• Riolfe

    Varit i land med zika, vill skaffa barn, någon som fått blodprov för att testa om man fått zika?

    Vi längtar efter barn men har nyligen varit i ett land drabbat av zika (resa gick ej att undvika). Har inte haft några symptom på infektion av zika, dock visar en stor del av de smittade inga eller väldigt milda symptom så känns ju som om man ändå kan vara smittad.

    Vi vill börja NU med barntillverkningen då barn så snart som möjligt passar bäst in i våra liv och vi blir inte heller yngre. Vi har läst på folkhälsomyndighetens sida att man ska kunna ta prov för att se om man blivit smittade av Zika. Är det någon som fått ok till provtagning för att ni vill börja försöka bli gravida?

    Vi vill verkligen inte vänta i 6 månader med att försöka bli gravid. Dessutom även om vi skulle vänta i 6 månader så skulle jag vara extremt nervös över att ändå ha kvar (eller bli smittad av karln med) zikavirus och då få barn med missbildning på grund av detta.

  • Svar på tråden Varit i land med zika, vill skaffa barn, någon som fått blodprov för att testa om man fått zika?
  • Sofi12345

    Hej! Jag undrar exakt samma sak men såg att du inte fick något svar här. Fick du möjligtvis reda på svaret någon annan väg och kan informera mig :)

Svar på tråden Varit i land med zika, vill skaffa barn, någon som fått blodprov för att testa om man fått zika?