• Anonym (EnsamMamma)

    mina barns pappa är aldrig med oss

    Jag är en tjej på 26 år och har två barn (2 år och 7 månader) med min sambo som är en "man" på 34 är som är borta på jobb sön-fre. Han planerar in barnlediga saker nästan varenda helg (fester, krogrundor, kryssningar) Han frågar om jag vill följa med så det är inte mig han flyr ifrån.

    Jag frågar honom hur han klarar av att vara borta från barnen så mycket och gå ut på helgerna när han redan är ifrån dem så himla mycket. Han är ledig från fredag kväll till söndag lunch ungefär. Han säger att han måste få vara lite vuxen också, då sa jag att han är ju det hela veckorna, men han sa att han måste få vara det på fritiden också.

    Lite humoristiskt med tanke på att jag aldrig "bara är lite vuxen" utan är med barnen dygnet runt och har varit det sen dag ett. Jag har inte haft en hel helg utan barn sen äldsta föddes i april 2014. Medan han är barnledig hela veckorna plus 2-3 helger i månaden... Inte helt barnledig på helgerna alla gånger, men en kväll ute t.ex och sen halva dagen därpå när han ska ligga och vara bakfull.

    Han föreslår aldrig att hitta på nåt med barnen eller med oss som en familj. Han har varit ute med äldsta i lekpark 2-3 gånger under hennes 2,5 år. Han lägger aldrig barnen. Gör aldrig mat till dem. + gör inget hemma med städ, tvätt, laga mat, handla, plocka. Förra helgen sa han att han skulle ta med sig äldsta till leksaksaffären så skulle hon få välja en sak. Sen var han så nöjd. Men att visa kärlek med att köpa en leksak, hmm nja... Hon hade blivit gladare om de gått och gungat en halvtimme istället.. Han ger dem ingen tid alls. Om jag ber honom hålla i lilla en stund så sitter han med telefonen eller kollar på tv..

    Jag är hemma med barnen varenda dag och ger dem så mycket kärlek och jag ser dem utvecklas och ser vilka underbara fina ungar vi har. Jag älskar dem mer än livet självt och det gör mig då såå frustrerad när han är så otroligt oengagerad i dem. Känns som att han inte förstår vad han har. Fest och nöjen och karriär kommer liksom i första hand för honom.

    När jag tar upp detta med honom så säger han att det är sån han är och att jag får leva med det. Men det vet jag inte om jag vill längre.. Det är inte kul att leva ihop med någon som aldrig är där. Och han verkar ju inte vilja göra något åt det.

    Känns som att det bara kan vara något tillfälligt, att han kanske kommer ner på jorden snart, men gör han inte det så kommer jag garanterat att tröttna..

    Är det någon som känner igen sig? Vad har ni gjort åt saken?

  • Svar på tråden mina barns pappa är aldrig med oss
  • glutten

    Du får ju göra klart för honom att du inte vill leva såhär. Och om han då säger att han inte vill/kan ändra något får du tacka för dig och separera. Blir ju ingen skillnad för dig vad gäller ansvar för barn och hem att leva i ensamhushåll.

  • Anonym (Grobian)

    Han är ett jävla arsle och varför du inte sätter ner foten på allvar fattar jag inte. Du är hans dörrmatta för att du tillåter det. Gör slut och skaffa dig ett eget liv utan grobian mannen du lever med. Han tänker bara på sig själv ingen annan.

  • Anonym (idiotsnubbe)

    Du har en snubbe som har en fin familj, en familj som ger honom fullt utrymme att leva som en ungkarl men ändå ha någon som tvättar åt honom. Någon som städar efter honom. Någon som fullständigt sköter marktjänsten. Någon som gör att han "slipper" ta itu med småbarn. Han är inte en man som uppskattar att vara en del av en familj, med allt vad det innebär - både det svåra, jobbiga och det underbara.

    Du kommer må så himla mycket bättre utan honom. Då vet du åtminstone förutsättningarna. Så får han ta varannan helg. Om  han klarar av det med tanke på hans fantastiska prioriteringar (Herregud - tar mig för pannan). Ekonomiskt kan det ju bli ett avbräck men jag tycker nog du skall börja tänka SEPARATION.

  • Anonym (Man40)
    glutten skrev 2016-09-07 09:40:33 följande:

    Du får ju göra klart för honom att du inte vill leva såhär. Och om han då säger att han inte vill/kan ändra något får du tacka för dig och separera. Blir ju ingen skillnad för dig vad gäller ansvar för barn och hem att leva i ensamhushåll.


    Du har svaret ovan!

    För nej, han kommer aldrig att ändra sig.
  • Anonym (Elise)

    Eftersom han A L D R I G har funnits i familjen som en helt ansvarstagande vuxen så vet han inte vad A N S V A R betyder! Varför ville han överhuvudet bli förälder om han inte vill finnas för sina barn???? Du har gjort det enkelt för honom,du har tagit upp att detta inte är ok,att det är ohållbart i längden,han "rycker på axlarna" och yror säkert att du kommer att fortsätta att acceptera detta! Sätt ner foten kära du! Han borde ruskas om O R D E N T L I G T så han förstår vad han kan gå miste om! Känner du någon du kan bo hos ett tag? Jag skulle packa mitt och barnens pick och pack och bo någon annanstans,låt säga i 1 månad, och låta mannen bo själv utan er! Det borde få honom att inse vad han kan förlora om han inte tänker om! Förstår att det kan vara svårt att lämna hemmet med 3 barn,kanske HAN ska fixa annat boende ett tag? Har man barn tillsammans så behöver man få lite betänketid innan man gör något drastiskt,ge en chans till förbättring,det är barnen värda. Vänta inte,agera. Gör du inget så kommer detta garanterat inte vända av sig självt. Ta hand om dig och lycka till.

  • Anonym (Man40)

    Flytta ut och kräv (via Familjerätten) att han har barnen varannan vecka.
    Då ska du få se på ansvarstagande!
    Eftersom barnen är ganska små är det nog bra att köra 3+3 dagar till att börja med.
    Ja, barnen kan vara ifrån dig, pappa är faktiskt en lika viktig förälder som mamma. Och han kan göra allt förutom amning. Det är 2016 nu. :)

  • Anonym (F)
    Anonym (hur) skrev 2016-09-07 10:41:21 följande:

    Varför skaffade du två barn med honom?


    Vilket otroligt konstruktivt inlägg!

    Ts, jag håller med om att du måste sätta ner foten. Det låter olidligt att leva med en sån "man". Försök flytta någon annanstans ett tag så märker du om han tar tag i dig själv eller är likgiltig över att ni är borta. Men ta tag i detta nu, innan du bryts ner!
Svar på tråden mina barns pappa är aldrig med oss