• ceciliajohansson

    Sjuk halsbränna!!!!

    Alltså jag har så fruktansvärt mycket halsbränna hela tiden.. Vet att man inte ska klaga men det börjar bli olidligt nu... Jag får nästan sitta och sova, det går inte annars. Jag äter gaviskon tuggtabletter men de hjälper inge vidare...

    Någon som har nått bättre tips?


  • Svar på tråden Sjuk halsbränna!!!!
  • molly11

    Min sambo har problem med magmunnen. Han tycker att Losec är bra för stunden och Omeprazol långvarigt. Han kör en kur Omeprazol i typ två veckor, sen kan han vara bra rätt länge innan han får köra en kur igen.

  • molly11

    Hoppsan! Såg att du var gravid. Då ska du inte äta varken Losec eller Omeprazol.
    När jag var gravid körde jag bikarbonat i vatten  innan läggdags.. Fungerade helt ok.  Bikarbonaten neutraliserar tydligen magsyran.. 

  • Cyanea

    Jag hade också halsbrännan från helvetet. Körde på Reduflux - receptfritt från apoteket. Funkade bra för mig :) 

  • Fia 28

    Du kan försöka äta mindre portioner och oftare istället. Tror de även rekommenderade promenader efter maten för att maten ska åka ner ordentligt.

  • Therese78

    Omeprazol fungerar utmärkt, ätit det som gravid också, just mot halsbränna som många får. Losec är exakt samma sak (Omeprazol är namnet på den verksamma substansen, Losec är ett varumärke, bland flera). Finns olika styrkor, prova de svagaste några dagar eller varannan dag?

  • Loppan84

    Gaviscon funkade inte för mig heller. Enda som funkar för mig var Novalucol. Är olika anledningar till halsbränna och då hjälper bara den medicinen som adresserar just ditt problem (är det reflexen som inte håller tätt eller hög magsyra etc). För mig hjälper det då bara med denna som har aktivt ämne magnesium. Så testa dig fram men se till att du inte testar många med samma aktiva ämne (som adresserar samma problem)


    ceciliajohansson skrev 2016-09-16 13:27:53 följande:

    Alltså jag har så fruktansvärt mycket halsbränna hela tiden.. Vet att man inte ska klaga men det börjar bli olidligt nu... Jag får nästan sitta och sova, det går inte annars. Jag äter gaviskon tuggtabletter men de hjälper inge vidare...

    Någon som har nått bättre tips?


  • Loppan84

    Har du testat Gaviscon, Reduflux och Novalucol tror jag du har täckt in alla aktiva ämnen typ. Men dubbelkolla med Apoteket.

  • kirakira

    Novolucol funkar bättre än Gaviscon för mig. Om du inte får problem med svullna fötter är det allra lättaste Samarin/bikarbonat (föredrar bikarbonat för det inte fizzar o smakar bättre). 

  • Harvester

    Rekommenderar Andapsin (oral lösning). Samma funktion som Gaviscone men det är mycket bättre, hade dött utan det. Du måste dock be om ett recept på detta.

  • Lowika

    Gaviscon tyckte jag var vidrigt. Blev illamående istället, så man lika gärna kunde ha halsbränna haha

  • ceciliajohansson

    Tack för alla tips! Jag har bara provat gaviskon då apotekspersonalen rekommenderade den som den enda man får äta som gravid... Ska prova de andra ni skriver om och se om de hjälper bättre!


  • Loppan84

    De sa samma till mig första gången. Sen när jag stod på mig och fick prata med en framceupt fanns det många andra - tycker du ska pröva Nuvalucol nästa gång för om du behöver magnesium hjälper Gaviscon inte alls, så det kan tyda på att det är fallet för dig


    ceciliajohansson skrev 2016-09-17 10:37:05 följande:

    Tack för alla tips! Jag har bara provat gaviskon då apotekspersonalen rekommenderade den som den enda man får äta som gravid... Ska prova de andra ni skriver om och se om de hjälper bättre!


  • LakritsMatte
    ceciliajohansson skrev 2016-09-17 10:37:05 följande:

    Tack för alla tips! Jag har bara provat gaviskon då apotekspersonalen rekommenderade den som den enda man får äta som gravid... Ska prova de andra ni skriver om och se om de hjälper bättre!


    Det är inte alls sant. Jag provade också gaviscon och det funkar inte alls. Jag hade också SVÅR halsbränna runt v 20-25, det enda som hjälpte var Novalucol som bara innehåller kalcium och magnesium, alltså HELT ofarligt och man kan ta det ofta. Men det som BOTADE halsbrännan var, som många ovan föreslagit, omeprazol. Tog det hela sista trimestern, 10mg varje morgon, på inrådan av min BM.

    Köp alla dina receptfria läkemedel på Apotea.se, så mycket billigare (tex omeprazol kostar 115kr på apotek hjärtat och 25kr(!) på apotea) och dessutom fraktfritt!
  • Loppan84
    LakritsMatte skrev 2016-10-06 19:09:15 följande:

    Det är inte alls sant. Jag provade också gaviscon och det funkar inte alls. Jag hade också SVÅR halsbränna runt v 20-25, det enda som hjälpte var Novalucol som bara innehåller kalcium och magnesium, alltså HELT ofarligt och man kan ta det ofta. Men det som BOTADE halsbrännan var, som många ovan föreslagit, omeprazol. Tog det hela sista trimestern, 10mg varje morgon, på inrådan av min BM.

    Köp alla dina receptfria läkemedel på Apotea.se, så mycket billigare (tex omeprazol kostar 115kr på apotek hjärtat och 25kr(!) på apotea) och dessutom fraktfritt!


    Håller med! Novalucol var det enda som hjälpte. När jag var utomlands frågade jag on andra tabletter som innehöll kalcium och magnesium och de lindrade också. Borde kanske provat omeprazol då men är bara ett par veckor kvar i graviditeten så känns lite onödigt eftersom det funkar bra att bli av med symptomen med Nuvalocol.

    Eller är det nån som vet om halsbrännan brukar bli ett tag efter förlossningen också? eller försvinner den oftast med en gång barnet är fött?
Svar på tråden Sjuk halsbränna!!!!