kanske senare) ska det ske förändringar på hans jobb och fri veckorna försvinner. Då kommer han inte att kunna jobba kvar. Jag tycker såklart att han ska få vara pappaledig men hur ska man planera? Jag vill inte gå tillbaka till jobbet efter bara 3 mån då jag vill gärna amma ialf minst ett halv år. Min sambo får föräldrapenning i Norge och där kräver dem att mamman ska vara tillbaka till jobbet eller studera. Får alltså inte vara hemma även om jag inte tar ut föräldrapenning alltså. Min arbetsgivare vill också veta snart hur länge jag blir borta. Tycker min sambo kan i värsta fall flytta tillbaka och få lägsta nivå penning men han vill passa på när han jobbar och tjänar bra. En annan sak som jag har tänkt på är övergången från att bäbisen har varit med mig hela dagarna så kommer pappan hem och tar över 100 % och som är borta i 2 veckor i sträck. Är det klokt? Hur löser man bäst det?

  • Svar på tråden Svårt att planera föräldraledighet
  • Caramb­olan
    Äldre 6 Sep 22:19
    #1

    Kan han inte ta föräldraledigt till hösten när friveckorna försvinner? Toppenläge för honom att söka nytt jobb när han ändå är föräldraledig.

  • Äldre 6 Sep 22:28
    #2

    Det är så mycket som är oklart...
    Ni får barn i mars. 3 månader senare, dvs juni/juli, så ska han vara pappaledig? För att det eventuellt blir omstruktureringar till hösten eller senare? Förstår inte varför du ska börja jobba juni/juli och han vara FL så tidigt...

    Tänker du att han måste vara FL när jobbets förutsättningar ändras? dvs till hösten eller senare...

    Enligt reglerna måste du studera om han ska få ut FP.
    Men vad? och vilken nivå?
    Antagligen räcker det väl om du pluggar någon orienteringskurs på komvux (kurser som inte ger betyg, så det är oftast inte en massa prov och läxor) eller går en distanskurs på komvux eller högskolan... Väljer du distanskurs, så kan du plugga hemifrån och det är då lätt att få till amning mm. Kanske inte lätt att verkligen få en massa tid att plugga, men om man inte har så höga krav på höga betyg så går det kanske ändå?
    Välj något du tycker är lätt eller gör en "fuling" och sök en komvuxkurs som du egentligen inte måste ha för ditt framtida yrkesliv/studier och gör såpass lite att du ändå klarar att få ett F på kursen = det räknas som att du studerat, även om betyget är underkänt...

    Pluggar du med CSN-bidraget så behåller du din egen SGI.

    Som jag förstår det, så kan du också plugga halvtid och han tar ut halvtid FP. Kanske ett alternativ?

    Din arbetsgivare måste bevilja ledighet för studier, det enda AG kan göra är att begära att du läser en termin senare än du vill, men det gör de oftast inte om de inte vill bråka...

  • Äldre 6 Sep 22:34
    #3
    Carambolan skrev 2016-09-06 22:19:44 följande:

    Kan han inte ta föräldraledigt till hösten när friveckorna försvinner? Toppenläge för honom att söka nytt jobb när han ändå är föräldraledig.


    Vi har ingen aning om hur det blir med hans jobb :( Isf får vi göra en chansning och det känns inte heller så bra.... 
  • Äldre 6 Sep 22:39
    #4
    nnnnnnnn skrev 2016-09-06 22:28:46 följande:

    Det är så mycket som är oklart...
    Ni får barn i mars. 3 månader senare, dvs juni/juli, så ska han vara pappaledig? För att det eventuellt blir omstruktureringar till hösten eller senare? Förstår inte varför du ska börja jobba juni/juli och han vara FL så tidigt...

    Tänker du att han måste vara FL när jobbets förutsättningar ändras? dvs till hösten eller senare...

    Enligt reglerna måste du studera om han ska få ut FP.
    Men vad? och vilken nivå?
    Antagligen räcker det väl om du pluggar någon orienteringskurs på komvux (kurser som inte ger betyg, så det är oftast inte en massa prov och läxor) eller går en distanskurs på komvux eller högskolan... Väljer du distanskurs, så kan du plugga hemifrån och det är då lätt att få till amning mm. Kanske inte lätt att verkligen få en massa tid att plugga, men om man inte har så höga krav på höga betyg så går det kanske ändå?
    Välj något du tycker är lätt eller gör en "fuling" och sök en komvuxkurs som du egentligen inte måste ha för ditt framtida yrkesliv/studier och gör såpass lite att du ändå klarar att få ett F på kursen = det räknas som att du studerat, även om betyget är underkänt...

    Pluggar du med CSN-bidraget så behåller du din egen SGI.

    Som jag förstår det, så kan du också plugga halvtid och han tar ut halvtid FP. Kanske ett alternativ?

    Din arbetsgivare måste bevilja ledighet för studier, det enda AG kan göra är att begära att du läser en termin senare än du vill, men det gör de oftast inte om de inte vill bråka...


    Hade jag fått välja så överförs alla dagar på mig (blir så om han inte tillhör den svenska socialförsäkringen) och att han sen att han tar ut dem när han flyttar hem. Jag vill inte gå tillbaka till jobbet så snabbt och helst vill jag att han är hemma en tid före (t.ex semester) så övergången blir bättre då han är borta 2 veckor i sträck. Jag har inte satt mig in i vad reglerna är om studier i Norge. Tar han ut föräldrapenning så blir det full tid. Då får han 100 % lön. Det är det han är ute efter :/
  • Äldre 6 Sep 22:51
    #5
    MsLyckad skrev 2016-09-06 22:39:50 följande:
    Hade jag fått välja så överförs alla dagar på mig (blir så om han inte tillhör den svenska socialförsäkringen) och att han sen att han tar ut dem när han flyttar hem. Jag vill inte gå tillbaka till jobbet så snabbt och helst vill jag att han är hemma en tid före (t.ex semester) så övergången blir bättre då han är borta 2 veckor i sträck. Jag har inte satt mig in i vad reglerna är om studier i Norge. Tar han ut föräldrapenning så blir det full tid. Då får han 100 % lön. Det är det han är ute efter :/
    Han får bara ta ut FP tills barnet är 46 veckor gammalt enligt info. Så om du är hemma utan att ha något att göra, så får inte han ta ut FP och rätt som det är så är barnet 46 veckor och chansen är borta.

    Jag hade nog gjort såhär:

    Mars - barnet föds. Du är hemma med eller utan FP. Maken tar semester mm och är hemma med er så länge som det går.
    Augusti/September - barnet är 5-6 månader gammalt. Du kan plugga på distans på komvux eller högskolan, utan att egentligen ha några större krav på dej själv att klara studierna. Så har ni mycket tid tillsammans hemma och övergången blir smidig för barnet. Du är hemma så amning mm är lätt att ordna.
    Pappan har 100% ersättning för att vara hemma med barnet och du får CSN, så förhoppningsvis klarar ni er bra ekonomiskt.
    Pappan är hemma tills barnet fyller 46 veckor (11 månader ungefär), så han får ut FP under 5-6 max 7 månader.

    När pappan börjar jobba igen, eller blir arbetslös eller börjar plugga eller vad han nu tänker göra efter FL, så kan du vara hemma på heltid eller deltid igen. Du har kvar din SGI. Du har varit hemma mer eller mindre hela tiden som pappan var hemma. Du har sparat dina FP-dagar.


  • Äldre 6 Sep 22:53
    #6
Svar på tråden Svårt att planera föräldraledighet