• Niloa94

    Planerat kejsarsnitt

    Hej!

    Idag var jag på mitt första aurora samtal som jag fått bokat av min bm då jag lider av förlossningsskräck och vill ha ett planerar k-snitt. Jag har varit fruktansvärt nervös inför samtalet då jag hört att man kan bli väldigt pressad men ändå känt mig säker på min sak.

    Jag förklarade idag om min förlossningsrädsla och blev fruktansvärt dåligt bemött. Jag förklarade att jag har en typ av fobi och har därför svårt att sätta fingret på VARFÖR och vad EXAKT det är som gör att jag lider av förlossningsfobi. Men jag försökte ändå så gott jag kunde att få henne att förstå min ångest, att jag känner mig utlämnad, rädd för spricka, rädd för komplikationer efteråt, rädd för att barnet ska skadas, rädd för tappa kontrollen osv osv...

    Det enda jag får till svar är "detta räcker aldrig till att få ett snitt bara så du vet för detta är inte några anledningar till operation"

    Hon börjar att prata om komplikationer på ett kejsarsnitt, och uttrycker sig "det är vanligt att man få propp, man kan få en propp som sätter sig på lungan och då kan du dö. Det händer ganska ofta att man får skador på urinledaren vilket kan göra att du får ha kateter i upp till ett halvår. Du är ännu mer utlämnad på ett k-snitt än på vaginal förlossning då det är helt upptänt och du ligger på en brits och visar rumpan, fattar du det?" Osv osv, då jag är väldigt påläst och vet att komplikationerna hon tog upp ligger på cirka 0.05% undrar jag om det är okej att nästintill ljuga på detta vis?

    Efter många om och men fick jag iallafall en tid till läkaren då jag inte gav mig.. Men känner mig nu ännu mer ångestladdad och rädd inför att få ett nej.

    Detta besök var på ryhov i Jönköping.

    Kan någon mer berätta om sina erfarenheter kring planerar kejsarsnitt och vad man har för rättigheter?

  • Svar på tråden Planerat kejsarsnitt
  • eja091

    Jag gjorde dett planerat snitt i norrköping. Bebisen låg i säte så det var inget snack om det jag fick som jag ville utan minst motsägelse.

    O dom var grymt duktiga ärret blev jättefint jag sluta ha ont efter typ en vecka bara. Kissa får man "lära sig" göra igen med tanke på att man haft kateter under tiden där men dom släppte en inte försen man löste själv att kissa vid 3 på natten lyckades jag. O gjorde snittet runt 11 på förmiddagen. Fick åka hem efter två nätter. Fick ta blodförtunnande sprutor i låret i 2 månader var det enda. Men inga komplikationer eller nåt.

  • BeautifulMoments
    eja091 skrev 2016-09-13 14:39:01 följande:

    Jag gjorde dett planerat snitt i norrköping. Bebisen låg i säte så det var inget snack om det jag fick som jag ville utan minst motsägelse.

    O dom var grymt duktiga ärret blev jättefint jag sluta ha ont efter typ en vecka bara. Kissa får man "lära sig" göra igen med tanke på att man haft kateter under tiden där men dom släppte en inte försen man löste själv att kissa vid 3 på natten lyckades jag. O gjorde snittet runt 11 på förmiddagen. Fick åka hem efter två nätter. Fick ta blodförtunnande sprutor i låret i 2 månader var det enda. Men inga komplikationer eller nåt.


    Fanns det någon speciell anledning till att du behövde ta sprutor efter? Jag har gjort ett katastrofsnitt men behövde inte ta något efter.

    TS. Givetvis ska sköterskan inte va otrevlig, men dina skäl låter som oro som alla har inför en förlossning. Jag kommer troligtvis också ansöka om planerat snitt men jag har redan gått igenom 2 katastroförlossningar.
    My life, My choice!
  • Mandelkanel

    Det var märkligt bemötande. Och hon hade ju fel som du redan vet. Propp är mkt ovanligt och man får förebyggande medicin. Man ligger inte och visa rumpan, det är ju i magen man skär. Du kommer själv inte se eller känna det så man känner sig inte utlämnad på det sättet. Stark förlossningsrädsla är starkt vägande skäl för kejsarsnitt då det kan försvåra en förlossning. Stå på dig! Mitt snitt läkte också fint och jag hade inga komplikationer, så är det ju för de flesta.

