• frallinos

    Dyslexi Åk3

    Min dotter har precis blivit diagnostiserad dyslexi. Hon är 9 år och går i tredje klass. Vi bor i Stockholm. På fredag ska vi ha möte med skolan och logopeden. Jag undrar vad man får för hjälp/ hjälpmedel från skolan i dag, vad har man för rättigheter? Skollagen är ju väldigt luddig! Jag känner att vi behöver mer hjälp och stöd från skolan, för hemma är det bara ständigt konflikter mellan mig och dottern angående läxor/ läsning. Finns här kanske andra föräldrar med barn i liknande ålder som bor i Stockholm, som kan ge mig råd?

  • Svar på tråden Dyslexi Åk3
  • Elin 834

    Hej!
    Min son går i fyran och fick sin diagnos för snart ett år sedan. 
    Här har det varit så att man som förälder får kämpa mycket för barnets rättigheter. Sonen har nu bytt lärare så nu får vi börja om igen med att strida för hans rättigheter. 
    Tanken är att de här barnen ska få lära sig lika mycket som den övriga klassen men kanske mer anpassat till dem. Läxan ska inte behöva ta längre tid än för andra barn. Just nu kämpar vi med glosor som tar sonen mellan 3-5 h/ vecka att lära sig, vilket inte är rimligt.
    Finns det någon möjlighet för din dotter att ha en iPad i skolan där finns det flera bar apar som kan göra henne självständig. Genom att t.ex fota texten för att sen få den uppläst. Det finns appar som kan hjälpa vid glosinlärning när det blir aktuellt. Legimus kan man få inloggning via biblioteket, där finns en uppsjö med skönlitterära böcker som barnet kan lyssna på och följa med i texten. Min son lyssnar på böcker på kvällarna för att han inte ska få ett sämre ordförråd än sina jämnåriga. 
    Inläsningstjänst finns också på många skolor- där är all skollitteratur finns. 
    Tyvärr känns det som om man alltid kommer att få kriga för sitt barn med dyslexi.

  • Saran7819

    Hakar på här. Har en dotter i åk 4 med dyslexi- inte utredd dock. Vem tar man kontakt med för utredning? Skolan vill inte göra eftersom de ska göra anpassningar ändå. Men jag tycker det slarvas med anpassningarna och det verkar som det inte tas på allvar. Mycket konflikter kring läsning, läxor och dålig självkänsla . Hon har även svårt med matten och förståelsen med räknesätten.
    Hörde dock att dyslektiker kan ibland ha lättare att läsa uppochner. Vilket vi testat och det går ibland lättare, inte alltid hon vill det dock.
    Har era barn samma läxor som övriga i klassen?
    Vi kanske kan tipsa varandra om olika appar och hjälpmedel :)

  • Riolina

    Vår dotter går i åk 4 och hon har anpassningar i skolan för att hon är en långsam läsare. Hon har inte blivit utredd för dyslexi men hon har svårt att hinna med all text + att hon blir väldigt trött av att läsa längre stunder. Hela åk 1-3 har skolan fokuserat på att träna hennes läsförmåga och läsuthållighet. Hon har haft egen tid med speciallärare och övningar som hon fått jobba med. Nu hade vi möte med skolan (ny skola för åk 4-9) förra veckan. Nu kommer skolan istället att hitta anpassningar som kompenserar för henne. Anpassningar är jätteviktig för att hon ska kunna tillägna sig kunskaper i alla ämnen. Exempel på anpassningar är att hon har Inläsningstjänst dvs alla läroböcker är inlästa och hon kan lyssna på texten istället för att läsa den. Hon kommer få en egen skoldator. Nu lyssnar hon med sin mobiltelefon. Sen sitter vi föräldrar alltid med henne när hon jobbar med sina läxor. Hon frågar och vi pratar om det som hon läser/lyssnar på. Tyvärr har vår tjej dåligt självförtroende över sin läsning och tror inte hon kan bli bättre. Forskning visar dock att det krävs mycket läsning för att bli en god läsare. Nu vill vår tjej inte läsa mer utan hon vill bara lyssna. Svårt som förälder att hitta en lagom nivå på läxor och lästräning tycker jag. Dottern och hennes klasskompisar har olika uppgifter/läxor beroende på hur mycket dem kan sen innan.

    Hoppas er dotter får hjälp att hitta lämpliga anpassningar utifrån sin nivå.

  • Elin 834

    Igår hittade vi en väldigt bra glosapp som heter glosor.eu där kan barnet träna glosor på många olika sätt. Sonen blev väldigt glad när jag visade honom.
    Just nu har han samma läxa som alla andra men jag kommer på torsdagens möte se till så att hans läxor individanpassas, han ska inte lära sig mindre utan bara sånt som passar honom bättre.

    Ligg på skolan om utredning. När sonen fick sin diagnos blev han väldigt lättad. Jag vet att man ska få anpassningar även om man inte har en diagnos, men jag tycker att den är bra att ha där så att när han byter skola har vi något konkret att luta oss tillbaka på man behöver inte börja om från början igen.

Svar på tråden Dyslexi Åk3