• Jul2015

    Kolik elr high need baby?! Snälla hjälp....

    Hej!

    Min dotter är 2 månader & 2 veckor. Sedan hon har kommit ut har hon gråtit eller varit missnöjd konstant.

    Redan på BB upplevde jag att hon skrek mycket mer än de andra bebisarna.

    PÅ BVC säger de att "bebisar skriker, fullt normalt". Men nu är det så att jag kan inte ens gå promenader, gå på affären, åka bil, ingenting tröstar lillan... Förutom att sitta och studsa på en sängkant eller en stor pilatesboll. Helt omöjligt att ha henne i sjal eller bärsele, skriker av total ilska!

    Kan inte träffa folk, hinner inte äta om dagarna, städa osv.

    Det positiva är att hon sover ganska bra 20.00-07.30 vaknar 2 ggr per natt för matning, somnar direkt. Ibland sover hon ett par timmar på dagen.

    hon kan vara lite gasig på natten, fiser massor men gråter inte.

    När jag matar henne så låter jag henne rapa ordentligt. Hennes sätt att äta är riktigt aggressivt. Hugger efter flaskan. Sen låter det otroligt från magen... Typ bubbligt! Vad kan det vara!??

    Det jag har provat är

    - baby massage

    - alla former av droppar

    - äter MP fri ersättning

    Har någon haft det likadant? Är det kolik? Eller är hon helt enkelt sjukt krävande?

    Jag är sjukt desperat :( dessutom är jag ensamstående....

  • Svar på tråden Kolik elr high need baby?! Snälla hjälp....
  • Aileen Allannah

    Det låter spontant inte som kolik, särskilt som hon kan vara nöjd med att bli guppad och att hon sover bra på nätterna. Att det bubblar i magen på henne beror mest troligt på att hon sväljer en massa luft när hon äter. Se till att du har en flaska och dinapp som passar din dotter. I övrigt är det tyvärr bara att hänga med, en del barn är mer krävande än andra, och du verkar ha begåvats med en sådan bebis.

  • Jul2015

    Har dr browns flaskor. Funkar absolut bäst..

    Jag misstänker det... Känns otroligt jobbigt (svårt att acceptera) att hon är sån... Känner mig så ensam då jag får knappt någon avlastning...

  • hrewak

    Kan vara kolik ändå. Min andra var otröstlig flera timmar i sträck och då oftast dagtid. Man trodde på kolik eftersom hon verkade ha ont i magen..
    Inget hjälpte. Hon ammade så jag provade att äta helt mjölkfritt flera veckor, testade pysventil, magmassage, magdroppar, ge ersättning (tänkte att amningen kanske inte gjorde henne mätt).
    Sen provade jag Gripe water. Och det hjälpte! Gav bara några ml några gånger per dag (man skulle ge 5ml per gång tror jag men jag behövde aldrig använda maxdosen). Vissa gånger kräktes hon av det, men de flesta gånger inte. Och kände att det kunde vara värt lite kräk för att hon (och vi) skulle få lugn och ro.

  • nnnnnnnn

    Prova en annan flaska och en mild ersättning tex Hipp.
    Givetvis ska det vara fri tillgång till mat, kör gärna några dygn med intensivmatning, då du ger med tätare intervaller på dagen, så att hon inte hinner bli lika hungrig - om hon äter var 3:e timme nu så testa att mata efter 2 istället. Äter hon varannan timme nu - testa att ge efter 1 - 1,5 timme istället. Så betydligt tätare.
    Liten klick olja på tesked lite då och då, före matningen kan hjälpa enormt.

    När du intensivmatat i en vecka, så kan du återgå till de vanliga rutinerna och sen utvärdera - gav det något? Blev barnet lugnare? Håller det i sig i så fall?

  • Jul2015

    Har den mildaste ersättningen som går att hitta. Neocate heter den. Fri från soya, laktos, mjölkprotein m.m..

    Gripe water har jag aldrig hört talas om! Undra varför inte BVC nämnt om detta?

    Är desperat och beredd på att prova allting...

    Sitter och gråter vartenda kväll, framtiden känns otroligt dyster. Ber till gudarna att detta är kolik, och inte helt enkelt en otroligt krävande bebis... Får panik av tanken då jag är själv...för kolik går över..

    Hon äter rätt mycket,180-200ml åt gången. Men ska försöka prova att göra så!

  • hrewak
    Jul2015 skrev 2016-09-07 21:10:19 följande:

    Har den mildaste ersättningen som går att hitta. Neocate heter den. Fri från soya, laktos, mjölkprotein m.m..

    Gripe water har jag aldrig hört talas om! Undra varför inte BVC nämnt om detta?

    Är desperat och beredd på att prova allting...

    Sitter och gråter vartenda kväll, framtiden känns otroligt dyster. Ber till gudarna att detta är kolik, och inte helt enkelt en otroligt krävande bebis... Får panik av tanken då jag är själv...för kolik går över..

    Hon äter rätt mycket,180-200ml åt gången. Men ska försöka prova att göra så!


    Gripe water används mycket utomlands, men rekommenderas väl inte av BVC eftersom svenska Läkemedelsverket inte kollat det (eller nåt). Men jag tänkte att om utländska barn överlever så gör nog svenska det med ;)
    Såg att det numera finns en sida man kan beställa från www.gripewater.se/

    Var i landet bor du förresten? Vet vilket helvete det är med missnöjda bebisar. Hade samtidigt ett storasyskon att ta hand om (>_<)
    Tänkte om du bodde nära så kanske man kunde träffas och se om man skulle kunna avlasta lite om du ville.
  • Flisan79

    Ett barn anses ha kolik om det gråter mer än 3 tim per dag minst 3 ggr/v i minst 3 v.

    Mitt första barn påminner om ditt. Det lättade efter 3 mån.

  • Jul2015

    Jag bor i Umeå. Det vore GULDVÄRT... Men vart bor du?

    Det är så svårt.. Och jag blir sjukt stressad av att befinna mig i olika miljöer där det involverar mycket folksamlingar. Hatar blickarna man får...

    Det är svårt att "bonda" mig till mitt barn eftersom

    hon skriker (gnäller) konstant. Har fått några enstaka leenden som ger otroligt mycket!!!

Svar på tråden Kolik elr high need baby?! Snälla hjälp....