• Crazzy

    Gravid astmatiker

    Jag har haft ganska allvarlig astma hela mitt liv. Medicineras varje dag (en dos symbicort morgon+kväll) och har läst (och pratat med barnmorska) att det är viktigt att astman tas hand om ordentligt under graviditeten för att minska risken för astmarelaterade komplikationer för barnet.

    Nu känns det som att det är tyngre att andas redan från start vilket gör mig lite orolig. Lär ju inte bli bättre av att jag är en ganska ängslig person (lär ju inducera tung andning av oro)!

    Undrar om vi är fler gravida astmatiker här? Alla är självklart välkomna, men jag letar FRÄMST efter de som alltid känner av astman, inte "bara" har allergi-/förkylningsastma! 

    Kram på er alla! <3 

  • Svar på tråden Gravid astmatiker
  • LizzzI

    Jag har astma och är gravid med mitt andra barn. Känner inte alltid av astman i vanliga fall men medicinerar också dagligen och skulle nog göra det utan det.
    Denna graviditet har jag inte känt nått än men är bara i v 9. Håller tummarna hårt för att det inte ska bli något senare häller.
    Men förra gången blev min astma mycket värre under den graviditeten. Har hört att 1/3 får värre astma 1/3 bättre ( ! ) och 1/3 ingen skillnad. Hoppas det går bra för dig!

  • Ahlmen

    Gravid i vecka 6 och jag har astma. Fick dock sluta med medicinering och bufomixen inte var så bra. Har dock, sedan ÄL ungefär, blivit andfådd för minsta lilla... fått tungt med andningeni rörelse framförallt men det krävs inte mycket, räcker med att gå upp för trappen här hemma..

  • LizzzI
    Ahlmen skrev 2016-12-01 10:29:42 följande:

    Gravid i vecka 6 och jag har astma. Fick dock sluta med medicinering och bufomixen inte var så bra. Har dock, sedan ÄL ungefär, blivit andfådd för minsta lilla... fått tungt med andningeni rörelse framförallt men det krävs inte mycket, räcker med att gå upp för trappen här hemma..


    Varför fick du sluta med bufomixen? Jag tar den och har blivit tillsagd att fortsätta med det..? På vilket sätt skulle den inte vara bra? (Blir nojjig nu..)
  • anonym4

    Hej har också astma och under graviditeten skickades jag till sjukhuset för en större kontroll och fick byta medicin, kontakta din vårdcentral och be om en remiss. Vissa mediciner passar inte under graviditet och du kan behöva övrig ändring. Dock ska inte sluta ta din medicin så du och barnet behöver syre, min utredande läkare sa att ungefär en tredjedel blir sämre, en oförändrad och en bättre under graviditeten .
    Hoppas jag var till någon hjälp, lycka till :)

  • Ahlmen
    LizzzI skrev 2016-12-07 14:00:00 följande:

    Varför fick du sluta med bufomixen? Jag tar den och har blivit tillsagd att fortsätta med det..? På vilket sätt skulle den inte vara bra? (Blir nojjig nu..)


    Dom sa att om jag klarar mig utan den så är det det bästa, fanns tydligen inga studier på att det skulle vara ofarligt för bebis de första 12 veckorna iaf.
Svar på tråden Gravid astmatiker