  • Niloa94

    [quote=76966846][quote-nick]Mandelkanel skrev 2016-09-13 14:49:13 följande:[/quote-nick]Det var märkligt bemötande. Och hon hade ju fel som du redan vet. Propp är mkt ovanligt och man får förebyggande medicin. Man ligger inte och visa rumpan, det är ju i magen man skär. Du kommer själv inte se eller känna det så man känner sig inte utlämnad på det sättet. Stark förlossningsrädsla är starkt vägande skäl för kejsarsnitt då det kan försvåra en förlossning. Stå på dig! Mitt snitt läkte också fint och jag hade inga komplikationer, så är det ju för de flesta.[/

    Tack för svar! Känns skönt med någon som förstår och som faktiskt säger att förlossningsrädsla är ett starkt vägande skäl. Givetvis hade man inte suttit på samtal efter samtal för ett snitt om man nu inte var ovanligt rädd..... jag håller tummarna för att samtalet med läkaren går bättre och är mer förstående... Men just nu känns det rätt hopplöst

  • Niloa94

    Till beautifulmoment:

    Fast hade min rädsla inför en förlossning varit "vanlig" hade jag inte suttit där jag sitter idag. Att bli pressad från läkare, barnmorska osv är inge roligt. Att ligga vaken på nätter och grubbla samt inte kunna njuta av sin graviditet kan jag inte kunna tänka mig hör till det så kallade "normala"...

  • MammaBecka

    Jag har gjort två planerade snitt i Norrköping och blev väldigt bra bemött. Däremot så finns det risker med kejsarsnitt precis som med vaginal förlossning.

    Jag är nu gravid med mitt tredje barn och kommer att få göra snitt denna gången med.

  • eja091
    BeautifulMoments skrev 2016-09-13 14:43:09 följande:

    Fanns det någon speciell anledning till att du behövde ta sprutor efter? Jag har gjort ett katastrofsnitt men behövde inte ta något efter.

    TS. Givetvis ska sköterskan inte va otrevlig, men dina skäl låter som oro som alla har inför en förlossning. Jag kommer troligtvis också ansöka om planerat snitt men jag har redan gått igenom 2 katastroförlossningar.


    Ja jag fick ta det pga att både mamma o pappa haft blodpropp
  • Niloa94

    givetvus finns det risker med KS också.... Men lever man med förlossningsrädsla är de riskerna inte lika skrämmande. Har du fått snitt pga rädsla?

  • UselFantasi

    Det är ALDRIG helt riskfritt att föda barn oavsett utgångshål, vilket jag inte tror att någon i vårt land idag inbillar sig heller. Men det känns som om din Aurora milt sagt kraftigt överdrev riskerna med snitt för att skrämma dig till att låta bli.

    JA, det är en bukoperation.

    JA, man ligger halvnaken på britsen (inför proffs som troligtvis struntar helt i hur din snippa ser ut)

    JA, man kan dö av KS. Min väninna dog av propp vid planerat KS i vår stad för några få månader sedan, men jag tvekar ändå inte att genomgå ett tredje snitt nu om en vecka.

    JA, det kan/gör ont efteråt, men jag kan bara tala för mig själv och mina bekanta: vi har ALLA haft mer eller mindre ont oavsett vf eller KS. Flertalet som fött med vf har haft ont längre i underlivet än vi som fött med snitt. Det är individuellt.

    Så SJÄLVKLART är det viktigt att läsa på om fördelar och nackdelar med båda förlossningssätten innan man fattar ett beslut - men överdriv inte riskerna med det ena eller andra i ditt eget huvud!

    Och jag kan avsluta med överläkarens kommentar när jag beviljades ett planerat snitt andra gången efter att ha fått akutsnitt första (då jag var rädd för fler snitt): "Om vi gör vårt jobb som kirurger så är detta en operation som alla andra. Vi gör alltid vårt bästa och dömer inte patienten utifrån förlossningsmetod. Gör vi vårt jobb bra så är det t o m i många fall säkrare med KS än en vaginal förlossning. Och jag litar på mitt kirurgteam - så det kan du också göra."

  • jennyz

    Jag har gjort både akut (säte)och planerat snitt, det akuta snittet gick kanonbra, dagen efter var jag uppe och gick, tog bort kateter och kände mig oväntat pigg och hade väldigt lire ont... Andra barnet blev planerat snitt då moderkakan låg för långt ner, detta blev tyvärr inte roligt då moderkakan vuxit in i livmodern, vilket är väldigt ovanligt!! Jag blev sängliggandes 5 dagar efter akut operation, efter det fick jag ta blodförtunnande sprutor ca 2 veckor efter, eftersom jag tappade 10 liter blod och varit sängliggande så länge, hade ont och var sjukskriven 2,5 vecka sedan var det ok, efter en månad kändes det bra tycker jag.
    Visst är man utlämnad vid operation, men det är man ju också vid vaginal förlossning, det tänker inte läkarna på...

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt