• Äldre 7 Sep 12:03
    6417 visningar
    52 svar
    52
    6417

    Medicinska åldersbedömningar. Ja eller nej?

    Jag kan inte själv bestämma mig. Vuxna män som placeras i samma skolklasser som 15-åriga tjejer känns inte bra. Inte heller att resurser används fel. Vi har inte en oändlig summa pengar. Ska även vuxna män dela på kakan blir det mindre pengar till de som verkligen är barn. Det har också förekommit brottsfall där den åtalade slippt väldigt lindrigt undan genom att påstå sig vara 15.

    Samtidigt får vi inte riskera att någon som verkligen är barn råkar bedömas som över 18.

    Hur ser ni på saken?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Medicinska åldersbedömningar. Ja eller nej?
  • Caramb­olan
    Äldre 7 Sep 12:15
    #1

    Jag är splittrad i frågan. Det mest sorgliga kan jag väl ändå tycka är att många känner sig tvungna att ljuga om sin ålder för att öka chansen till ett bättre liv. Det är väl ingen 30-åring som hade valt att låtsas vara 16 och bli satt under förmyndarskap, om utsikterna till ett tryggt liv och en utbildning eller väg till arbete var lika goda även för den som är 30.

  • Äldre 7 Sep 12:18
    #2
    -1

    Ja, naturligtvis. Det borde vi ha haft i alla år, precis som våra grannländer. Men i Sverige ska det alltid finnas några som motarbetar vårt eget folk, och bara tänker på vad som är bra för diverse individer av andra folk. Just denna galenskap har för övrigt gått ut även över individer av andra folk, nämligen de riktiga barn som varit tvungna att bo med vuxna män, där de inte kunnat hävda sig alls, utan blivit överkörda och i vissa fall misshandlade och homosexuellt våldtagna.

  • Äldre 7 Sep 12:23
    #3
    Carambolan skrev 2016-09-07 12:15:54 följande:

    Jag är splittrad i frågan. Det mest sorgliga kan jag väl ändå tycka är att många känner sig tvungna att ljuga om sin ålder för att öka chansen till ett bättre liv. Det är väl ingen 30-åring som hade valt att låtsas vara 16 och bli satt under förmyndarskap, om utsikterna till ett tryggt liv och en utbildning eller väg till arbete var lika goda även för den som är 30.


    Nä, men det är inte heller någon självklarhet att svenska skattebetalare ska bjuda på detta. Samtidigt som vi själva (eller våra gamla föräldrar, barn med särskilda behov, tonåringar med psykiska problem, syrran som ska föda) inte längre kan få det vi behöver från det allmänna i olika sammanhang. 

    Den internationella asylrätten inrättades för personer som har PERSONLIGA skäl, som att de varit oppositionsledare mot en diktator eller skrivit regimkritiska artiklar, och nu hotas av tortyr och dödsstraff. Det är inte för vanligt folk som "vill ha ett tryggt liv och en utbildning".
  • Anonym (lars)
    Äldre 7 Sep 12:30
    #4
    Carambolan skrev 2016-09-07 12:15:54 följande:
    Jag är splittrad i frågan. Det mest sorgliga kan jag väl ändå tycka är att många känner sig tvungna att ljuga om sin ålder för att öka chansen till ett bättre liv. Det är väl ingen 30-åring som hade valt att låtsas vara 16 och bli satt under förmyndarskap, om utsikterna till ett tryggt liv och en utbildning eller väg till arbete var lika goda även för den som är 30.
    Sverige tar emot asylsökande för att de behöver skydd. Asylskäl för att leva  ekonomiskt bättre är inte ett skäl för att få asyl
  • Äldre 7 Sep 12:30
    #5

    Självklart skall det vara så

    Har själv sett män med grått i håret med leg på 17

  • Äldre 7 Sep 12:34
    #6
    Anonym (lars) skrev 2016-09-07 12:30:40 följande:

    Sverige tar emot asylsökande för att de behöver skydd. Asylskäl för att leva  ekonomiskt bättre är inte ett skäl för att få asyl


    Då kallas det invandrare.

    Att invandra är samma sak som att en svensk åker till Paris och kräver boende centralt och pengar för mat husrum mm troligt det hade funkat???

    Tyvärr kallas alla för flyktingar när de i själva verket är invandrare, men media vill inte göra skillnad på detta vilket är katastrof, flyktingar som behöver vår hjälp och stöd blir utelämnade för lycksökare invandrare. Det är fel fel
  • Äldre 7 Sep 14:01
    #7

    Ska dessa åldersbestämningar göras redan när personen söker asyl, alltså meddetsamma personen kommer till landet? Hur gör vi med de som redan är inne i systemet och satts i skolklass för 15-åringar osv?

  • Anonym (nypon­ros)
    Äldre 7 Sep 18:10
    #8

    Det är ju sällan de "vuxna" är så unga att de hinner integreras i vanliga gymnasieklasser, och absolut inte i högstadiet. 

    De som ser vuxna ut säger oftast att de är 16-17 år när de kommer hit.

    Dock går de ofta (särskilt på mindre orter) i samma lokaler som svenska tonåringar, eller åker samma buss osv. För det mesta har det fungerat, men ibland har det blivit problem. Och här har det många gånger varit uppenbart att dessa "tonårskillar" är äldre än de utger sig för att vara. Kanske inte 30, men i alla fall över 20. Man ser det på dem och man märker det också på deras beteende.

    Så ja, jag tror att vi blir tvungna att införa ålderstester. Vi kan inte ha generösare lagstiftning än våra grannländer på det här området. 

  • Anonym (Ej naiv)
    Äldre 7 Sep 18:17
    #9
    Anonym (nyponros) skrev 2016-09-07 18:10:01 följande:

    Det är ju sällan de "vuxna" är så unga att de hinner integreras i vanliga gymnasieklasser, och absolut inte i högstadiet. 

    De som ser vuxna ut säger oftast att de är 16-17 år när de kommer hit.

    Dock går de ofta (särskilt på mindre orter) i samma lokaler som svenska tonåringar, eller åker samma buss osv. För det mesta har det fungerat, men ibland har det blivit problem. Och här har det många gånger varit uppenbart att dessa "tonårskillar" är äldre än de utger sig för att vara. Kanske inte 30, men i alla fall över 20. Man ser det på dem och man märker det också på deras beteende.

    Så ja, jag tror att vi blir tvungna att införa ålderstester. Vi kan inte ha generösare lagstiftning än våra grannländer på det här området. 


    Nä, för det gör ju också att fler väljer att komma just hit. För att de vet att vi är så förbannat naiva och lättlurade.
  • Äldre 7 Sep 18:27
    #10

    Givetvis ja. Också bör vi fundera över varför det inte har gått att göra detta tidigare. Det har funnit många som larmat om att många "barn" i själva verka är unga män men det inte varit politiskt korrekt att rapportera.

    Det är mycket oroväckande att viktiga frågor som denna inte kunnat diskuterats tidigare i Sverige. Alla inblandade myndigheter, skola, journalister etc har satt munkavle på sig själva.

Svar på tråden Medicinska åldersbedömningar. Ja eller nej?